معاون فرهنگی بنیاد شهید گلستان:

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان با بیان اینکه حدود 40 سال از واقعه پنج آذر شهرستان گرگان می‎گذرد از عدم ساخت هیچ نماد و یادمانی برای بزرگداشت این واقعه در استان ابراز گله‎مندی کرد.

شورائیان باید نسبت به مطالبات مردم پاسخگو باشند

به گزارش گلستان۲۴؛محمدعلی طالع‎زاری صبح امروز در میزگرد تخصصی واکاوی ابعاد قیام پنج آذر گرگان اظهار کرد: یادمان‎ها باید کارکرد آموزشی داشته باشند، باید در تبیین و ترویج وقایع تاریخی نسبت به تولید فیلم، داستان، کاغذ دیواری اهتمام شود.

وی از عدم حضور اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در این جلسه انتقاد و تصریح کرد: شورائیان باید نسبت به مطالبات مردم پاسخگو باشند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان افزود: ما پژوهشی را در حوزه ایثار و شهادت در پنج کشور خارجی انجام دادیم، در بسیاری از کشورها یادمان را کارکرد درمانی جنگ می‌دانند و در برخی کشورها یادمان‎ها را عامل کاهش آسیب‎های اجتماعی می‎دانند‎.

طالع‎زاری ابراز کرد: برخی کشورها سعی می‎کنند در زمینه اتفاقاتی که در جنگ جهانی افتاده تولید فرهنگی فاخر داشته باشند تا نسل جدید و قدیم را به هم ارتباط دهند، در این کشورها گذشتگان حوزه جنگ مورد احترام هستند، در کانادا و استرالیا نماد جنگ را در میدان شهر قرار دادند اما چرا در استان ما هیچ کاری برای نمادسازی وقایع تاریخی انجام نمی‎شود، دستگاه‌های متولی چه کسانی هستند.

وی گفت: در زمینه قیام پنج آذر گرگان واقعا سیستم آموزش عالی و آموزش و پرورش چه کردند؟ ۴۰ سال است که ما این حرف‌ها را می‌زنیم اما چرا جریان فکری در سیستم عالی در این زمینه فعال نیست.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان افزود: برای تبیین واقعه پنج آذر باید در سیستم آموزشی نسبت به برگزاری مسابقات ورزشی، روزنامه دیواری، کارگاه‎های آموزشی اقدام شود تا نسل جوان با این وقایع آشنا شوند اما بعد از گذشت ۴۰ سال هیچ نماد و یادمانی از واقعه پنج آذر گرگان ساخته نشده است.

طالع‎زاری بیان کرد: زمانی می‌گفتم گرگان تنها شهر ایران است که در داخل آن نماد ایثار و شهادت وجود ندارد که توبیخ شدم، بارها به شورای شهر و شهرداری گرگان اعلام کردیم که ۱۴ سردیس شهدای پنجم آذر را به صورت کتیبه درست کنند تا در خیابان پنج آذر و یا میدان سرخواجه گرگان نصب شود .

وی از واقعه پنج آذر گرگان به عنوان یک حرکت مردمی یاد کرد و گفت: نسل جوان استان درباره وقایع ورامین و قم آگاهی دارد اما از واقعه پنج آذر گرگان اطلاعات کافی ندارند و هنوز نتوانستیم وقایع این قیام را به خوبی برای مردم تبیین کنیم.

طالع‎زاری بیان کرد: بنیاد شهید در حوزه ترویج وقایع فرهنگی اقداماتی انجام داده اما همت استانی می‌طلبد و باید بعد از چهل سال نماد شهدای ۵۳ گرگان برپا شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار