تأملی بر حاشیه‎های خانه مطبوعات گلستان

گویا حواشی خانه مطبوعات و ناکارآمدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان پایانی ندارد و هر دم از این باغ بری می‎رسد که ماحصل آن نفعی به جامعه خبری ندارد این‎بار قرار است انتخابات خانه مطبوعات گلستان به شکل نمایشی و گزینشی برگزار شود.

جامعه خبری در انتظار اقدام اثرگذار سیدمناف هاشمی استاندار گلستان است

به گزارش گلستان24؛پس از نشست قابل تأمل ملکی معاون مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد با هیئت‎مدیره معزول خانه مطبوعات گلستان و تعدادی از مسوولان ارشاد استان برای تصمیم‎گیری آینده خانه مطبوعات که در سکوت خبری ختم بخیر شد اکنون جای این سوال باقی است که چرا مسوولان متولی در استان اراده‎ای در نظارت و تصمیم‎گیری بر فعالیت‎های غیرقانونی یک تشکل صنفی ندارند.

* ناکارآمدی ارشاد گلستان و زورآزمایی قدرت برخی از هیئت مدیره معزول خانه مطبوعات

مسوولان فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با وجود حضور در مجمع خانه مطبوعات و ثبت آرای اعضای این تشکل در عزل و استعفای هیئت‎مدیره اما همچنان قانون را دور می‎زنند و با اقدامات غیرمعقول و غیرمنطقی به تصمیم قاطعانه جامعه خبری دهن‎کجی می‎کنند؛ افرادی که به واسطه کارنامه ناموفق در خانه مطبوعات «نه بزرگ» سهم‎شان بود چرا باید در سایه ناکارآمدی متولیان ارشاد و با تنفس مصنوعی آنها تداوم فعالیت داشته باشند. 

تاسف‎بارتر اینکه چرا باید هیئت اجرایی انتخابات خانه مطبوعات استان گلستان از میان افرادی باشد که مُهر عزل‎شان هنوز بر روی کاغذ خشک نشده و جامعه خبری به آنها اعتماد لازم را ندارد اما به واسطه بی‎اراده بودن مسوولان متولی شاهدیم که برخی از هیئت مدیره معزول همچنان زورآزمایی قدرت می‎کنند تا ناکارآمدی اداره کل فرهنگ و ارشاد گلستان را همچون آفتاب تابان به رخ بکشند.

* ساماندهی جامعه خبری در مسیر ناکجاآباد سرگردان است

پس از جریان عزل هیئت مدیره خانه مطبوعات در حالی که مسوولان ارشاد گلستان به عنوان اهرم نظارتی باید مانع هرگونه فعالیت این تشکل صنفی می‎شدند اما تعدادی از هیئت‎مدیره معزول؛ حساب بانکی خانه مطبوعات را خالی کردند، کارت هدیه روز خبرنگار خریدند و اقدام به توزیع آن کردند حتی انتخابات بازرسان را برگزار و دو بانوی خبرنگار را به عنوان بازرس انتخاب کردند، اما موضع‌گیری مسوولان متولی تنها این بود که فعالیت خانه مطبوعات و بازرسان جدید را به رسمیت نمی‎شناسد.

اینکه مسوولان متولی در استان، فعالیت‎های خانه مطبوعات را به رسمیت نمی‎شناسند اما با همان افراد معزول نشست می‎گذارند و برای آینده این تشکل صنفی تصمیم‎گیری می‎کنند؛ پارادوکس‎های شعاری و رفتاری آنها را نشان می‎دهد و اینکه مسوولان ارشاد نمی‎دانند چارچوب قانونی چیست و یا نمی‎خواهند قانون‎گرا باشند.

ساماندهی جامعه خبری که هر بار بر اساس قانون جدید مسیر خودش را عوض می‎کند اکنون نیز در مسیر ناکجاآباد سرگردان است و بسیاری از فعالان رسانه که در خانه مطبوعات استان دارای پرونده هستند، فعالیت مستمر خبری دارند و برخی از آنها ماهانه به طور میانگین 120 خبر منعکس می‎کنند اما در چارچوب قانون جدید به عنوان عضو خانه مطبوعات شناخته نمی‎شوند.  

* سینه‎چاکان کسب کرسی هیئت مدیره خانه مطبوعات گلستان «عطش قدرت» دارند یا «شوق خدمت»

خنده‎بازار این روزهای بی‎سروسامان خانه مطبوعات استان گلستان این است که هیئت مدیره معزول باید خبرنگار را از غیرخبرنگار تشخیص دهند و فعالیت جامعه خبری به تائید آنها صورت بگیرد.

خبرنگارانی که اسم رسانه آنها در سایت خانه مطبوعات وجود ندارد، افرادی که بیمه ندارند اما شب و روزشان تولید خبر است اینها جایگاهی برای ثبت‎نام در خانه مطبوعات ندارند اما از سویی دیگر؛ افرادی که بتوانند با زد و بند خاص فقط معرفی‎نامه از یک رسانه بیاورند و بیمه غیررسانه‎ای داشته باشند حتی اگر در طول عمر خود یک بار هم در جلسات و نشست‎های خبری رونمایی نشده باشند اما می‎توانند در جرگه فعالان خبری، کسب نام و عنوان کنند.

همه نواقص موجود حکایت از ناکارآمدی یک تشکل صنفی دارد که نتوانسته دفاع جانانه‎ای در حق و حقوق خبرنگاران داشته باشد و مسوولانی که در امر نظارت کارنامه قابل دفاع ندارند.

در این مجال، سینه‎چاکانی هستند که برای کسب کرسی هیئت مدیره خانه مطبوعات گلستان تنها «عطش قدرت» دارند نه «شوق خدمت» و می‎خواهند سکان این تشکل صنفی را برای رسیدن به اهدافی خاص به دست بگیرند و اصلا برنامه‎ای برای اجرا ندارند و کسی نیست از آنها مطالبه کند مقصودتان برای آمدن به این صحنه چیست و قرار است چه اقداماتی به نفع جامعه خبری انجام دهید.

* جامعه خبری در انتظار اقدام اثرگذار سیدمناف هاشمی استاندار گلستان است

مروری بر دو دوره فعالیت خانه مطبوعات استان گلستان نشان می‎دهد که این تشکل در پیگیری امور صنفی کارنامه چندان موفقی نداشته و نتوانسته از حق و حقوق فعالان رسانه کارنامه قابل دفاع داشته باشد.

شاید تنها کسی که می‎تواند اوضاع نابسامان خانه مطبوعات استان را سامان ببخشد سیدمناف هاشمی استاندار گلستان باشد که قاطعانه در جلسه اخیر با مسوولان دستگاه‎های اجرایی استان اتمام حجت کرد «مدیرانی که اثرگذار نیستند با صندلی مسوولیت خداحافظی کنند» «اگر مسوولیت بر دوش‎مان سنگینی می‎کند باید آن را تحویل دهیم و در این شرایط حفظ صندلی ظلم به مردم است».

استاندار گلستان حالا تنها گزینه‎ای است که می‎تواند به مدیریت‎های ناکارآمد پایان دهد و گره کور خانه مطبوعات استان گلستان را باز کند، جامعه خبری در انتظار اقدام موثر و اثرگذار سیدمناف هاشمی استاندار گلستان است.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار