اوقات فراغت به سبک جهادی

جهادگران بسیجی پشت خاکریز مناطق روستایی، چهره فقر و محرومیت را از سیمای روستا می‌زدایند تا فرمان آتش به اختیار امام خامنه‌ای را برای مسوولان به شیواترین شکل تفسیر کنند.

«بسیج» در خاکریز محرومیت بی‌وقفه جهاد می‌کند/ بسیجیان فرمان «آتش به اختیار» را برای مسوولان تفسیر می‌کنند

به گزارش گلستان24، اوقات فراغت برای جوانان کم سن و سال بسیجی در اردوهای جهادی واقعا تماشایی است آن هنگام که پشت خاکریزِ مناطق روستایی بی‌وقفه تلاش می‌کنند تا فرمان آتش به اختیار امام خامنه‌ای را در صحنه اقدام و عمل برای مسوولان به نمایش بگذارند.

کاروان خبری از گرگان به سمت روستای سلاق نوری، شهرستان گنبدکاووس عزیمت کرد تا روایتگر اوقات فراغت جوانانی به سبک جهادی و روحیه انقلابی باشد، جهادگران عاشقی که خالصانه و بی‌منت در گرمای تابستان، عرق جبین بر پیشانی‌شان نشسته و انگیزه آنها لبیک به فرمان مقام معظم رهبری است.

پشت لباس‌های سبزرنگ جوانان بسیجی «همه با هم، بسیج سازندگی» حک شده و بدون توجه به اطراف‌شان سخت مشغول کار کردن هستند، با یکی از آنها مشغول گفت‌وگو می‌شویم؛ خود را سیدیعقوب حسینی مسوول اردوهای جهادی دانشگاه پیام نور شهرستان گنبدکاووس معرفی می‌کند، هنگام مصاحبه همچنان مشغول رنگ‌آمیزی دیوارهای مدرسه است، تازه سه روز در این مکان مستقر شده و برای دومین بار است که در اردوهای جهادی شرکت می‌کند.

این جوان بسیجی رشته حقوق خوانده و با حقوق شهروندی آشناست؛ در کمک به محرومان و مستضعفان جامعه، نیاز به رونمایی از منشور ندارد؛ به مناطق محروم روستایی آمده تا شکاف زندگی شهری و روستایی، فاصله مردم را بیش از این از هم نگسلد، خیلی اهل حرف و مصاحبه نیست، می‌خواهد در وادی عمل نقش‌آفرین باشد؛ آمده تا در اردوهای جهادی، خالص شود و همانند شهید مدافع حرم «محسن حججی» خادم مردم باشد، بر این باور است که بسیج سازندگی تداوم راه شهداست.

سجاد بای از دیگر دانشجویان بسیجی است که روی دیوار سمباده می‌کشد تا رنگ سفید به زیبایی بر روی دیوار حک شود، دومین سالی است که به همراه دوستش در قالب اردوهای جهادی به مردم مناطق محروم خدمت می‌کند و معتقد است وقتی در روستا زندگیِ مردم را می‌بینی آن وقت متوجه می‌شوی که در چه عرصه‌ای باید دفاع کرد.

معنا و مفهوم جملات زیبای روی دیوار هر چشمی را به خود خیره می‌کند تا برای لحظاتی حتی کوتاه مکث کنی «علم تو را راهنمایی می‌کند ولی عمل تو را به هدف می‌رساند».

سجاد به هم سن و سالان خود توصیه می‌کند؛ حتی برای یک روز هم که شده در اردوهای جهادی شرکت کنند تا طعم شیرین خدمت‌رسانی را به زیبایی بچشند، او می‌گوید برخی از دوستانم به این اردو نمی‌آمدند اما وقتی آمدند دوباره مشتاق شدند و از ما خواستند تا هر وقت به اردوهای جهادی می‌رویم آنها را در جریان بگذاریم.

اردوی جهادی در توصیف این جوان جهادگر بسیجی در رفاقت، صداقت و صمیمت معنا پیدا می‌کند و خدمت به مردم برایش دلچسب است.

رایحه خوش خدمت روستا به روستا در جریان است و همت جهادگران بسیجی، لبخند را بر چهره مردم به مهمانی فراخوانده، مهدی‌آباد در حوالی همین روستاست که دختران بسیجی در میدان جهاد به فعالیت می‌پردازند، وارد مدرسه دیگری می‌شویم که ورودی آن باید روی کبر، غرور، ریا، خشم و خیانت پا بگذاریم.

به راستی لبیک یا خامنه‌ای، لبیک یا حسین است، امروز بسیجیان در سنگر مدافعان حرم از حریم ولایت و حضرت زینب (س) دفاع می‌کنند و بسیجیان دیگری از همین جنس و با همان بصیرت در سنگر خدمت به مردم روستا در مناطق محروم فعالیت جهادی می‌کنند و در عرصه سازندگی پیامشان این است که «می‌سازیم تا ساخته شویم» و «رهسپاریم با ولایت تا شهادت»؛ حرف‌های‌شان بوی شعار و ریا نمی‌دهد، جنس این حرف‌ها از بصیرت و صداقت است.

در میان جهادگران، مجذوب فعالیت هنرمندانه زهرا گلی که معلول جسمی – حرکتی است می‌شویم که می‌گوید برای چهارمین سال است که در اردوهای جهادی شرکت می‌کند، 25 سال دارد و به کودکان و نوجوانان این روستا قرآن، نقاشی، زبان انگلیسی و نمدبافی می‌آموزد، آرزوی او فقط خوشحالی مردم است.

زهرا از انگیزه‌های خدمت برایمان سخن می‌گوید از اینکه هیچ‌وقت نگوییم ما نمی‌توانیم، او آمده تا بمب انگیزه دیگران شود از مسوولان می‌خواهد تا بیشتر به نقاط محروم توجه کنند؛ از عمق جان می‌گوید به عشق رهبر به اردوهای جهادی آمده است و حضور در کنار دیگر جهادگران را فوق‌العاده و صمیمی تحلیل می‌کند.

در گوشه دیگری از این فعالیت جهادی به سمت فاطمه نوروزی  فارغ‌التحصیل دانشگاه علمی کاربردی گنبدکاووس می‌رویم که برای خدمت به مردم وارد روستای مهدی‌آباد شده است، می‌گوید که بر اساس علاقه کودکان فعالیت خودشان را تنظیم می‌کنند، آموزش به بچه‌ها برایمان دلگرمی است.

روی تخته سیاه کلاس، گلواژه‌ای از سخنان مقام معظم رهبری چشم‌نوازی می‌کند «بزرگترین مبارزه با آمریکا خدمت به مردم است»؛ جهادگران با سرلوحه قرار دادن این پیام به شایستگی از امام خود الگو گرفتند و از خدمت به مردم احساس خوبی دارند.

در این جهاد فرهنگی به کودکان و بانوان خانه‌دار این روستا آموزش‌های علمی، دینی، مذهبی، زبان انگلیسی، ریاضی و فیزیک ارائه می‌شود، برای آن‌ها یادواره شهدا می‌گیرند، سفره‌های صلواتی پهن می‌کنند، جهادگران در یک حرکت خودجوش و زیر چتر بسیج به دیگران خدمت می‌کنند، آنها در این جهاد، هیچ انگیزه مادی ندارند و با انگیزه معنوی به فعالیت می‌پردازند.

نوروزی از گرمای هوا می‌گوید و از عشق به خدمت بچه‌های جهادگر؛ از اینکه عده‌ای از خانه و خنکی وسایل سرمایشی دل کندند و در روستاهای کم‌برخوردار به جهاد نفس می‌پردازند، و از نزدیک می‌بینند که مردم در یک سطح زندگی نمی‌کنند و کم و کاستی زندگی روستایی نسبت به زندگی شهری هویداست.

این جهادگر بسیجی می‌گوید حدود 15 نفر در اردوهای جهادی مشغول به فعالیت در این مدرسه هستند و اکثر آنها فارغ‌التحصیل و یا دانشجو هستند و هر کدام مسوولیت فعالیت در یک بخش جهادی را دارند.

نوروزی؛ عدم آسفالت جاده روستایی در مهدی‌آباد را یکی از مشکلات مردم این منطقه عنوان می‌کند از اینکه مردم در رفت و آمد دچار مضیقه هستند و برای کار فرهنگی نیز جای کار بسیار زیاد است.

این بانوی بسیجی برای امام خامنه‌ای آرزوی سلامتی دارد و از ایشان می‌خواهد تا همانند همیشه برای فرج امام زمان (عج) دعا کنند تا با آمدن آقا مشکلات حل شود، از امام خامنه‌ای برای حمایت‌هایی که از جوانان می‌کنند ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید اینکه آقا فرمودند آتش به اختیار عمل کنید یعنی به ما جوانان استقلال دادند.

برای دیدن احساس بچه‌ها وارد کلاس می‌شویم فاطمه لکزایی هشت ساله پشت میزی نشسته و چادر سفیدرنگ با گلهای صورتی بر سرش است، مشغول رنگ‌آمیزی روی گلدان کوچک سفالی است و می‌گوید این کار را خیلی دوست دارد و برای اولین‌بار است که در این کلاس‌ها شرکت می‌کند.

فاطمه قوطی گوواش را به من می‌دهد تا برایش باز کنم، با لحنی کودکانه با هم صحبت می‌کنیم، شادی روی لبان فاطمه تماشایی است وقتی می‌گوید چادری که به سر دارد را در اینجا به او هدیه دادند و دختران هم سن و سالش هم از این چادرها گرفتند، فاطمه خوشحال است برای اینکه چیزهای جدید یاد می‌گیرد و دوست دارد وقتی بزرگ شود معلم اردوی جهادی باشد.

گزارش: زهره رجبی

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار