نقش پررنگ تعاونی در توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی کشورها به خصوص کشورهای توسعه‌یافته کاملا مشخص است.

نقش پررنگ تعاونی در توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی

به گزارش گلستان۲۴؛ براساس گزارش سازمان ملل، وجود مزایای فراوانی که برای «بخش تعاون» وجود دارد موجب شده تا در سطح جهانی نیز حدود 3 میلیارد نفر از مردم دنیا معادل نیمی از کل جمعیت جهان، از طریق تعاونی‌ها، امرار معاش کنند.

تعاون به عنوان بخشی از باورهای دینی و فرهنگی، به صورت گسترده در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است و تعاونی‌ها باید با تعامل و مشارکت در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، نقش مهمی در اقتصاد جامعه داشته باشند.

تعاونی‌ها، واحدهای کوچک اقتصادی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در افزایش تولید ملی، کارآفرینی و اشتغالزایی مشارکت دارند و کشور تجربه خوب و موفقی در اقتصاد تعاونی دارد.

باید با مدیریت ظرفیت‌های محدود افراد، سرمایه‌های اندک را تبدیل به تعاونی و سپس به بنگاه‌های اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ تبدیل کرد.

به مناسبت هفته تعاون با سعید مازندرانی مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان و محمد رهبری معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت و گویی صمیمی صورت گرفت که خواندن آن خالی از لطف نیست.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با گرامیداشت هفته تعاون گفت: برای ترویج فرهنگ کار و کارآفرین در سطح جهانی، هفته کارآفرینی در جهان نامگذاری شد و به تبع آن در کشور ما از 26 لغایت 30 آبان‌ماه را به عنوان هفته کارآفرینی نامگذاری شده است.

سعید مازندرانی ابراز کرد: در هفته تعاون مراسمات، مناسبت‌ها و همایش‌های متعددی تدارک داده می‌شود و برنامه‌های متنوعی در سطح استان گلستان با همکاری سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با کارآفرینی و کار را طراحی و اجرایی کردیم.

وی درخصوص صندوق کارآفرینی و امید تصریح کرد: در راستای اشتغال کارگروه اشتغال به ریاست استاندار حدود 19 میلیارد و 400 میلیون تومان تسهیلات اشتغال خانگی در سطح استان گلستان پرداخت می‌شود.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خاطرنشان کرد: بانک‌هایی در زمینه ارائه تسهیلات خوداشتغالی با ما همکاری می‌کنند که در این زمینه هیچ مشکلی نداریم.

مازندرانی افزود: در زمینه شناسایی و معرفی افرادی که تسهیلات خوداشتغالی می‌خواهند دریافت کنند باید دقت لازم صورت گیرد متاسفانه اکثر تسهیلات مشاغل خانگی ما در بخش خیاطی، آرایشگری و کامپیوتر است در حالی که بسیاری از رشته‌های آی‌تی، گردشگری، بوم‌گرایی روستایی، تولید ابریشم، تولید قارچ و تولید گیاهان دارویی است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان جهادکشاورزی، اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت، اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری و فرمانداران شهرستان‌ها و غیره که در راستای دادن مجوز به افراد برای دریافت تسهیلات خوداشتغالی دارند باید نظارت دقیق‌تری در راستای معرفی این طرح‌ها داشته باشند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه کارآفرینی یک تفکر است، گفت: کارآفرینی یک استایلو سبک زندگی است و این سبک زندگی به ویژه در فعالیت‌های اقتصادی ویژه افراد دارای نبوغ است که استعدادشان تا حدی شکوفا شده و به درجه نبوغ رسیده است و می‌تواند با یک ایده و پیگیری در جریان دادن این ایده آن را تبدیل به محصول کند و این محصول به نوآوری ختم شود.

محمد رهبری یادآور شد: کارآفرینی یعنی خدمتی که منجر به ارزش شود و این ارزش در جامعه می‌تواند اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد و آنچیزی که به جامعه هدیه می‌کند این است که جامعه را از یک سطحی که هست به درجه بالاتری ارتقا بخشد.

وی تصریح کرد: افرادی هستند که به عنوان کارآفرین این فرایندها را تسریع می‌بخشند و به عنوان یک عامل ارزشی این فعل از ارزش‌ها را به منصه ظهور می‌رسانند.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در خصوص مشاغل خانگی اظهار کرد: مشاغل خانگی نمونه‌ای از مشاغلی است که صرفا به محیط مسکونی و کمک به اقتصاد خانواده اختصاص پیدا می‌کند.

رهبری با اشاره به اینکه خوداشتغالی خانگی با کارآفرینی متفاوت است، افزود: مشاغل خانگی در زنجیره ارزش، تولید و تامین کمک جدی به کارآفرینان است و بسیاری از افرادی بودند که یک ایده را از مشاغل خانگی شروع کردند و آن را توسعه دادند و آن ایده را تبدیل به یک محصول کردند.

وی بیان کرد: خوشبختانه تولیدات خوبی در کارخانجات و کارگاه‌های استان گلستان داشتیم که در سطح جهانی و ملی معرفی شدند و کارآفرین برتر در سطح ملی در استان نیز داشتیم.

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خاطرنشان کرد: محصولاتی که کارآفرینان به بازار عرضه کردند عموما در بخش سلامت، پزشکی و کشاورزی است که توانستند محصولات خودشان را معادل و یا فراتر از محصولات خارجی در بازار عرضه کنند.

رهبری در خصوص شناسایی کارآفرینان در سطح استان گلستان افزود: بر اساس پایش‌هایی که به صورت ماهانه انجام می‌شود و بازدیدهایی که همکاران ما در بنگاه‌های اقتصادی انجام می‌دهند و ارتباطاتی که با مجموعه کارآفرینان سرمایه‌گذاری خصوصا در مورد تسهیل‌سازی فرایندهایی که منجر به دریافت تسهیلات می‌شود کمک کنیم و تلاش داریم افرادی کارآفرینی وارد استان گلستان شوند که بتوانیم از ایده‌های آنها استفاده کنیم تا اشتغالزایی بیشتری را در استان شاهد باشیم.

وی یادآور شد: کمک‌های آموزشی، تسهیلات و برخی از مشکلاتی که در دستگاه اجرایی برای اخذ مجوز وجود دارد به کارآفرین کمک می‌کنیم همچنین در بخش تامین پرسنل کمک‌های بسیار خوبی از طریق کاریابی خواهیم کرد.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اینکه به کارآفرینان پس از تولید محصول کمک خواهیم کرد، ابراز کرد: اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان دارای 24 بازرس است که به صورت پایش هفتگی از بنگاه‌های اقتصادی در سطح شهرستان‌ها بازرسی را انجام می‌دهند و مشکلات کارآفرینان را به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان انتقال می‌دهند تا درصدد رفع مشکل برآیند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار