مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با ابراز نگرانی از کاهش آورد رودخانه های استان، گفت: خشکسالی و برداشت بیش از حد آب های زیرزمینی، رواناب رودخانه های استان را به حداقل رسانده و بین 50 تا 80 درصد کاهش داده است.

کاهش رواناب رودخانه های گلستان

به  گزارش گلستان24؛علی نظری روز یکشنبه در چهارمین کارگروه ارتقای توانمندی نظام نظارت و بازرسی درصیانت ازمنابع آب استان اظهار کرد: تداوم این روند کاهشی سبب فصلی شدن رودخانه های استان می شود.
به گزارش ایرنا طول رودخانه های استان گلستان دو هزار و 700 کیلومتر است.
وی در مورد وضعیت بارش ها در استان نیز گفت: بارش های سال آبی جاری (مهر96 تاکنون) نسبت به مدت مشابه سال قبل 26.5درصد افزایش داشته ، اما نسبت به دوره بلند مدت 9 درصد کاهش دارد.
نظری؛ حجم سدهای مخزنی استان را افزون بر 268 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: تا 24 دی ماه امسال حدود 13 درصد از مخزن سدهای استان آبگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 63 درصد کاهش دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین با بیان اینکه برآورد آب های زیرزمینی استان 1250 میلیارد مترمکعب است، گفت: 960 میلیون مترمکعب از این آب قابل برنامه ریزی است، اما تاکنون میزان تخصیص آن نسبت به منابع زیرزمینی تجدید شونده برابر 96 درصد بوده است.
به گفته وی؛ همچنین تخصیص آب های سطحی استان نسبت به منابع آب تجدید شونده حدود 72درصد است.
وی با مقایسه تعداد چاه های حفر شده در استان از سال 59 تاکنون اظهار کرد: سال 59 جمعیت این منطقه حدود 700 هزار نفر و تعداد چاه های حفر شده حدود 3 هزار حلقه بود، در سال 95 جمعیت استان به افزون بر یک میلیون و 800 هزار نفر رسیده اما تعداد چاه های حفر شده به 36 هزار حلقه افزایش یافته است که رشد 12 برابری را نشان می دهد.
نظری گفت: حجم برداشت از آب های زیرزمینی استان در سال 59 حدود 63 میلیون مترمکعب بود که هم اکنون به یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب رسیده است و رشد 19 برابری دارد.
وی افزود: هم اکنون تعداد 14 سد در دست بهره برداری، احداث 3 سد در دست مطالعه و 4 سد نیز در دست ساخت و یا اجرا در استان وجود دارد.
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان؛ راه اندازی گروه های گشت و بازرسی، پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه های غیرمجاز، خرید و نصب کنتورهای هوشمند، آموزش همگانی، تهیه بانک اطلاعاتی چاه ها، ساماندهی شرکت های حفاری، ایجاد تشکل های آب بران را از جمله محورهای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی استان عنوان کرد.
وی همچنین افت سطح آب در آبخوان های کم عمق و افزایش درخواست کف شکنی چاه ها، تعدی به حریم آب چاه های مجاز دارای پروانه بهره برداری، فرونشست و از بین رفتن حجم مفید آبخوان و خسارت به تاسیسات در سطح زمین (لوله زایی)، افت تراز آب در آبخوان عمیق و تهدید منابع آب شرب در این حوزه ، شوری آب و بیابانزایی را از مهمترین نتایج برداشت بیش از حد آب بیان کرد.
نظری در خصوص تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه بهره برداری نیز گفت: تعداد 547 حلقه چاه در این بخش باید مسدود شود.
وی افزود: همکاری مردم در بهره برداری از آب، توجه نسبت به پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم، تشویق کشاورزان به کشت محصولات با نیاز آبی کم، جلوگیری از آلودگی منابع آب، توجه به مصرف بهینه در بخش های کشاورزی، صنعت، شرب و استفاده از روش های نوین آبیاری در زراعت از خواسته های حوزه آب استان است.
مدیرعامل آب منطقه ای گلستان همچنین از کشاورزان خواست که به الگوی کشت و پروانه های بهره برداری از آب توجه داشته باشند.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار