مدیرکل گمرک استان گلستان مطرح کرد: نوسان صادرات به علت عدم ثبات قانونی در کشورهای مجاور

مدیرکل گمرک استان گلستان با اشاره به اینکه نوسانات در میزان صادرات در گمرک اینچه برون، بیشتر به علت عدم ثبات قانونی در کشورهای مخاطب است، گفت: ما شرایط را برای ترخیص کالا از 26 روز به سه روز مهیا کرده‌ایم.

کاهش 23 روزه زمان ترخیص کالا از گمرک

به گزارش گلستان24، سید ابراهیم حسینی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان گلستان با تسلیت به مناسبت شهادت تنی چند از آتش نشانان فداکار کشور در حادثه پلاسکوی تهران، اظهار کرد: امیدواریم این عزیزان در جوار رحمت الهی آرمیده و مشمول غفران و علو درجات ایزد منان شوند.

وی با بیان اینکه 26 ژانویه مصادف با 7 بهمن‌ماه روز جهانی گمرک نامیده شده است، افزود: گمرکات استان گلستان با محوریت گمرک اینچه برون و در کنار آن فعالیت دو پایانه صاداراتی در شهرستانهای گنبدکاووس و گرگان به علاوه دفتر گمرکی بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان مشغول به کار و خدمت‌رسانی به تجار، بازرگانان و صنعت‌گران عزیز است.

مدیرکل گمرک استان گلستان با تاکید بر اینکه عمده فعالیت گمرکی استان گلستان در گمرک اینچه برون متمرکز شده است، خاطرنشان کرد: گمرکات استان گلستان در حوزه اشتغال‌زایی و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نقش موثری را ایفا کرده و همواره تاثیرات مثبتی را در اقتصاد استان برجای گذاشته است.

حسینی با اشاره به نوسات صادرات و واردات و برخی رخدادهای تاثیرگذار در فعالیت گمرک اینچه برون، اضافه کرد: عمده این تاثیرات که عموما نیز مخرب بوده است حاصل فقدان ثبات قانونی در کشور ترکمنستان در امور گمرکی است و این باعث شده است در زمان‌های مختلف به مشکلاتی ناخواسته و لحظه‌ای برخورد کنیم و طبیعتا صادرکنندگان نیز از گمرکی استفاده پایدار خواهند کرد که ثبات بیشتری داشته باشد.

وی از انجام حدود 50 درصد صادرات و واردات در مرز اینچه برون توسط ناوگان ریلی خبر داد و گفت: البته در صورت توسعه ناوگان ریلی و خطوط راه آهن همچنان جای پیشرفت و توسعه صادرات از این طریق وجود دارد و می‌تواند به راحتی در کنار صادرات از خطوط جاده‌ای نقش موثری را در تبادل کالا در منطقه ایفا کند.

خبرگزاری فارس: نوسان صادرات به علت عدم ثبات قانونی در کشورهای مجاور/ کاهش 23 روزه زمان ترخیص کالا از گمرک

مدیرکل گمرک استان گلستان با اعلام اینکه روزانه حدود 30 نفر تردد کارگری در گمرک اینچه برون رخ می‌دهد، ادامه داد: آمار ورد و خروج کامیون‌ها و خودروهای سنگین تجاری نیز روزانه در حال حاضر حدود 150 دستگاه است که به دلیل استفاده از ناوگان ریلی و همچنین برخی محدودیت‌های کشور مقابل این آمار نسبت به سال گذشته تقریبا نصف شده است.

حسینی از راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی در استان گلستان توسط دولت یازدهم مبتنی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی خبر داد و تصریح کرد: این سامانه در استان گلستان که از پیشروترین استان‌ها در این حوزه بوده است در پایان سال 1393 نصب و راه‌اندازی شد که موجبات کاهش زمان و هزینه برای ترخیص و همچنین عدم حضور مالک در هنگام خروج کالا از گمرک را فراهم کرد.

وی بخش‌های مختلف این سامانه را دارای سه محور اصلی عنوان کرد و گفت: در این سامانه می‌توان از سامانه احراز، سامانه درب خروج و سامانه ترانزیت نام برد که هر کدام بخشی از کار را در تسریع زمان ترخیص کالا برعهده دارند که مجموعه با هدف کمک و حمایت از تولیدکنندگان برای صادرات محصولات راه‌اندازی شده است.

مدیرکل گمرک استان گلستان با اشاره به اینکه هر روز توقف کالا در گمرک موجب افزایش یک درصدی هزینه تمام شده کالا می‌شود، اظهار کرد: با راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی توانسته‌ایم زمان ترخیص کالا را از 26 روز به 3 روز کاهش دهیم که این خود یعنی کمک 23 درصدی به کاهش هزینه‌های تولید و نهایتا حمایت از صنعت و تولید.

حسینی همچنن میزان توقف کالا در مرز اینچه برون را برای صادرات را کمتر از یک روز دانست و افزود: در گذشته این زمان حدود هفت روز بوده است که این امر نشان می‌دهد گمرکات گلستان توانسته است در انجام وظایف خود به نحو مطلوبی عمل کند و شرایط را برای تجارت و صادرات آسان فراهم آورد.

انتهای پیام/


منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار