معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار گلستان گفت: شرکت های تولیدی، کارخانجات و مسوولان کشاورزی استان با تقویت تدابیر و حمایت های خود انگیزه کشاورزان و راندمان تولید را افزایش دهند.

افزایش راندمان تولید کشاورزی به تدبیر و حمایت نیاز دارد

به گزارش گلستان 24، علی مرگدری' عصر سه شنبه در جلسه تنظیم بازار محصولات کشاورزی در سالن اجتماعات معاونت برنامه ریزی استانداری افزود: اصلاح بذور، ایجاد بازارهای صادراتی و تعدیل کشت از راهکارهای تقویت این تدابیر است.

وی با بیان این که نباید دنبال یارانه این بخش بود اضافه کرد: دولت تعهد کرده که شرایط موجود را مطلوب تر از گذشته کند اما باید این واقعیت را پذیرفت که اقتصاد کشور در شرایط اقتضایی قرار دارد و دولت می خواهد با برطرف کردن چالش های بین المللی به مدیریت پایدار در این بخش برسد.

مرگدری اظهار کرد: توجه دولت به بخش کشاورزی حتی بیشتر از بخش بهداشت است چرا که اختصاص 10 میلیارد تومان منابع برای آب و محصولات کشاورزی مبین این مطلب است.

معاون استاندار گلستان راه حل مشکلات موجود در بخش کشاورزی را صرفا افزایش قیمت محصولات ندانست و گفت: اقتصاد کشاورز و کشاورزی اقتصادی دو روی سکه هستند که باید آن ها را توأمان با هم دید.

وی ادامه داد: دیگر پذیرفتنی نیست که بر مبنای سه تن در هکتار هزینه های تمام شده تولید حساب شود بلکه باید با تقویت تدابیر تولیدی و حمایتی، هزینه های تمام شده را بر مبنای پنج تن در هکتار محاسبه کرد.

مرگدری وظیفه مقامات ارشد استان را تامین منابع و افزایش راندمان و عملکرد آبیاری، تهیه بذر و تامین نهاده های کشاورزی بیان و اضافه کرد: برخی استان های کشور نظیر اصفهان و همدان عملکردهای بسیار بالایی دارند چه ایرادی در گلستان وجود دارد که نمی توانیم چنین عملکردی داشته باشیم.

معاون استاندار گلستان با تاکید مصرانه بر پرداخت بموقع وجه خرید تضمینی محصولات کشاورزی نظیر سویا، گندم و کلزا افزود: به دلیل عملکرد و برخورد نامناسب مجموعه بخش کشاورزی و مسوولان و عدم پرداخت بموقع وجه خرید تضمینی به کشاورزان شاهد از دست دادن ظرفیت های افزایش راندمان تولید در استان هستیم.

به گفته مرگدری تاخیر چند روزه پرداخت وجه کشاورزان به دلیل مکانیزه بودن عملیات پذیرفتنی است اما تاخیر سه تا چهار ماه قابل قبول نیست.

وی با بیان این که دیگر قرار نیست مشکلات سال گذشته در پرداخت وجه محصولات کشاورزی بخصوص گندم تکرار شود از مسوولان خواست که این نقص را برطرف کنند تا امسال دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

مرگدری همچنین از مسوولان مرتبط خواست که طی جلسه ای تخصصی و با ارزیابی سال گذشته، مشکلات را بررسی کنند تا در نشستی که هفته آینده با حضور استاندار یا وی برگزار می شود به نتیجه گیری و تصمیم گیری نهایی برای رفع نواقص و کاستی های موجود برسند.

وی در ادامه با اشاره به تنظیم بازار میوه شب عید گفت: تنظیم بازار در واقع جلوی سودجویی ها را می گیرد و دخالت در بازار نیست بلکه مداخله هدفمند برای کنترل و یا منطقی کردن قیمت هاست.

مرگدری از متولیان امر خواست که در صورت مشاهده هر گونه تخلف در تنظیم قیمت ها بدون اغماض برخورد جدی کنند.

در استان گلستان با 95 هزار و 423 بهره بردار، سالانه 577 هزار و 555 هکتار از اراضی به زیر کشت محصولات کشاورزی و باغی می رود.
ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار