دکتر حسن بیارجمندی سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه گنبد کاووس ظهر امروز در دیدار با دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گلستان از دعوت فردی و جمعی به تقریب بین مذاهب اسلامی بعنوان امر به معروف و مهم ترین اقدام برای حیات امت اسلامی یاد کردند

با حفظ رویکرد دانشی و پژوهشی بدنبال کنشگری فرهنگی در عرصه تقریب هستیم/ تقریب بین مذاهب اسلامی بنا به شرع و عقل یک معروف و خیر عظیم است

به گزارش گلستان ۲۴؛ سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه گنبد کاووس با اشاره به رویکردهای دانشی و پژوهشی دانشگاه های جهان در چند دهه اخیر در راستای اعتبار و حفظ اقتدا علمی از رویکرد کنشگرانه اجتماعی و فرهنگی دانشگاه های جهان در فضای دوحکمرامی کنونی و حل مسائل ملی و بین المللی بعنوان شاخصی برای اعتبار دانشگاه ها یاد کردند و افزودند دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه گنبد کاووس بدنبال آن است که با حفظ رویکرد دانشی و پژوهشی خود ،در این فضای دوحکمرانی فجازی و رو به چشم انداز گام دوم انقلاب اسلامی ،رویکرد کنشگرانه فرهنگی با تاکید بر ترویج تفکر و فرهنگ تقریب بین مذاهب اسلامی را تقویت کند.

دکتر بیارجمندی در ادامه افزودند: براساس آیات قرآن کریم ،سیره ائمه اطهار (ع) ،نظرات مشهور علما و همچنین فتاوی مشهور فقها ؛تقریب بین مذاهب اسلامی از جمله امور معروف و خیر عظیم است .

وی در همین ارتباط تاکید نمودند که این خیر و معروف فراگیر مرتبط با حیات امت واحده اسلامی است که حسن و خوبی آن از سوی شرع و عقل شناخته شده است و نقطه مقابل تقریب  نیز منکری است که از سوی شرع و عقل مورد انکار و رد و حتی در مواردی حرام اعلام شده است.

دکتر بیارجمندی افزودند: تاریخ اسلام به ما می گوید هر جا این معروف و خیر احیا و بدان پایبند بوده اند ؛عظمت  و شکوه اسلام رو به سوی تمدن اسلامی، خودش را نشان داده است و هر جا از این معروف دوری شده است  و اختلافات به تعصبات کور و تکفیر منتهی شده است ،شاهد ویرانی و کشتار و سقوط بوده ایم .در واقع این منکر همچون آتشی است که اگر با نهی از منکر خاموش نشود ؛همه چیز را می سوزاند.

وی در همین ارتباط با اشاره به وقایع دردناک چند سال اخیر در غرب آسیا بیان داشتند : داعش در این منطقه چه کاری کردی ؟ بخشی از امت واحده اسلامی و میراث تمدنی و مدنیت معاصر را دچار چه آتشی کرد ؟

دکتر بیارجمندی با اشاره به نقش سید جمال الدین و شاگردان او در دعوت فردی به این معروف و خیر ؛ اقدامات جمعی علمای شیعه و اهل سنت در تشکیل دارالتقریب را یک دعوت جمعی به معروف تقریب خواندند و افزودند که امامین انقلاب اسلامی در جریان نهضت و پس از پیروزی آن؛ از منادیان جهانی این امر به معروف و نهی از منکر بودند و هستند.

در پایان دکتر بیارجمندی با اشاره به اهمیت و ضرورت دعوت به معروف تقریب در گام دوم انقلاب و رو به سوی ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی ؛از دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان درخواست نمودند که این معروف را با تکیه بر علم و دانش در برنامه های فرهنگی و آموزشی خود بگنجانند و در ساختار جدید و اصلاح احتمالی ساختار ستاد لحاظ نمایند و در ستادهای شهرستانی مناطق قومی و مذهبی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در این دیدار آقای یاسر قزوهی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان گلستان با استقبال از این پیشنهاد جدید ؛ از پیگیری این موضوع خبر دادند و بر همکاری بین ستاد و دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه گنبد کاووس تاکید ورزیدند

 

ارسال نظر

آخرین اخبار