گفتو با نگار شهری, عضو ورای شهر کردکوی:

عضو شورای اسلامی شهر کردکوی با بیان اینکه در شورای چهارم کردکوی تنها شعار تعامل بلند بود و هیچ‎گاه در عمل تعامل ایجاد نشد، گفت: هیچ‎گاه نتواسنتیم به اتحاد برسیم، هر کدام اصرار می‎کردیم فکر و نظر خود را حاکم کنیم.

عذرخواهی عضو شورا از عملکرد ضعیف شورای شهر کردکوی/ مشکل 90 درصد از مردم کردکوی با شهردار سابق تکریم ارباب‎رجوع بود

شورای اسلامی شهر را می‎توان یکی از مهمترین مجموعه‎هایی دانست که در مدیریت شهری نقش به‎سزایی دارد.

به گزارش گلستان 24، با وجود اینکه قانونگذار شوراها را ایجاد کرده تا مشکلات مردم به دست مردم حل شود اما متأسفانه امروزه نقش شوراها در برخی از مسائل بسیار ضعیف شده به گونه‎ای که از رسالت‎های اصلی خود باز ماندند.

بازماندن از رسالت‎های اصلی شورای شهر گریبان‎گیر شورای چهارم شهر کردکوی شد و در نتیجه آن شورای شهری  که می‎توانست مؤلفه‎های توسعه شهری را در کردکوی پایه‎ریزی کند و زیرساخت‎هایی جذب گردشگری را با برنامه‎ریزی نهادینه کند اما امروز به گفته عضو شورای شهر کردکوی اقدام شاخصی نداشته است.

به طور قطع  وظایف شورای اسلامی شهر کردکوی تنها مربوط به امور شهرداری، محلی برای کارهای روزمره، محل دستیابی به منافع شخصی، قومی و سیاسی‎کاری نیست اما مردم کردکوی در چهارمین دوره، یک شورای شهر پرحاشیه و پرتلاطم را تجربه کردند، شورای شهری که حاشیه‎های فراوانش مردم کردکوی را خسته کرد تا جایی که عدم تعامل و همدلی، تعصبات قومی، سیاسی‎کاری، ضعف در انتخاب شهرداران و ... موجب شد این پارلمان محلی بیش از آنکه محلی برای خدمت به مردم باشد به سیستم فلج‎کننده‎‎ای تبدیل شود که شاید مهم‎ترین دستاورد آن دلسردی مردم و تضعیف جایگاه شورای شهر بود.

اما مردم کردکوی در پنجمین دوره از انتخابات شورای شهر  انتقادات و نارضایتی خود را با «نه» بزرگ به اعضای چهارمین دوره شورای شهر کردکوی اعلام کردند که در نتیجه انتخاب مردم، تنها «امید دانشیار» موفق به حضور در شورای پنجم شورای شهر کردکوی شد و مابقی اعضا از تجربه دوباره خدمت‎گزاری در شورای شهر کردکوی بازماندند.

با توجه به آغاز کار شورای پنجم شهر کردکوی و برای جلوگیری از شکست دوباره شورای شهر در این شهرستان به نظر می‎رسد منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر کردکوی به‎دلیل فقدان تجربه لازم برای شوراداری باید آموزش‎های لازم را فرا بگیرند سپس  با نشست‎های مشترک مهمترین اهدافی که در شعارهایشان داشتند را روی کاغذ بیاورند تا با آغاز کار شوراها به وعده‎های خود جامه عمل بپوشانند و برنامه‎های ارائه شده خود را اجرایی کنند.

نگار شهری

خبرنگار خبرگزاری فارس در کردکوی گفت‎وگویی را با «نگار شهری» عضو شورای شهر کردکوی ترتیب داده است که در ادامه از نظر می‎گذرانید.

وی وکیل دادگستری است و در حالی که برای نخستین بار کاندیدای حضور در انتخابات شورای شهر بود با بیش از 5 هزار رأی مردم به‎عنوان یکی از اعضای چهارمین دوره شورای شهر کردکوی انتخاب شده بود، اگرچه تنها عضوی بود که در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر کردکوی شرکت نکرده است.

مشروح گفت‎وگو به شرح ذیل است؛

*شورای چهارم شهر کردکوی گرفتار سیاست‎زدگی شد/ معیار انتخاب شهرداران سابق کردکوی تعصبات قومی و جناحی بود

فارس: شما با چه هدفی وارد فضای شورای شهر شدید؟

شهری: در آن زمان بنده جزو کاندیداهای جوان شورای شهر کردکوی بودم که با 5 هزار و 300 رأی دومین رأی شورای شهر کردکوی را به خود اختصاص داده بودم در واقع مردم به بنده اعتماد کردند و از رأی مناسبی برخوردار بودم.

با هدف خدمت به مردم وارد عرصه شورای شهر شدم زیرا تفکرم این بود که شورای شهر عرصه خدمت‎گذاری اجتماعی است نه محلی برای بحث‎های سیاسی، برایم دور از انتظار بود که شورای شهر وارد بحث‎های سیاسی شود حال آنکه شورای چهارم نه تنها در شهرستان کردکوی بلکه در اکثر شهرها دچار سیاست‎زدگی شد و متأسفانه عرصه خدمت‎گذاری اجتماعی به عرصه‎ای تبدیل شد که تحت تأثیر سیاست بازیگردان‎های خارج از گود شورای اسلامی شهر قرار گرفت، بنده هم در همان سال نخست شورای چهارم شهر کردکوی به عمق مسأله پی بردم و همین موجب شد تصوراتم از شورای شهر رنگ ببازد، در واقع شورای شهر کردکوی دیگر عرصه خدمتگزاری اجتماعی نبود و صرفاً به یک نهاد سیاسی تبدیل شده بود.

 

فارس: شما اعتقاد دارید شورای چهارم شهر کردکوی دچار سیاست‎زدگی شد و بیشتر به یک نهاد سیاسی شباهت داشت اما برخی از اعضای شورای شهر کردکوی معتقدند به‎هیچ عنوان عامل اختلافات و عدم تعامل میان اعضای شورای شهر کردکوی مسائل سیاسی نبوده است؟

شهری: این مسأله درست نیست؛ به طور قطع مسائل سیاسی باعث اختلاف و تفرقه بین اعضای شورای شهر کردکوی شد، در واقع از همان ابتدا بین اعضای شورای شهر کردکوی وفاق و همدلی وجود نداشت و هفت عضو شورای شهر کردکوی هیچ‎گاه نتوانستند هفت نفر باشند همیشه گرفتار دودستگی بودند.

 

فارس: امروز که در پایان عمر دوره چهارم شورای شهر کردکوی هستید چه میزان از اهداف و شعارهای شما تحقق یافته است؟

شهری: ما در شورای چهارم کردکوی تنها شعار اتحاد سر می‎دادیم اما در عمل هیچ‎گاه نتوانستیم به اتحاد برسیم؛ این ایراد تنها منحصر به برخی از اعضای شورای شهر کردکوی هم نیست تمام اعضای شورای شهر کردکوی در این مسأله مشکل داشتند.

برخی اعضای شورای شهر کردکوی گرفتار تعصبات، منیت‎های قومی و منافعی شده بودند که نتیجه این نگاه نادیده گرفتن مصالح و نیازهای شهر و شهروندان برای انتخاب شهردار بود، انتخاب «مصطفی بالو» و «علی‎اکبر بسطامی» به‎عنوان شهردار در دوره چهارم از اشتباهات بزرگی بود که هر دو با شکست مواجه شد.

 باید بررسی کرد این دو فرد چگونه شهردار کردکوی شدند؟ اگر دلایل آن دسته از اعضای شورای شهر کردکوی که به این شخص رأی دادند را واکاوی کنیم پی خواهیم برد که تنها منافع، منیت‎ها و تعصبات قومی بود که «مصطفی بالو» و «علی‎اکبر بسطامی» را شهردار کردکوی کرد و تنها چیزی که در انتخاب این دو فرد به آن توجه نشد همان مصلحت شهر و شهروندان بوده است.

حال امروز چرا بنده باید به مردم کردکوی به خاطر عدم موفقیت شورای شهر کردکوی پاسخ بدهم در حالی که هیچ‎گاه جزو اکثریت نبودم زیرا همیشه براساس قانون نظر دادم ، براساس قانون عمل کردم و از شورای شهر در راستای منافع شخصی‎ام بهره‎برداری نکردم بلکه همیشه با در نظر گرفتن منافع و مصلحت مردم به مصوبات رأی دادم که سابقه کاری بنده طی عمر چهار ساله شورای شهر گواه این مسأله است.

امروز کسانی باید پاسخگو باشند که به خاطر منافع، تعصبات قومی و درگیری‎های جناحی اشتباه بزرگ انتخاب شهردار برای کردکوی را مرتکب شدند طوری که انتخاب «علی‎اکبر بسطامی» و «مصطفی بالو» هر دو شورای شهر کردکوی را از خدمت‎رسانی به مردم عقب انداخت.

 

فارس: دو شهردار سابق کردکوی را اشتباه بزرگ شورای چهارم کردکوی عنوان کردید از عملکرد شهردار فعلی کردکوی رضایت دارید؟

شهری: امیدواریم که عملکرد خوبی داشته باشند و بتواند ضعف‎ها و کاستی‎های شهرداری را جبران کنند اگرچه حضورشان در شهرداری کردکوی مدت طولانی نیست، شهردار فعلی نتیجه تعامل و رضایت هفت عضو شورای شهر کردکوی انتخاب شده است اما بدهی‎ها و مصوبات و اقدامات غیرقانونی شهرداری کردکوی آنقدر زیاد است که فکر نمی‎کنم امیدی به اصلاح آن باشد.

 

*جایگاه شورای اسلامی شهر در کردکوی تضعیف شده است

فارس: به اعتقاد برخی از اعضای شورای شهر اقدامات غیرقانونی بسیاری در دوران شهردار سابق انجام شده، چطور شورای شهر کردکوی به‎عنوان یک نهاد نظارتی مانع این اقدامات نشد؟

شهری: متأسفانه شهردار سابق کردکوی هیچ جایگاهی برای شورای شهر قائل نبود به‎عنوان مثال خرید دوربین ترافیکی، مفقود شدن حواله‎های قیر در حالی در دوران شهردار سابق کردکوی رخ داده که ایشان بدون نظرخواهی و مصوبه شورای شهر اقدام به خرید دوربین ترافیکی با اعتبار بیش از 500 میلیون تومان کرده است و بعد از انعقاد قرارداد و اتمام کار اقدام به اخذ مجوز از شورای شهر کردند.

شورای شهر کردکوی نظارت داشت اما این اقدامات به دور از چشمان شورای شهر و در اتاق شهردار صورت می‎گرفت، در واقع آنها آنقدر اقدامات مخفیانه انجام دادند که ما هم نمی‎دانیم این تخلفات چگونه انجام شد!

البته تضعیف جایگاه شورای شهر کردکوی تنها منحصر به «علی‎اکبر بسطامی» و «مصطفی بالو» نیست در مجموع جایگاه شورای شهر در کردکوی تضعیف شده که وعده‎های غیرواقعی کاندیداها در زمان انتخابات، وجود ضعف در شهرداری شهرهای کوچک، توقعات بالای مردم، عدم انتخاب شهردار موفق از جمله علل تضعیف این جایگاه است.

 

*عملکرد شورای چهارم شهر کردکوی بسیار ضعیف بود

فارس: در مجموع عملکرد شورای چهارم شهر کردکوی را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

شهری: عملکرد شورای چهارم شهر کردکوی بسیار ضعیف بود، در واقع شورای شهر زمانی عملکرد خوبی دارد که رضایت مردم را به همراه داشته باشد حال آنکه در حال حاضر اکثر مردم از عملکرد  شورای چهارم شهر کردکوی ناراضی هستند در این شرایط بنده و یا عضو دیگر شورای شهر کردکوی نمی‎توانیم ادعا کنیم که اشتباه کمتری مرتکب شده‎ایم چراکه مردم به عملکرد کلی شورای شهر نگاه می‎کنند و برای آنها فرقی ندارد چه کسی بیشترین و یا کمترین نقش را در اقدامات مثبت یا منفی داشته است.

عملکرد شهردار نشان‎دهنده نماد و چهره شورای شهر است حال آنکه دو شهردار سابق کردکوی هیچ تخصصی نداشتند و با آمدن به شهرداری و پس از فعالیت یک الی دو ساله تازه توانستند الفبای شهرداری را یاد بگیرند.

شورای شهر کردکوی در چهار سال دو بار سرپرست برای شهرداری انتخاب کرده و در حال حاضر نیز شهردار سوم سکان شهرداری کردکوی را بر عهده گرفت یعنی در هر یک سال شهردار کردکوی تغییر کرده که این حاکی از عدم وفاق و همدلی و وجود تعصبات قومی و منفعت‎ها بود.

 به عبارتی مشکلات حوزه ساخت و ساز، فقدان سرمایه‎گذار، درآمد پایین شهرداری و ... همه دست به دست هم دادند تا شورای چهارم شهر کردکوی با شکست مواجه شود.

 

فارس: هر زمانی که سخن از شورای چهارم شهر کردکوی می‎شود وجود منافع شخصی هم مطرح می‎شود، بهره‎برداری شخصی از شورای شهر کردکوی بین چند درصد از اعضای شورا وجود داشت؟

شهری: مردم باید قضاوت کنند امروزه با حضور رسانه‎های مختلف واطلاع‎رسانی، مردم آگاهی لازم را دارند و می‎دانند کدام اعضای شورای شهر کردکوی گرفتار تعصبات قومی و منافع شخصی شدند.

 

فارس: اگر بخواهید 3 اقدام شاخص شورای چهارم شهر کردکوی را نام ببرید به چه مواردی اشاره می‎کنید؟

شهری: اقدام شاخصی که واقعا نتیجه مثبتی برای مردم داشته باشد در دوره چهارم شورای شهر کردکوی انجام نشده است، اگر هم اقدامی مانند ترمیم و آسفالت معابر و خیابان‎ها انجام شده باشد عمل به حداقل وظایف شورای شهر و شهرداری بوده است.

البته در مسأله وقف جلسات متعددی در استان گلستان، فرمانداری و صحن شورای شهر کردکوی با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان و اداره ثبت اسناد و املاک انجام دادیم اما متاسفانه به دلیل کم‎کاری و عدم حمایت مسؤولان شهرستانی مشکل وقف کردکوی به نتیجه قطعی نرسید اگرچه این اقدامات در حال پیگیری است که به طور قطع با تلاش دست‎اندرکاران و باهمت مسؤولان به ثمر خواهد رسید.

 

فارس: کردکوی در انتخاب شهردار رکوردار است، به نظر شما موفق‎ترین شهردار کردکوی چه کسی بود؟

شهری: به اعتقاد بنده بیشترین اقدامات را شهرداران قبل از دوره چهارم انجام دادند و شهرداران سابق مانند سردارزاده، نوروز کیاء و سیدجمال حسینی شهرداران موفقی بودند، البته بنده از همه شهرداران حتی مصطفی بالو و علی‎اکبر بسطامی هم قدردانی می‎کنم چون توانمندی آنها در همین سطح بود.

 

فارس: همه اعضای شورای شهر اذعان دارند شورای شهر کردکوی در دوره چهارم در حاشیه سپری شد، به نظر شما علت اصلی به حاشیه رفتن شورای شهر کردکوی چه بود؟

شهری: اعضای شورای شهر کردکوی تحت تأثیر افرادی بودند که از بیرون آنها را هدایت می‎کردند در واقع تاثیرپذیری اعضای شورای شهر از سیاست‎ها و بازیگردان‎های خارج از شورا علت اصلی به حاشیه رفتن شورای چهارم شهر کردکوی بود.

 

*اعضای شورای شهر کردکوی منیت‎ داشتند

فارس: شما مسائل سیاسی و جناحی و وجود گرایش‎های مختلف در بین اعضای شورای شهر را علت عدم تعامل برشمردید اما گرایش‎های سیاسی مختلف و اختلاف‎نظرها در شورای شهر سایر شهرستان‎ها هم وجود دارد چگونه شورای چهارم شهر کردکوی را به چالش کشاند؟

شهری: اختلاف‎نظر باید سازنده باشد، در دوره چهارم هر کسی با تفکر جداگانه‎ای به شورای شهر کردکوی آمد و این تفکرات سیاسی متفاوت مانع دستیابی به نتیجه و اقدام مثبت برای مردم شد.

هیچ‎گاه نتواسنتیم به اتحاد برسیم و هر کدام اصرار می‎کردیم فکر و نظر خود را حاکم کنیم که همین عامل موجب بروز اختلاف و به حاشیه‎راندن شورای شهر کردکوی شد، به عبارتی منیت‎ داشتیم و هر کسی تنها خود را می‎دید.

 

فارس: چطور در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر کردکوی کاندیدا نشدید؟ امکان دارد در دوره‎های بعدی حضور داشته باشید؟

شهری: در شورای چهارم کردکوی تنها شعار تعامل را از همکاران می‎شنیدم اما هیچ‎گاه این مهم در عمل محقق نشد، برای همین علاقه‎ای برای حضور دوباره در جمعی که حاضر نیستند به خاطر منافع مردم از منافع شخصی خود بگذرد را نداشتم.

از طرفی وقتی شرایط برای تحقق خواسته‎های به‎حق مردم وجود ندارد و اطمینان دارم که تلاش‎های بنده در دوره چهارم بی‎نتیجه مانده ترجیح دادم در دوره پنجم دیگر شرمنده رأی مردم نباشم.

در مورد حضور در دوره‎های آینده شورای شهر کردکوی نمی‎توانم در حال حاضر نظر بدهم این مسأله به شرایط روحی و اجتماعی بنده بستگی دارد.

 

*نمی‎توانستیم برخی شهرداران کردکوی را قانع کنیم که ارباب‎رجوع را تکریم کنند

فارس: بیشترین مطالبه مردم کردکوی مربوط به چه حوزه‎هایی بود؟

شهری: مطالباتی که مردم کردکوی داشتند مطالبات به‎حقی بود بیشترین مطالبه مردم ترمیم معابر و آسفالت خیابان‎ها بود.

اگرچه شهرداران کردکوی آنقدر با مردم رفتار نامناسبی داشتند که سه سال نخست شورای چهارم شهر کردکوی تنها درگیر مسأله نحوه برخورد شهرداران با ارباب‎رجوع بودیم، در واقع اصلاً نمی‎توانستیم برخی از شهرداران کردکوی را قانع کنیم که حرمت ارباب‎رجوع را حفظ کنند.

90 درصد مشکل مردم کردکوی با شهرداران سابق کردکوی تکریم ارباب‎رجوع بود، این مشکل هم یک امر تربیتی، اجتماعی و فرهنگی بود که شورای شهر کردکوی نمی‎توانست از آن جلوگیری کند، ما چگونه می‎توانستیم تکریم ارباب‎رجوع را برای شهردار سابق و امثال آن تبیین کنیم؟!

 

فارس: شما به‎عنوان یک بانو وارد عرصه شورای شهر کردکوی شدید، چه اقدامی برای حوزه بانوان انجام دادید؟

شهری: نخستین بار بود که سه نفر از بانوان به شورای شهر کردکوی وارد شدند اما با وجود سه زن در شورای شهر کردکوی اقدامی مستقیم و ویژه‎ای برای بانوان انجام نشد، البته از بانوان ورزشکار حمایت شد و در کنار آن هم اگر قشر زنان مطالبه و درخواستی داشتند سعی می‎کردیم حمایت کنیم.

 

* اگر یک روز از عمر شورا باقی می‎ماند «علی‎اکبر بسطامی» باید می‎رفت

فارس: شما یکی از مخالفان شهردار سابق کردکوی بودید، برخی اعتقاد داشتند تغییر شهردار آن هم در ماه‎های پایانی عمر شورا به صلاح نبود.

شهری: به اعتقاد بنده هر زمانی که جلوی ضرر گرفته شود استفاده است، ما نمی‎توانستیم بیش از این شهرداری را در معرض خطر قرار دهیم زیرا شهرداری کردکوی از بدنه در شرایط بحرانی قرار داشت و تغییر شهردار سابق کردکوی تصمیمی به نفع مردم و جلوگیری از ضرر بود، به اعتقاد بنده حتی اگر یک روز هم از عمر شورای چهارم شهر کردکوی باقی می‎ماند باز هم «علی‎اکبر بسطامی» باید می‎رفت.

 

فارس: به نظر شما اعضای شورای پنجم شهر کردکوی باید چه ویژگی‎هایی داشته باشند تا بتوانند خدمت واقعی را به نمایش بگذارند؟

شهری: شورای پنجم کردکوی باید بتواند شهردار قوی انتخاب کند تا برای مردم کار کند و اعضای شورای شهر نیز با هر تجربه و تخصصی که وارد فضای شورای شهر شدند نیت آنها رضایت خداوند و خدمت به مردم باشد.

 از طرفی یکی از مولفه‎های مهم اعضای شورای شهر کنار گذاشتن منیت‎ها برای خدمت به مردم است که اعضای شورای پنجم باید به این مهم توجه داشته باشند.

 

*کم‎کاری فرماندار کردکوی برای رونق توریسم‎درمانی در کردکوی/ بدهی 7 میلیارد تومانی شهرداری کردکوی

فارس: یکی از مسائلی در کردکوی مطرح می‎شد استفاده از ظرفیت بیمارستان فوق‎تخصصی قلب کردکوی برای توریسم‎درمانی بود، علت شکست این طرح چه بود؟

شهری: تلاش‎هایی از سوی شورای اسلامی شهر کردکوی صورت گرفت اما این مسأله همت نماینده سابق مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی و فرماندار کردکوی را می‎طلبید که متأسفانه کم‎کاری این افراد موجب شد توریسم‎درمانی در کردکوی رونق پیدا نکند، البته تلاش‎هایی از سوی آنها صورت گرفت اما کافی نبود.

 

فارس: مهم‎ترین معضلات و مشکلات شهرستان کردکوی را در چه می‎دانید؟

شهری: شیوع فقر، بیکاری و اعتیاد را می‎توان مهم‎ترین مشکلات و معضلات شهرستان کردکوی دانست.

 

فارس: یکی از مسائلی که در شهرداری کردکوی بود ناپدید شدن حواله‎های قیر بود، این مسأله صحت داشت؟ چگونه از نگاه شورای شهر دور ماند؟

شهری: ناپدید شدن حواله‎های قیر هیچ‎گاه از نگاه شورای شهر کردکوی دور نماند، در حالی که شهردار سابق کردکوی به همراه یکی از همکاران حواله‎های قیر را تحویل گرفته بودند اما بعد اعلام کردند که حواله‎های قیر مفقود شد حتی در برهه‎ای از زمان آن را انکار کردند.

شورای شهر کردکوی هیچ‎گاه نسبت به ناپدید شدن حواله‎های قیر غفلت نکرد اما نتوانستیم اکثریت اعضای شورای شهر را متقاعد کنیم که ناپدید شدن حواله‎های قیر قطعی است و نیاز به بررسی دارد، برخی از اعضای شورای شهر کردکوی می‎گفتند پیدا می‎شود برخی هم می‎گفتند مگر کسی می‎تواند حواله‎های قیر را بخورد! در عین حال ما همچنان اعتقاد داریم حواله‎های قیر ناپدید شده است و منتظر نظر مراجع قانونی هستیم.

 

فارس: یکی از نکات جالب پنجمین دوره انتخابات شورای شهر کردکوی حذف اعضای شورای شهر فعلی از گردونه انتخابات بود، تحلیل شما از این نتیجه و حرکت مردم چیست؟

شهری: فکر می‎کنم نتیجه انتخابات به سوال شما پاسخ می‎دهد،  عدم رضایتمندی مردم کاملاً واضح بوده و نشان دادند که خواهان تغییرات هستند، از این رو دوباره به اعضای دوره چهارم دوباره اعتماد نکردند.

 

فارس: تصویب بودجه پیشنهادی سال 1396 شهرداری کردکوی روند طولانی و پرحاشیه‎ای طی کرد، در نهایت به کجا رسید؟

شهری: متاسفانه بدهی شهرداری حدود ٧ میلیارد تومان است ،و پیشنهاد ما تصویب 8.5 میلیارد تومان بود که بدهی جزو آن نباشد اما پس ازکش‎وقوسهای فراوان بودجه مصوب شده درکمیته انطباق 11.25 میلیارد به تصویب رسید.

 

فارس: نکته پایانی...

شهری: از مردم کردکوی به خاطر اعتمادی که به بنده داشتند تشکر می‎کنم و از عملکرد ضعیف شورای چهارم شهر کردکوی عذرخواهی می‎کنم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

  • كردكوي
    0

    عالي بود نگار جون. خدا بهت خير بده كه صادقانه گفتي كه بد بودين!!!! در واقع افتضاح بودين!!!!!!!!!!!............

آخرین اخبار