جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم سازمان قضایی نیروهای مسلح استان گلستان با حضور فرماندهان نظامی استان در ستاد فرماندهی انتظامی گلستان برگزار شد.

پیشگیری از وقوع جرم یکی از پایه های تحول در دستگاه قضایی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ رئیس سازمان قضایی استان در این جلسه گفت: کارکنان نیروهای مسلح برای اجرای صحیح ماموریت های محوله باید دارای شایستگی، صلاحیت و سلامت کامل باشند.

حجت الاسلام محمد اسماعیل زارعی کیاپی افزود: برای پاسخ به دغدغه ها و تهدیدات احتمالی، سند راهبردی پیشگیری از وقوع جرم به مدیریت سازمان قضایی در ستاد کل نیروهای مسلح مطرح شده است.

وی تاکید کرد: بر این اساس پیشگیری از وقوع جرم یکی از پایه های تحول در دستگاه قضایی و مورد تاکید رئیس دستگاه قضایی است.

به گفته وی پیشگیری دغدغه اصلی مقام معظم رهبری، دستگاه قضایی و فرماندهان عالی رتبه در صیانت از نیروهای مسلح است.

زارعی با بیان اینکه باید به صورت تخصصی پیشگیری از جرائم را دنبال نمائیم، گفت: نیروهای مسلح با تهدیدات درونی و بیرونی مواجه هستند که به آمادگی رزمی آنان آسیب خواهد زد و انجام برنامه های کارشناسی پیشگرانه وضعی و مجازات های قانونی کیفری هر کدام به نوبه خود در پیشگیری از وقوع جرائم موثر است.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه یکی از این تهدیدات جرائم مواد مخدر است گفت: امروز زندان قدم و قلم آخر برای اصلاح مجرمان مواد مخدر است اما پاسخگوی تام و کاملی برای پیشگیری از وقوع این جرم نیست.

زراعی افزود: می توان با تاسیس یک قانون جدید در اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر یا قانون مجازات اسلامی بازدارندگی کیفری آرای مواد مخدر را ارتقاء داد.

وی گفت: تعیین مجازات های تکمیلی مانند تنزیل درجه، تبعید از محل خدمت و اقدامات تأمینی و تربیتی مانند اشتغال به امور فرهنگی نیز می تواند در پیشگیری کیفری تاثیر گذار باشد.

رئیس سازمان قضایی استان با بیان اینکه طرح غربالگری باید به صورت‌ جدی در نیروهای مسلح پیگیری شود، گفت: حوزه نظام وظیفه باید با اعمال سازوکاری مناسب با انجام غربالگری و تست از ورود افراد معتاد به نیروهای مسلح جلوگیری کند.

زارعی افزود: اگر تست مشمولی مثبت بود کمیسیون پزشکی باید ورود کرده و مانع از اعزام فرد معتاد به اماکن نظامی شود. 

وی تاکید کرد: افراد معتاد عموما از بیماری اعصاب و روان رنج می برند و ورود آنها به نیروهای مسلح خسارت های جبران ناپذیری را رقم خواهد زد.

زارعی با تاکید بر لزوم اعمال سازوکارهای جدید برای ریشه کن کردن این جرم در نیروهای مسلح، گفت: پیش بینی بسته های تشویقی کاهش خدمت برای مشمولان و سربازان وظیفه ای که مصرف مواد مخدر را ترک می کنند در کاهش وقوع این جرم موثر است.

به عقیده زارعی این کار با پیگیری سازمان قضایی و ستاد کل نیروهای مسلح شدنی است.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم مواد مخدر مراحل خاصی دارد، گفت: در مرحله اول باید با استفاده از تمام ظرفیت ها و راه کارهای آموزشی نسبت به آگاه بخشی کارکنان از خطرات و آسیب های اخلاقی و خانوادگی جرم مواد مخدر اقدام نمائیم.

زارعی افزود: با توجه به اینکه بخشی از جرائم زائیده جرم مواد مخدر هستند فرماندهان باید در آگاه سازی نیروها اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی تصریح کرد: در پیشگیری ثانویه جمعیت بزه دیده و بزهکار را از دیگران جدا کرده و به صورت اختصاصی به آنها آموزش می دهیم.

رئیس سازمان قضایی استان افزود: در مرحله بعد باید با تحت نظر قرار دادن فرد آلوده از تبعاتی مانند آلودگی دیگر افراد و یا برهم زدن نظم یگان جلوگیری کنیم.

به گفته زارعی کنترل محیط با استفاده از فن آوری های نوین مانند نصب دوربین و تجهیزات بصری در پیشگیری از وقوع این جرم موثر است.

*  دشمنان آلوده سازی نیروهای مسلح را در دستور کار قرار داده اند

در ادامه این جلسه فرمانده انتظامی گلستان با بیان اینکه سازمان های نظامی تابعی از رفتارها، تفکرات، انگیزه ها و انگیزش های شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه هستند، گفت: در این فضا خطر مصرف مواد مخدر یکی از دغدغه ها و نگرانی های خانواده سربازان وظیفه و فرماندهان است.

سردار محمد سعید فاضل دادگر افزود: نیروهای تحلیل گر مخرب اجتماعی با سناریوی دقیق عملیات روانی و بهره گیری از ابزارهای مانند فضای مجازی، آلوده سازی نیروهای مسلح را در دستور کار قرار داده اند.

وی تصریح کرد: بر این اساس پاک سازی نیروها و ایجاد یک فضای معنوی و اجتماعی مناسب یک اصل آرمان گرایانه و واقع بینانه در نیروهای مسلح است.

فرمانده انتظامی استان گفت: ارتکاب جرائم مواد مخدر ولو به مقدار کم در نیروهای مسلح نابخشودنی است چرا که وجهه سازمان و شخصیت افراد را ناخوشایند جلوه می دهد.

وی با بیان اینکه رویکرد یکسان نیروهای مسلح برای مقابله با جرائم مواد مخدر، به کاهش وقوع این جرم در نیروهای مسلح خواهد انجامید، افزود: موارد روانشناختی، ژنتیک، اختلالات شخصیتی، عدم عزت نفس و مشکلات معیشتی از دلایل گرایش افراد به مصرف مواد مخدر است.

به گفته وی با رویکرد برادرانه، اقدام گرایانه و دستگیرانه می توانیم از جرائم مواد مخدر جلوگیری نمائیم.

وی با بیان اینکه اولین قدم برای اصلاح و پاک سازی محیط، پذیرش آسیب های فردی و اجتماعی مواد مخدر است، گفت: اکثر افراد معتاد با نگرش غلط سودمند بودن مصرف مواد مخدر در دام این بلای خانمان سوز گرفتار می شوند.

دادگر تصریح کرد: برای آلوده نشدن افراد به مواد مخدر باید این تفکر غلط را در آنها تغییر دهیم.

به گفته فرمانده انتظامی استان برای ایجاد آرامش معنوی که ماندگاری دارد، عقیدتی سیاسی باید مسائل اعتقادی را در نیروهای مسلح ترویج نماید.

WhatsApp Image 2021-01-13 at 10.13.12 (1)

WhatsApp Image 2021-01-13 at 10.13.12

WhatsApp Image 2021-01-13 at 10.13.13

ارسال نظر

آخرین اخبار