معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: کشاورزان، مبارزه با بیماری «اسکلروتینا» را در دستور کار خود قرار دهند.

کشاورزان باید از بروز بیماری قارچی «اسکلروتینا» در مزارع کلزا جلوگیری کنند

به گزارش گلستان24؛محمدرضا عباسی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان، اظهار کرد: کشاورزانی که در مهر ماه به کشت زراعت کلزا روی آوردند اکنون در مرحله گل‌دهی و یا آغاز گل‌دهی هستند و کشاورزان باید در سطح مزارع کلزای خود موضوع مبارزه با بیماری قارچی اسکلروتینا را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه بارندگی در سطح استان گلستان را شاهد خواهیم بود، تصریح کرد: در سال جاری طی 67 سال اخیر خشک‌ترین پاییز را در گلستان پشت سر گذاشتیم و بارندگی بسیار کمی را تجربه کردیم با توجه به شرایط خاص مدیریت خوبی را در اراضی داشته باشیم.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان ابراز کرد: بیماری «اسکلروتینا» بیماری نیست که با مشاهده آن بتوانیم با آن مبارزه کنیم به محض مشاهده این بیماری در سطح مزارع خسارات به مزارع وارد شده است و قابلیت پیشگیری آنچنانی را با این بیماری نداریم.

عباسی مبارزه با بیماری قارچی «اسکلروتینا» را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: کشاورزان باید قبل از مشاهده بیماری «اسکلروتینا» از بروز آن در مزارع کلزا جلوگیری به عمل آورند و با توجه به شرایطی که در گلستان حاکم است کشاورزان بعد از مشاهده شدن مراحل گل‌دهی اقدام به مبارزه شیمیایی در سطح مزارع کلزا کنند.

وی اذعان کرد: کشاورزانی که به هر دلیلی نتوانستند در مهر ماه، کشت کلزا را انجام دهند و در آبان‌ماه این کار را انجام دادند مزارع آنها اکنون در شرایط سه تا هفت برگی است و در مرحله روزت است و کشاورزان باید حداقل به میزان 150کیلوگرم سولفات آمونیوم به همراه 100 کیلوگرم کلروپتاسیم را توصیه می‌کنیم که رشد رویشی کلزا کامل شود و در این مرحله مبارزه با بیماری قارچی را توصیه نمی‌کنیم.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان تصریح کرد: کشاورزانی که کلزای خود را در آذرماه کشت کردند چون هنوز در مرحله رویشی قرار دارند و بیماری وارد مزارع آنها نشده است باید صبر کنند تا به مرحله روزت یا چهار الی 6 برگی برسند.

عباسی خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم 150 کیلوگرم تا 200 کیلوگرم سولفات آمونیوم به همراه 100 کیلوگرم کلروپتاسیم را همزمان با در مزارع کل زایی که در آذرماه کشت کردند استفاده شود.

وی در خصوص کشت گندم اذعان کرد: کشاورزانی که در مزارع خود گندم کاشتند اکنون در مرحله پنجه است و باید به میزان 100 کیلوگرم کودهای ازته ترجیحا یک کیسه سولفات آمونیوم و یک کیسه اوره و 100 کلروپتاسیم را جزو برنامه کاری خود قرار دهند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: وجود کلروپتاسیم در مزارع کلزا باعث حفاظت گیاه در برابر سرمازدگی، تنش خشکی و بیماری قارچی است و کلزا را در برابر این حوادث مقاوم می‌کند. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار