کدام چهره‌های شناخته شده برای انتخابات شورا ثبت‌نام کردند؟ اگر می‌خواهید جواب این سؤالات و البته دیگر حواشی انتخابات امسال را بدانید، این گزارش را تا انتها دنبال کنید.

گوش‌شکسته، آرتیست، روزنامه‌چی؛ در انتخابات پنجمین شورای شهر چه خبر است؟

به گزارش گلستان24، حتی دیدوبازدید و سفرهای نوروزی هم ملت را از قافله‌ی اخبار سیاسی دور نکرد. ثبت‌نام انتخابات شوراهای شهر و روستا احتمالاً مهمترین اخبار تعطیلات نوروزی بود؛ اخباری که نو به نو با نام‌نویسی انواع و اقسام سلبریتی‌ها برای مردم حسابی جذاب شد. از خواننده و کشتی‌گیر و بازیگر سینما و تلویزیون گرفته تا رجال سیاسی-مذهبی و حتی فعالان دانشجویی. بامزه‌تر اما ثبت‌نام کسانی است که تنها برگ رزومه‌شان آقازادگی است؛ آقازاده‌هایی که احتمالاً در انتخابات پیش‌رو نقش مؤثری را در پر کردن لیست‌های رنگارنگ انتخاباتی بازی می‌کنند.

 

 

اما اصلاً شورای شهر چی هست؟ اعضا و منتخبین آن چکار می‌کنند؟ کدام چهره‌های شناخته شده برای انتخابات امسال ثبت‌نام کردند؟ اگر می خواهید جواب این سؤالات و البته دیگر حواشی انتخابات امسال را بدانید، این گزارش را تا انتها دنبال کنید.

 

شورای شهر اصلاً چی هست؟ چه‌کار می‌کند؟

«پیشبرد سریع برنامه‌های مختلف محلی از طریق همکاری مردم» این هدفی است که اصل یکصدم قانون اساسی برای تشکیل شوراهای شهر و روستا بیان می‌کند. دیگر موارد مرتبطه را هم باید در اصول بعدی تا اصل یکصدوششم دنبال کرد. موضوع حدود اختیارات شوراها البته از آن مواردی است که با گذشت سی‌وچند سال همچنان حل‌نشده باقی است.

 

 

اهالی شورا معتقدند تمامیت‌خواهی و تفکر دولتی مانع استفاده حداکثری از پتانسیل‌های پارلمان‌های شهری شده‌اند. پارلمان‌هایی که می‌توانستند ستاد مدیریت واحد خدمات شهری باشند، حالا حداکثر مثل هیأت مدیره‌ای برای مجموعه‌ی شهرداری عمل می‌کنند؛ بستن بودجه، تصویب نرخ کرایه تاکسی و مثلاً تدوین مقررات تراکم‌فروشی و این دست کارها. می‌گویند اصلاً شورا شده شورای شهرداری، نه شورای شهر! و اینکه اگر دولتی‌ها دست و پایشان را جمع کنند، می‌توانند خیلی بهتر از این‌ها اوضاع آشفته‌ی کلان‌شهرها را مدیریت کنند.

 

منتقدین اما معتقدند آش سیاسی‌بازی‌های برخی اعضا آنقدر شور شده که عملاً شوراها را از حَیّز انتفاع ساقط کند. اصلاً با همین استدلال نمایندگان مجلس تعداد اعضای شورای شهر تهران را از 30، به 21 نفر کاهش دادند. نماینده‌ها می‌گفتند تا وقتی فرهنگ کار جمعی و مدیریت شورایی جا نیافتاده، اضافه کردن اعضا، راه رفتن روی اعصاب خلق‌الله است.

 

چه کسانی ثبت‌نام کردند؟

287هزار نفر؛ آنطور که رئیس ستاد انتخابات کشور گفته از این تعداد، 232هزار تایشان برای شوراهای روستا و 54هزار تایشان برای انتخابات شوراهای شهر ثبت‌نام کردند. علی اصغر احمدی البته اضافه کرده برای تصدی 21 کرسی شورای تهران هم 3000نفر نام‌نویسی کردند؛ 3000نفری که در میانشان همه‌جور آدمی پیدا می‌شود، از آرتیست و خواننده و مجری گرفته تا گوش‌شکسته و قهرمان المپیک و البته کلی آقازاده! آنچه در ادامه می‌آید یک تیپ‌بندی دورهمی و البته سرانگشتی است از مشهورترین چهره‌هایی که می‌خواهند نماینده تهرانی‌ها در شورای شهر باشند.

 

بدیهی است ترتیبات اسامی و بالا-پائین شدن کَتگوری‌ها مطلقاً بیانگر مواضع خبرگزاری دانشجو نیست. ضمناً از ذکر اسامی شخصیت‌های سیاسی و فعالان احزاب رنگارنگ هم صرف‌نظر کردیم که مثنوی هفتاد مَن کاغذ می‌شد!

 

 

هنر نزد ایرانیان است و بس!/ آرتیست‌هایی که می‌خواهند شهر را مدیریت کنند

آرتیست‌ جماعت اینطوری است؛ از هر انگشتش یک هنر می‌بارد. کافی است در تله‌فیلمی، سریالی، مستندی چیزی بدرخشد تا به فکر درآوردن آلبوم و اجرای ویژه‌برنامه سال نو بیافتد. اینطوری است که شورای شهر را هم یک مدیوم می‌بیند؛ مدیومی که می‌تواند ابعاد نامکشوفه‌ی استعدادهایش را شکوفا کند. امسال هم تب ثبت‌نام هنرمندان در انتخابات شورای شهر حسابی داغِ داغ بود؛ اول از همه‌شان هم استاد مختاباد، عضو فعلی شورای شهر تهران که ماجرای اجاره‌ی بیلبوردهای تبلیغاتی کنسرتش سال گذشته حسابی سر و صدا کرد.

 

 

غیر از مختاباد هنرمندان دیگری هم فضا را برای هنرفشانی آماده دیدند؛ از بیتا سحرخیز و رضا ایرانمنش بازیگر گرفته تا دهقان و سجادی از مجریان صداسیما و محمدرضا عیوضی خواننده نسل جوان!

 

لشگرکشی روزنامه‌چی‌های اصلاح‌طلب برای شورای شهر تهران/ بوی کباب می‌آید!

وقتی امثال کواکبیان و حضرتی و وکیلی می‌توانند کاندیدای انتخابات شده و نماینده مجلس شوند، باقی خبرنگاران چرا نتوانند؟ تعارف نداریم که؛ قشون‌کشی رسانه‌ای‌های اصلاح‌طلب برای تصدی کرسی‌های شورا بی‌تأثیر از انتخابات مجلس و لیست امید نیست. آن‌ها دوباره سهم می‌خواهند، این بار خیلی بیشتر از لیست امید؛ و لابد حضرات لیست‌بند(!) بخوبی می‌دانند اگر سهمشان را ندهند، خبری از رپرتاژ اگهی و فضاسازی قبل از انتخابات هم نیست. دوستان البته آنقدر زیادند که می‌توانند یک‌تنه برای انتخابات لیست مجزا بدهند؛ و شاید هم دادند، خدا می‌داند!  

 

 

اسامی‌شان را برایتان این پائین ردیف می‌کنیم:

 

شجاع پوریان، مدیر روزنامه همدلی | حسین عبداللهی، مدیر روزنامه آرمان | زهره آشتبانی، خبرنگار سابق روزنامه‌های اصلاح طلب | حسن چشمی سردبیر روزنامه اسرار | یاشار سلطانی مدیر سایت معماری نیوز | مرجان توحیدی، خبرنگار روزنامه شرق | نسرین وزیری، دبیر سیاسی خبرآنلاین | مهران کرمی، سردبیر روزنامه ابتکار | آزاده تاج علی، خبرنگار سابق روزنامه اطلاعات | حق شناس، مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اعتماد ملی | فریدون رضوی دبیر اقتصادی دیدبان توسعه | صالح آبادی مدیر روزنامه ستاره صبح | شفیعیان عضو تحریریه روزنامه آرمان | آمنه شیرافکن خبرنگار روزنامه شرق | بشیریه و بلاغی مبین قائم‌مقام و مدیرعامل خبرگزاری برنا

 

 

گوش‌شکسته‌ها و قهرمانان ورزشی هم کم نیاوردند!

پهلوانان نمی‌میرند و این را همه می‌دانند؛ همه! اینکه انتظار داشته باشیم حضرات گوش‌شکسته بعد از پایان دوران حرفه‌ای ورزشی‌شان آن‌هم در عنفوان جوانی، کفش‌ها را آویزان کنند و بروند سراغ مربی‌گری؛ بسی بیهوده است. اصلاً مربی‌گری چرا؟ وقتی می‌توان از توانمندی‌های پهلوانی دوستان در امر خطیر مدیریت کلانشهر استفاده کرد. بامزه اما ثبت‌نام علیرضا فغانی داور خوب و بین‌المللی فوتبال قبل از بازنشستگی است؛ استاد فرمودند که البته بعد از جام جهانی 2018 کلاً کار داوری و مایتعلق‌به را کنار گذاشته و دودستی می‌چسبند به امورات شورا!

 

 

گذشته از فغانی چهره‌های دیگری از قبیل علیرضا دبیر، حسین رضازاده، عباس جدیدی، حبیب کاشانی و هادی ساعی هم برای انتخابات شورا ثبت‌نام کردند. دوستان البته همین حالا هم عضو شورای شهر 30نفره‌ی تهران هستند.

 

فک‌فامیل کدام مقامات برای نمایندگی شورای شهر کاندیدا شدند؟/ آقازاده‌ها به خط!

پدیده‌ی انتخابات امسال اما حضور چهره‌هایی است که تنها برگ رزومه‌شان نسبت داشتن با یکی از مقامات مملکت است؛ کسانی که احتمالاً بواسطه‌ی پشت‌گرمی پدران و بستگان ذی‌نفوذشان در انتخابات شوراها ثبت‌نام کردند و لابد همین‌طوری هم می‌خواهند از خلق الله رأی بگیرند. از فرزند جناب وزیر ورزش گرفته تا داماد محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور سابق؛ و چهره‌های دیگری از قبیل آقازاده‌ی وزیر کشور دولت خاتمی، فرزند فرمانده کل ارتش و فرزند وزیر سابق نفت و همسر سرکار شهیندخت مولاوردی!  

 

موروثی شدن قدرت و تشکیل طوایف ذی‌نفوذ حتماً پدیده‌ی ناخوشایندی است که می‌تواند اساس و قواعد مردمسالاری دینی را تهدید کند. با این همه تا این لحظه احتمالاً هیچ منع قانونی خاصی برای تردید در صلاحیت حضرات آقازاده نمی‌توان پیدا کرد.

 

فعال دانشجویی هم داریم، تا دلتان بخواهد!

در این هاگیر-واگیر قبول کنید دانشجوها نباید کم می‌آوردند؛ همین‌طوری هم شد. علاوه بر شخصیت‌ها و وابستگان طیف‌های رنگارنگ سیاسی، کلی هم فعال دانشجویی ثبت‌نام کردند. کسانی که احتمالاً مهم‌ترین رزومه‌ی کاری‌شان برگزاری همایش و اردو و مناظره در دانشگاه‌هایشان بوده است. از حسین نقاشی گرفته تا فاضلیان و میکائیل دیانی.

 

چه کسانی ثبت‌نام نکردند؟!

 معصومه آباد عضو فعلی شورای شهر تهران از جمله اولین کسانی است که اعلام کرد به احترام جوانان از کاندیداتوری شورای شهر انصراف می‌دهد. عباس شیبانی هم به دلایلی تقریباً همین‌شکلی یعنی کهولت سن و خالی کردن گود برای جوان‌ترها کناره کشید. رحمت‌الله حافظی هم دیگر عضو شورای کنونی است که در بیانیه‌ای «مشکلات خاص خانوادگی» را عامل اصلی ثبت‌نام نکردنش عنوان کرده؛ اگرچه برخی شنیده‌ها ابهامات مالی و پرونده‌های خاص مدیر سابق دولت احمدی نژاد را علت اصلی کناره‌کشی وی عنوان می‌کنند.

 

حالا کار ثبت‌نام انتخابات شورا به پایان رسیده؛ علی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور اما روز گذشته اعلام کرد نتایج استعلام سوابق داوطلبان تا شانزدهم فروردین منتشر می‌شود؛ پس برای تکمیل لیست‌های نهایی و ارزیابی داوطلبین چند روز دیگر باید صبوری کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار