رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان:

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان از رونمایی سه دستاورد جدید این مرکز در استان خبر داد و گفت: ۲۵۰ طرح تحقیقاتی در یک سال گذشته در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی انجام شد.

۲۵۰ طرح تحقیقاتی کشاورزی در گلستان انجام شد
به گزارش گلستان24، سید علی حسینی عصر دوشنبه در نشست خبری اظهار کرد: سالانه ۲۵۰ طرح تحقیقاتی در گلستان انجام می‌شود و رقم جدید برای بهبود تولید و افزایش تناژ به کشاورزان معرفی می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در سنوات گذشته تقریباً هر ۱۰ سال یک‌بار یک رقم جدید سویا معرفی می‌شد، افزود: در سال ۱۳۹۱ رقم کتول، هزار و ۳۹۳ رقم سامان و در سال گذشته رقم امیر به کشاورزان معرفی شد و امسال هم یک رقم امیدبخش در این حوزه داریم.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان ادامه داد: رقم امیر که سال گذشته نام‌گذاری شد از انواع بذرهای متوسط رس است که دو هفته زودتر و با تناژ بیشتر نسبت به رقم‌های قبلی برداشت می‌شود.

وی همچنین از رونمایی از سه دستاورد جدید مرکز تحقیقات گلستان در آستانه دهه مبارک فجر خبر داد و تصریح کرد: رقم دیررس ذرت دانه‎ای، تولید قارچ دارویی و تعیین کلن‎های صنوبر سازگار با استان گلستان از دستاوردهای جدیدی است عصر یکشنبه رونمایی شد.

حسینی اضافه کرد: هم‌اکنون دو رقم امیدبخش در گندم آبی و دو رقم امیدبخش در گندم دیم و همچنین دو رقم جو جدید در دست کشاورزان استان است که به‌زودی با پتانسیل بهتر و میزان مصرف آب کمتر معرفی می‌شود.

وی همچنین راجع به رقم‌های جدید رونمایی شده توضیح داد و بیان کرد: رقم هیبرید جدید دیررس ذرت دانه‎ای NS۷۰۳ مناسب برای کشت تأخیری و کشت دوم در مناطق ذرت کاری کشور است.

وی یادآور شد: تاکنون بقایای گیاهی از قبیل کاه، برگ و سایر مواد زائد اجباری کشاورزی، بقایای محصولات جنگلی و ضایعات صنعتی سلولز دار کمتر مورداستفاده قرارگرفته و اغلب با آتش زدن یا روش‎های دیگر که به‌نوبه خود هزینه‌بر خواهد بود از بین می‌رفت.

حسینی خاطرنشان کرد: با رونمایی از تولید قارچ دانه‌ای به طریق مختلف می‎توان این بقایای گیاهی را به مواد اولیه برای پرورش قارچ‎های خوراکی تبدیل کرد و کمپوست مصرف‌شده را به‌عنوان خوراک دام یا کود آلی مرغوب در باغات و مزارع استفاده کرد.

اراضی کشاورزی

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان به دستاورد تعیین کلن‎های صنوبر هم اشاره و تصریح کرد: طرح تعیین کلن‎های صنوبر (پوپولتوم مقایسه‎ای) سازگار با استان گلستان با بررسی ۳۶ کلن در خزانه شروع شد و پس از سه سال کار در خزانه، ۳۰ کلن آن‌که از رویش خوبی در خزانه برخوردار بودند انتخاب و در بستر اصلی کشت شدند که پس از هشت سال بررسی بر روی آن‌ها در بستر اصلی، نهایتاً تعداد ۱۴ کلن که از رویش حجمی خوبی برخوردار بودند به‌عنوان کلن‎های برتر به اداره کل منابع طبیعی و بخش اجرا معرفی شدند.

منبع : مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار