مراجعه 38 هزار بیمار برای دریافت خدمات دندانپزشکی

730 هزار گلستانی زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و با بهره‌گیری از خدمات بهداشتی و درمانی نسبت به تضمین سلامت خود گام برمی‌دارند.

هزار گلستانی زیر چتر بیمه تأمین اجتماعی

به گزارش گلستان24،​ مثلث سلامتی را در ورزش، تغذیه سالم، سلامت روح و روان می‌توان جست‌وجو کرد اگر این مثلث شکل نگیرد باید شاهد تولید بیمار در سطح جامعه باشیم رعایت بهداشت عمومی در ارتقاء سلامت افراد بسیار موثر است.

یکی از مواردی که سلامت انسان را هدف گرفته عدم توجه بهداشت دهان و دندان است، کلینیک دندانپزشکی شهید بهشتی شهرستان گرگان به عنوان تنها مرکز دندانپزشکی متمرکز در سازمان تأمین اجتماعی در سطح کشور فعالیت می‌کند که این مرکز از سال 1377 افتتاح و تاکنون فعالیت مستمر دارد.

کلینیک دندانپزشکی شهید بهشتی که واقع در عدالت 13 خیابان ولیعصر شهرستان گرگان بوده، دارای پنج دکتر دندانپزشک است که خدمات جرمگیری، کشیدن و پر کردن دندان‌ها را انجام می‌دهند.

مراکز درمانی و سرپایی دندانپزشکی در همه شهرستان‌های گلستان وجود دارد ولی کلینیک دندانپزشکی متمرکز در شهرستان گرگان است که این مرکز به عنوان تنها کلینیک دندانپزشکی تأمین اجتماعی مجتمع در کشور محسوب می‌شود.

موضوع مهم بهداشت دهان و دندان سبب شد تا پای صحبت‌های بیماران، مسؤولان و پزشکان متخصص بنشینیم و نسبت به مطالبات هر دو طیف بپردازیم تا خروجی این گفت‌وگو به نتایج موثری خاتمه یابد.

* نصرتی: مراجعه بیش از 38 هزار بیمار به کلینیک دندانپزشکی شهید بهشتی

مدیردرمان تأمین اجتماعی استان گلستان گفت: مرکز دندانپزشکی شهیدبهشتی گرگان از سال 1377 افتتاح شد که در گذشته این مرکز در سه راه ملاقاتی بود و بعدها به خیابان ولیعصر منتقل شد.

احمد نصرتی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد 34 هزار و 243 بیمار تأمین اجتماعی به کلینیک دندانپزشکی شهید بهشتی مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد: در سال 1395 تاکنون 38 هزار و 922 بیمار تأمین اجتماعی به این مرکز مراجعه کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد رشد داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در استان گلستان 730 هزار نفر است، ابراز کرد: در این مرکز تعداد پنچ دندانپزشک مشغول خدمات‌دهی به بیماران هستند.

خبرگزاری فارس: 730 هزار گلستانی زیر چتر بیمه تأمین اجتماعی/ مراجعه 38 هزار بیمار برای دریافت خدمات دندانپزشکی

مدیر درمان تأمین اجتماعی گلستان با بیان اینکه مثلث سلامتی شامل ورزش، تغذیه سالم و سلامت روحی و روانی است، افزود: اگر این مثلث شکل نگیرد ما فقط باید تولید کننده بیمار باشیم ما می‌خواهیم بیمار تولید نشود که یکی از این موارد رعایت بهداشت عمومی است.

وی با تأکید بر اینکه مراکز دندانپزشکی تامین اجتماعی 100 درصد خدمات رایگان ارائه می‌دهد، گفت: به دلیل مراجعات فراوانی که وجود دارد ممکن است که افراد با تاخیر نوبت بگیرند و مراکز دندانپزشکی استان گلستان با مراکز دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قرار داد داریم و بیمار تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی می‌تواند به این مراکز مراجعه کند.

نصرتی افزود: بیماران می‌توانند از طریق چهار شماره تلفن از جمله «32221181»، «32231181»، «32262040» و«32262041» تماس حاصل کنند و نوبت‌دهی فقط قبل از ساعت 11 صبح روز قبل وقت بگیرند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی گلستان با بیان اینکه بیماران تأمین اجتماعی ولی‌نعمتان سازمان تامین اجتماعی هستند، ابراز کرد: وظیفه ما این است که به خواسته‌ها و نیازهای بیماران گوش فرا دهیم.

وی تصریح کرد: افراد می‌توانند شکایات خود را با شماره تلفن روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی «32355353» و همچنین تلفن گویای «32362044» تماس حاصل کنند.

نصرتی با اشاره به اینکه حدود 730 هزار نفر بیمه شده تأمین اجتماعی در سطح استان گلستان وجود دارد، گفت: در این مرکز پنج دندانپزشک مشغول خدمت‌رسانی هستند، ما 10 درصد بیماران را به صورت حضوری می‌پذیریم، همچنین در بیمارستان حکیم جرجانی هفت یونیت بسیار مجهز ایجاد کردیم که دندانپزشکان می‌توانند از ابتدای ماه جاری در این مرکز آغاز به کار کنند.

* چنگیزی: طرح سلامت دندان برای سالمندان گلستان کلید خورد

شیما چنگیزی رئیس مرکز دندانپزشکی شهید بهشتی گرگان گفت: این مرکز دارای پنج دندانپزشک است که خدمات جرمگیری، کشیدن و پر کردن دندان‌ها به بیماران در این واحد انجام می‌شود.

وی از راه‌اندازی طرحی تحت عنوان «طرح سالمندان» خبر داد و افزود: این طرح مشمول بازنشستگان و افراد مسن می‌شود که این افراد می‌توانند به صورت حضوری به این مرکز مراجعه کنند و مُهر سالمند به دفترچه آنها خواهد خورد و بیمار در همان روز توسط دندانپزشک ویزیت می‌شود.

چنگیزی با اشاره به اینکه خدمات‌دهی تا پنج نفر از افراد سالمند برای هر دندانپزشک انجام می‌شود، اظهار کرد: بیماران مُسن و یا بازنشسته خارج از نوبت می‌توانند به دندانپزشکی مراجعه کنند.

* یک بیمار: خدمات‌دهی به بیماران بیمه شده تأمین اجتماعی کم شده است

یکی از بیماران در خصوص بهداشت دهان و دندان و ارائه خدمات تأمین اجتماعی به خبرنگار فارس گفت: همه چیز خوب است و تنها مشکل ما بیماران نداشتن خدمات عصب‌کشی است که متأسفانه این مرکز عصب‌کشی‌ دندان را انجام نمی‌دهد که امیدوارم مسؤولین پیگیر باشند.

بیمار دیگری که می‌گوید بازنشسته است درباره خدمات دندانپزشکی بیان کرد: کهولت سن باعث شده تا در دهان خود دندانی نداشته باشم، شاید 6 ماه طول کشید که توانستم در این مرکز نوبت بگیرم نمی‌دانم متأسفانه چرا خدمات‌دهی به بیماران بیمه شده تأمین اجتماعی کم شده است در صورتی که ما سالیان متمادی حق بیمه پرداخت کردیم و اکنون که می‌خواهیم از مزایای آن استفاده کنیم شاهد کمبود خدمات دهی هستیم.

این بیمار می‌افزاید: من می‌خواهم دندان بکارم ولی این مرکز این امکانات را ندارد و من مجبورم که 6 میلیون تومان هزینه کنم تا دندان بکارم من که بعد از 32 سال بازنشسته شدم و ماهیانه یک میلیون تومان حقوق می گیرم چطور می‌توانم این هزینه را پرداخت کنم لطفاً مسؤولین پیگیری کنند.

بیمار دیگری در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: دو سال پیش من برای کشیدن دندان خود به این مرکز مراجعه کردم و دکتر به من گفت نمی‌توانم این دندان را بکشم و شما باید به فلان آدرس مراجعه کنید و با هزینه شخصی دندان را بکشید حال جای این سؤوال باقی است که من بیمه تأمین اجتماعی هستم چرا باید به صورت آزاد هزینه کنم.

این بیمار گلایه دیگری هم داشت و افزود: دکتر به من گفت یک تعهد به من بده تا من دندان تو را بکشم و سپس دندان من را کشید ولی هنوز نمی‌دانم که چرا آن دکتر از من برای کشیدن دندان تعهد گرفت.

* نصرتی: تأمین اجتماعی در هیچ جای کشور عصب‌کشی انجام نمی‌دهد

مدیردرمان تامین اجتماعی گلستان با بیان اینکه به بیمار حق می‌دهیم، ابراز کرد: متأسفانه در سازمان تامین اجتماعی این نوع خدمات ارائه نمی‌شود.

نصرتی گفت: در حال حاضر تأمین اجتماعی در هیچ جای کشور عصب کشی انجام نمی‌دهد و دندانپزشکان ما تأکید می‌کنند که اگر بیماری نیاز به عصب‌کشی دندان دارد به مطب پزشک مربوطه مراجعه کند.

* چنگیزی: کارهای دندانپزشکی بسیار تخصصی است

رئیس مرکز دندانپزشکی شهید بهشتی گرگان نیز با اشاره به اینکه گاهی اوقات برخی کارهای دندانپزشکی بسیار تخصصی است، گفت: به عنوان مثال ریشه برخی دندان‌ها کاملاً در لثه است و احتیاج به جراحی دارد ولی بیمار اصرار می‌کند که باید دندان را در همین مکان خارج کنم و پزشک مجبور می‌شود که این کار را با مسؤولیت خود بیمار انجام دهد.

شیما چنگیزی افزود: علت تعهد برای این است که در صورت جراحی دندان مشکلی حین عمل برای بیمار ایجاد شود تعهد داده شده است.

==============

گزارش از سمیرا رجبی

==============

انتهای پیام/

 

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار