مطالعات مختلف درباره سوءتغذیه در گلستان نشان می‌دهد که میزان شیوع سوءتغذیه میان کودکان استان فراتر از آمارهایی است که از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط اعلام می‌شود.

حمایت غذایی از 1600 کودک گلستانی

به گزارش گلستان24،مهین نورافروز در همشهری گرگان نوشت: این در حالی است که اختصاص همه ساله سبد غذایی برای کودکان شناسایی شده زیر 6 سال در گلستان نتوانسته کمکی زیادی به رفع این مشکل کند و همچنان تعداد زیادی از کودکان بنا به دلایلی چون خارج بودن از فهرست اداره بهداشت و کمیته امداد از حمایت غذایی برخوردار نیستند.

حمایت غذایی از 1600 کودک گلستانی
به گفته معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان، اکنون سرانه کمک غذایی به کودکان مددجویان این نهاد ماهانه 100 هزار تومان است که از محل کمک‌های مردمی و دولتی پرداخت تأمین می‌شود.
علی جعفری با بیان اینکه شاخص کمیته امداد برای رفع سوء‌ تغذیه، فقط کودکان مددجوی تحت حمایت هستند، به همشهری گفت: با توجه به برخی مشکلات تغذیه‌ای و کاهش سطح در آمد بسیاری از خانواده‌های گلستانی، بی‌شک آمار این کودکان فراتر از تعداد اعلام شده است.
وی افزود: از ابتدای سال 91 تاکنون تعداد 1600 کودک مددجو دچار سوء تغذیه تحت حمایت این نهاد قرار گرفته‌اند که امسال مبلغ 2 میلیارد و 355 میلیون و 520 هزار ریال برای رفع مشکلات تغذیه‌ای به آنان اختصاص داده شده است.
جعفری، مسئول شناسایی کودکان دچار سوء تغذیه را اداره کل بهداشت استان گلستان عنوان کرد و افزود: این کودکان پس از شناسایی به‌عنوان مددجو به کمیته امداد برای دریافت سبد غذایی معرفی می‌شوند و تا یک‌سال تحت حمایت قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: چنانچه کودکی بعد از گذشت یک‌سال همچنان از این مشکل رنج ببرد، باز هم تحت حمایت قرار می‌گیرد.
معاون حمایت و سلامت کمیته امداد استان گلستان، مادران باردار دچار سوء‌ تغذیه را از مددجویان این فهرست عنوان کرد و افزود: جنین بسیاری از مادران باردار گلستانی به علت گرسنگی و کمبودهای غذایی ناشی از فقر و بیکاری در معرض سوءتغذیه یا مرگ قرار دارند که بعد از شناسایی تا زمان زایمان مورد حمایت این طرح قرار می‌گیرند.

تغذیه نامناسب والدین
کارشناس بهبود تغذیه اداره کل بهداشت استان با بیان اینکه حمایت‌های یک‌ساله سبدهای غذایی راه برون رفت از مشکل سوء تغذیه کودکان گلستانی نیست، به همشهری گفت: هر ساله تعدادی از این کودکان شناسایی می‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند، اما بعد از گذشت یک‌سال و بهبودی نسبی، از سبد حمایتی خارج می‌شوند.
فرهاد لشکر بلوکی افزود: با توجه به اقدام‌های انجام شده به منظور شناسایی این کودکان، در زمینه کاهش تعداد آنان در استان موفق عمل نکرده‌ایم.
وی، کودکان مناطقی چون مراه تپه، گنبدکاووس، گمیشان و حاشیه شهرها را از آسیب‌پذیرترین شهروندان گلستانی بر اثر سوءتغذیه عنوان کرد و افزود: اگرچه سوءتغذیه همیشه به فقر برنمی‌گردد، اما کودکان ساکن در مناطق محروم استان که خانواده‌های آنان در تأمین معاش خود مانده‌اند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
این کارشناس در ادامه افزود: تغذیه‌ نامناسب از سوی والدین برای کودکان زیر 6 سال، کمبود ویتامین‌ها در مادران باردار و نامناسب بودن شیر این مادران موجب شیوع سوءتغذیه کودکان می‌شود.
وی افزود: اگرچه کل اداره بهداشت هر سال با شناسایی این کودکان بخشی از آنان را مورد حمایت می‌دهد، اما بارها دیده شده که کودکان تحت حمایت پس از گذشت 2 سال به علت کم‌توجهی والدین یا فقر دچار سوء تغذیه شده‌اند.
لشکربلوکی کم وزنی و مشکلات کلیوی در کودکان گلستانی را یکی از عوامل بارز سوء تغذیه در استان عنوان کرد و افزود: تحقیقات نشان می‌دهد تغذیه نامناسب در دوران بارداری، یکی از عوامل بروز مشکلات جسمانی ناشی از تغذیه نامناسب است که نمود کوتاهی قد در سال‌های اخیر از نمونه‌های برجسته آن است.

نقش مکمل‌های ویتامین
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه برخی کمبودهای ویتامینی در کودکان دچار سوءتغذیه را نمی‌توان فقط با سبد غذایی رفع کرد، به همشهری گفت: استفاده از مکمل‌های ویتامنی دارویی از مواردی است که باید در سبد غذایی این کودکان قرار گیرد.
حمیدرضا جوشقانی افزود: این مکمل‌ها به علت جذب سریع در بدن، بسیاری از نیازهای ویتامینی این کودکان را برآورده می‌کنند.
وی افزود: از سوی دیگر نظارت اداره بهداشت بر سبد غذایی اهدایی باید به گونه‌ای باشد که از تخصیص آن برای رفع نیاز کودک مورد نظر اطمینان حاصل کند.
جوشقانی ادامه داد: اگر یک نگاه کلی به موضوع سوءتغذیه در گلستان بیندازیم، افزایش کودکان ریزنقش، لاغر و در برخی مواقع بسیار بد غذا، نشان‌دهنده بحران افزایش سوءتغدیه در استان است، اما ابعاد این موضوع در خانواده‌های نیازمند و بی‌بضاعت نگران‌کننده‌تر است.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره بهداشت گلستان، شیوع کم‌وزنی درکودکان 21/4 درصد، لاغری 16/5درصد و کوتاهی قد 21/4 درصد برای کودکان زیر6 سال در گلستان ثبت شده است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار