قابل توجه مسئولین دانشگاه علوم پزشکی استان؛

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از حدود ۲ سال گذشته به دنبال اخذ مجوز جهت راه اندازی مرکز پیوند کلیه برای استان گلستان بوده اندو این در حالی است که استان گلستان با دارا بودن چند صد بیمار دیالیز شاهد عدم اجرای این پروژه بوده است.

وعده راه اندازی "بخش پیوند کلیه " در بیمارستان صیادشیرازی گرگان به کجا رسید؟

استان گلستان با داشتن حدود ۸۵۰ بیمار کلیوی و دیالیزی در بین استانهای شمالی فاقد مرکز پیوند کلیه بوده و در حال حاضر بیماران گلستانی برای انجام عمل پیوند به دیگر استانها سفر می کنند.

به گزارش گلستان24، همچنین آمار بالای بیماران کلیوی در استان و مشکلات آنان برای عمل پیوند در استان‌های دیگر ، لزوم راه اندازی یک مرکز پیوند کلیه را در مرکز استان ضروری ساخته است.

از این رو مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از حدود ۲ سال گذشته به دنبال اخذ مجوز جهت راه اندازی این مرکز برای استان بوده اند و پیگیری های زیادی هم بخصوص در سال ۹۵ برای تحقق این امر صورت گرفت.

در همین رابطه دکتر حسینی معاون درمان دانشگاه ، در مصاحبه با روابط عمومی معاونت درمان (خرداد ۹۵)، گفت: پیرو بازدیدی که توسط دکتر کاظمینی ، رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت و خانم دکتر نجفی زاده و خانم دکتر مهدوی مزده ، از بخش پیوند و واحد فراهم آوری اعضای پیوندی (OPU) مرکز آموزشی درمانی شهید صیاد شیرازی گرگان ، که در روز ۱۴ اردیبهشت سال ۹۵ با حضور رئیس و معاونین دانشگاه ، رئیس بیمارستان و کارشناسان برنامه پیوند انجام شد، با راه اندازی بخش مذکور موافقت شد.

همچنین ایشان اعلام کردند چند روز بعد از این بازدید، نامه ای از وزارت بهداشت دریافت کردیم که راه اندازی بخش پیوند کلیه و واحد OPU در بیمارستان صیادشیرازی گرگان را بلامانع اعلام کرده است و نهایتا صدور موافقت اصولی از دفتر نظارت و اعتبار بخشی معاونت درمان وزارت بهداشت گرفته شد و مجوز مربوطه نیز اخذ گردید.

از طرف دیگر و در همین رابطه دکتر سعید امیرخانلو رئیس بیمارستان صیاد شیرازی گرگان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: تاکنون برای خرید تجهیزات مرکز پیوند کلیه حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است و در مراحل اولیه عمل پیوند کلیه با همکاری پزشکان تهران در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان و در مراحل بعد پیوند را خود پزشکان گلستانی انجام خواهند داد.

در نهایت امر و بنا به گفته مسئولان علوم پزشکی گلستان قرارشد پس از نصب تجهیزات خریداری شده و آموزش پرسنل و پزشکان مربوطه، بخش پیوند کلیه بیمارستان صیادشیرازی تا اواخر سال ۹۵ افتتاح گردد.

اما در حال حاضر و با توجه به اقدامات صورت گرفته، متاسفانه هیچ خبری مبنی بر زمان افتتاح این طرح مهم وجود ندارد و ظاهرا بیماران گلستانی همچنان می بایست راهی استان های دیگر شوند.

و این سوال همچنان وجود دارد آیا مسئولان دانشگاه همچنان پیگیر راه اندازی این طرح هستند یا اینکه از لیست برنامه های آینده علوم پزشکی حذف شده است؟!

در هر صورت توسعه بهداشت و سلامت یکی از مهمترین عوامل توسعه یافتگی است که باید در این زمینه تلاش بیشتری صورت بگیرد و امیدواریم مجموعه دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، پاسخ مناسبی جهت تأخیر در انجام این طرح داشته و برای تحقق انجام عمل پیوند کلیه در مرکز استان نیاز است مسئولان پیگیری و حمایت های لازم را داشته باشند.

11

انتهای پیام/

منبع: کاسب امین

ارسال نظر

آخرین اخبار