رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستانهای شرق گستان:

رئیس دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های شرق استان گلستان با اشاره به لزوم توجه به نیازهای روز جامعه در هنگام وقف گفت: از همه واقفان عزیز می‌خواهیم نیت وقف‌های جدید در راستای نیاز جامعه باشد.

بیش از 980 موقوفه در شرق گلستان/ ساماندهی و ایجاد نظم بیشتر در امور موقوفات مهم‌ترین برنامه اداره اوقاف شرق گلستان

به گزارش گلستان24، وقف سنتی نیکو، پسندیده و کهن اسلامی است که مردم ایران پس از ورود اسلام به  کشور با آن آشنا شدند. وقف به معنای هدیه ابدی برای خدمت عمومی یا نگه داشتن اصل چیزی و جاری بودن منفعت آن در جهت خیر و نیکی و رضای خداست و در قانون کشور در ماده 55 قانون وقف عبارت است از اینکه «عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود».

در قرآن کریم به صراحت عین کلمه وقف نیامده است، ولی عناوینی همچون صدقه، خیر، برّ، انفاق و احسان در قرآن آمده است، و هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند، زیرا وقف، هم صدقه است و هم برّ و نیکی ولی در عین حال عنوانی خاص برای وقف است و برکات فردی و اجتماعی فراوانی را حاصل می‌شود.

در احادیث و روایات اسلامی نیز از وقف با عنوان صدقهٔ جاریه نام برده شده و طبق این روایات برای آن ثواب و پاداشی بسیار در نظر گرفته شده است که در برابر بسیاری از افعال نیکو غیرقابل قیاس است.

در ایران در تشکیلات اداری دوره سامانیان از دیوان موقوفات و یا دیوان اوقاف نام برده شده که کار آن رسیدگی به امور مساجد و اراضی موقوفه بوده ‌است. پس از انقلاب اسلامی ایران با توجه جدی و معنوی به موضوع وقف این مهم با جدیت بیشتری دنبال شد و بسیاری از اراضی و املاک موقوفه شناسایی و مورد ثبت واقع شد تا اجرای نیات آنها با صحت و درستی صورت بگیرد.

سازمان اوقاف و امور خیریه در کشور و به تناظر آن ادارات اوقاف و امور خیریه در شهرستان‌ها به عنوان متولی امور وقف یکی از نهادهایی است که می تواند ضمن اقامه و برپایی یک سنت حسنه و جاودان به ساماندهی و قرار دادن درست موقوفات در مسیر خود و بر اساس نیازهای واقعی جامعه بسیاری از مشکلات زیرساختی را در کشور حل کند.

به همین منظور ایجاد ساختارهای جدید و راه‌اندازی دفاتر و ادارات اوقاف و امور خیریه در شهرستان‌ها و مناطق بیشتر یک اقدام صحیح، حساب شده و مطالعه شده است که می‌تواند برکات بسیاری را برای آن شهر یا منطقه داشته باشد که در میان‌مدت و بلندمدت به خوبی می‌توان شاهد این برکات بسیار بود.

راه‌اندازی دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان مینودشت یکی از اقدامات موثر و کارآمد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان در روزهای گذشته و در دهه فجر امسال بود که توانست ضمن ایجاد بستر جدید برای احیا و ثبت موقوفات جدید حجم بسیار زیاد امور و پرونده‌های وقفی در شرق استان را که به صورت متمرکز در گنبدکاووس دنبال می‌شد کاهش داد.

از همین رو گفت‌وگویی صورت داده‌ایم با جعفر سرابی رئیس دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان مینودشت که به تازگی بر کرسی خدمت و مدیریت این دفتر تازه تاسیس تکیه زده است که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

خودتان را معرفی کرده و میزان تحصیلات خود را بیان بفرمائید؟

سرابی: جعفر ذوبی سرابی هستم، 35 ساله و متولد سال 1360 و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی حسابداری در  دانشگاه آزاد اسلامی که در خارج از فضاهای آکادم یک نیز دوره‌های مقدماتی و پیشرفته مدیریت و فعالیت در رسانه را طی کرده‌ام. 

حضور شما در اداره اوقاف و امور خیریه در چه زمانی رقم خورد؟

سرابی: در سال 1390 پس از فراخوان سازمان اوقاف و امور خیریه برای جذب نیرو به دلیل علاقه‌مندی در  سازمانی دینی و با رویکرد معنویت بخش در جامعه به همراه تنی چند از دوستان و همسنگران مسجدی و بسیجی خود در آزمون استخدامی شرکت کردیم که به لطف خدا موفق به قبولی در آزمون‌های ورودی و دوره‌های آموزشی شدیم و در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان و ادارات تابعه آن مشغول به خدمت شدیم. 

پیش از پذیرش مسؤولیت دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه مینودشت چه مسؤولیت‌هایی را برعهده داشتید؟

سرابی: بنده توفیق داشتم از ابتدای استخدام و ورود به مجموعه خدمتگزاران سازمان اوقاف و امور خیریه در اداره  تابعه این سازمان در شهرستان گنبدکاووس در بخش‌های مختلف از جمله مسؤولیت بهره‌وری و اجارات، مالی و روابط عمومی مشغول خدمت به مردم شریف، مهربان و قدرشناس گنبدکاووس باشم. 

شهرستان‌های تابعه دفتر نمایندگی مینودشت چه شهرستان‌هایی هستند؟

سرابی: همانطور که می‌دانید پیش از این تمامی امور مربوط به وقف و امور خیریه در شرق استان گلستان از  گنبدکاووس گرفته تا مراوه‌تپه در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گنبدکاووس به صورت متمرکز پیگیری می‌شد که به دلیل وسعت محدوده جغرافیایی و تعداد بسیار زیاد موقوفات و بقاع متبرکه در این محدوده عملا برخی از شهرستان‌ها و مناطق از توجه لازم برخوردار نمی‌شدند که پس از تاسیس دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان مینودشت امورات مربوط به شهرستان‌های گالیکش، کلاله، مراوه‌تپه و مینودشت در این دفتر پیگیری خواهند شد. 

تعداد موقوفات و بقاع متبرکه در حوزه خدمات‌دهی این دفتر چه تعدادی است؟

سرابی: در محدوده دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان مینودشت بیش از 950 موقوفه انتفاعی و 30  موقوفه منفعتی است که امیدواریم با ایجاد دفتر نمایندگی مینودشت و احیای موقوفات گذشته و فراموش شده و همچنین ثبت موقوفات جدید با ایجاد فرهنگ فراگیر وقف این تعداد را افزایش را دهیم. 

مکان دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه شهرستان مینودشت در کجا قرار دارد و چگونه احداث شد؟

سرابی: این دفتر در خیابان شکوفه 16 در مجاورت خیابان سید جمال الدین شهرستان مینودشت قرار دارد که با  همکاری و لطف محترم اداره تعاون روستایی در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه برای تعمیر، نوسازی و تجهیز قرار گرفت و با حمایت‌های امام جمعه، فرمانده مینودشت و نماینده مردم شرق استان گلستان در مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید. 

مهم‌ترین برنامه شما در دوره مدیریت چه خواهد بود؟

سرابی: قطعا اولین نکته مد نظر بنده خدمت صادقانه و صمیمانه به مردم حوزه فعالیت در چهار شهرستان  مینودشت، گالیکش، کلاله و مروه تپه است و در کنار آن تلاش خواهم کرد با ساماندهی و ایجاد نظم بیشتر در امور موقوفات این حوزه جغرافیایی بتوانم ضمن اجرای صحیح و در مسیر درست کار، با راهنمایی و ارائه مشاوره درست نیات وقف‌های جدید را بر اساس نیازهای منطقه با کمک و خواست قلبی واقفان ایجاد و ثبت کنیم. 

ارتقای ساختاری این دفتر نمایندگی در برنامه های شما وجود دارد؟

سرابی: بله، قطعا. اتفاقا مدیرکل محترم اوقاف و امور خیریه استان گلستان در جلسه افتتاح دفتر نمایندگی اوقاف  و امور خیریه شهرستان مینودشت و معارفه بنده ارتقای ساختار این دفتر را به اداره در طی دو سال آینده با ثبت موقوفات جدید و افزایش درآمدهای وقفی به عنوان یکی از مطالبات اصلی از ما خواسته‌اند و ما نیز وظیفه خود می‌دانیم در وهله اول برای رضای الهی و خشنودی مردم عزیز و سپس با هدف ارتقای ساختار تلاش‌های خود را از همین روزهای ابتدایی با همت مضاعف دنبال کنیم. 

حرف و سخن دیگری اگر دارید بفرمائید؟

سرابی: من لازم می‌دانم از اعتماد مدیر کل محترم اوقاف و امور خیریه استان گلستان به خودم و همچنین از  همکاری و همیاری صادقانه امام جمعه و فرماندار مینودشت در راه‌اندازی دفتر نمایندگی اوقاف و امور خیریه در مینودشت تشکر کنم و امیدوارم که بتوانم پاسخ این اعتماد و حمایت‌ها را با خدمت صادقانه و صمیمانه به مردم عزیز و شهیدپرور مینودشت پاسخ دهم. / فارس

انتهای پیام/ فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار