مدیرکل بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه ۶۹ درصد زنان‎ به علت فوت‎ همسر در گلستان سرپرست خانوار می‎شوند، گفت: متأسفانه در استان گلستان بیش از ۶۰ هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد.

4900 مددجوی زن ‎سرپرست خانوار گلستانی به‌تنهایی زندگی می‎کنند

به گزارش گلستان24؛آسیب‎های اجتماعی در جامعه ریشه‎های مختلفی دارد، اعتیاد، طلاق، حاشیه‎نشینی، سرقت، خودکشی، بی‎خانمانی، مهاجرت، فقر و بیکاری ازجمله مظاهر آسیب‎هایی است که امروز در کشور ما عریان‎تر شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که مدارس خواستگاه کاهش آسیب‎های اجتماعی است و باید به محتوای آموزشی و آموزه‎های مدرسه توجه شود تا دانش‌آموزان که نسل آینده این مملکت به شمار می‎روند را از خطرات اجتماعی دور کنند.

خانواده دیگر بستر مهم کانون به وجود آورنده آسیب‎های اجتماعی است که باید به آن توجه شود، گرچه بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که فقر ریشه نیمی از معضلات اجتماعی است ولی در روبه‎روی این فقر و شکاف طبقاتی که روزبه‎روز در حال عمیق‎تر شدن است سیاست‎هایی اساسی مسئولان در جامعه ارائه نکردند.

به‌واسطه چنین بی‎توجهی‎هایی امروز جامعه با آسیب‎های اجتماعی ویروسی‌شده و نهادهایی مانند سازمان بهزیستی را با چالش‎های گسترده‎ای روبه‎رو ساخته است.

اهمیت آسیب‎های اجتماعی در جامعه به‌ویژه در خانواده آن‌قدر بالا است که شخص مقام معظم رهبری بسیاری از چنین جلساتی را مدیریت می‎کند، گرچه به تدابیر معظم‎له به گفته کارشناسان رشد فزاینده برخی آسیب‎ها کمتر شده ولی هنوز زخم‎هایی عمیق آسیب‎های اجتماعی در پیکر جامعه نیاز به پانسمان و مرهم دارد.

براساس سیاست‎های ملی کارگروه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی در بسیاری از کارگروه‎ها فعال بوده و در مدیریت کارگروه زنان سرپرست خانوار را نیز به عهده این سازمان نهادینه‌شده است و با توجه به اهمیت آسیب‎های اجتماعی با مدیرکل بهزیستی استان گلستان گفت‎وگو کردیم.

ابراهیم غفاری با اشاره به پیگیری بسترهای ارائه خدمات اجتماعی در قالب مراکز اورژانس‎های اجتماعی در استان گفت: امروز نزدیک به 70 مرکز اورژانس اجتماعی فعال در سطح شهرستان‎های استان داریم.

وی از سیاست‎های بهزیستی در مورد زنان سرپرست خانوار می‎گوید و اعتقاد دارد که بسته خدمتی تعریف‌شده که می‎تواند وضعیت سرپرست زنان خانوار را در استان مشخص کند.

غفاری در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم گفت: از سال 1345 تا 1385 میزان زنان سرپرست خانوار رشد داشته است، براساس آمار در سال 1390 بالغ‌بر 21 میلیون خانوار در کشور وجود داشتیم که از این میزان بیش از 2٫5 میلیون زن سرپرست خانوار بودند و از کل جمعیت 12٫1 درصد زنان سرپرست خانوار به‎شمار می‎رفتند.

وی سرعت رشد زنان سرپرست خانوار را از سال 1345 تا سال 1385 در سرشماری 6٫5 درصد عنوان کرد و یادآور شد: از سال 1385 تا 1390 تعداد زنان سرپرست‎ خانوار رشد سه‌درصدی نشان می‎دهد و جمعیت زنان سرپرست‎خانوار نسبت به‌کل خانوار کشور به 9٫5 درصد رسید.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با بیان اینکه از سال 1390 تاکنون متأسفانه یک رشد سه‌درصدی از تعداد زنان سرپرست‎خانوار را در کشور شاهد هستیم به این موضوع اشاره کرد که بر اساس آمارسرشماری سال 1395 تعداد زنان سرپرست‎خانوار کشور به 3 میلیون و 61 هزار نفر رسیده است.

غفاری به وضعیت زنان سرپرست‎خانوار در جامعه اشاره کرد و گفت: زنان سرپرست خانوار 26 درصد تحصیلات دارند و 18 درصد آن‌ها شاغل هستند و خیلی از این زنان فاقد مهارت حرفه‎ای بود و از طرفی هم بررسی ما در کارگروه بهزیستی نشان می‎دهد افراد تحت تکلف زنان سرپرست‎خانوار بیش از مردان است، در خانوارهای با سرپرست بانوان افراد تحت تکلف 3٫5 نفر و در خانوارهایی با سرپرست آقا این میزان 2٫5 نفر است.

69 درصد زنان‎ به علت فوت‎ همسر در گلستان سرپرست خانوار می‎شوند

 وی به نتایج حاصل از اقدامات کارشناسی در کارگروه زنان سرپرست‎خانوار کشور اشاره می‎کند و می‎گوید: 71 درصد زنان به دلیل فوت همسر سرپرست‎خانوار می‎شوند و موضوعاتی مانند بعد سرپرستی، طلاق، تجرد یا زنانی که ازدواج نکردند از دیگر عوامل سرپرستی بانوان به شمار می‌رود.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با اشاره به شرایط سرپرستی خانواده‎ها توسط بانوان در استان گلستان تأکید کرد: در استان گلستان بیش از 69 درصد خانم‎ها به دلیل فوت همسر سرپرست خانوار می‎شوند ولی نسبت به آمار کشوری طلاق در ردیف دوم علل سرپستی خانم‎ها قرار دارد و به دنبال آن بد سرپرستی و تجرد بانوان قرار دارد.

غفاری یادآور شد: برای کاهش فوت آقایان که یکی از دلایل سرپرستی زنان در جامعه بشمار می‎رود بیماری‎های قلبی و عروقی حائز اهمیت است و به دنبال آن تصادفات با 16 درصد منجر می‎شود که خانم‎ها سرپرستی خانواده را به دوش بگیرند.

وی با بیان اینکه مرگ‎ومیرهای ناشی از سرطان نیز در کشور 23 درصد سبب سرپرستی زنان می‎شود، گفت: به موضوع کاهش بیماری قلبی و عروقی وزارت بهداشت و دستگاه‎های متولی مانند وزارت ورزش و جوانان وارد شوند، تغذیه سالم و سبک زندگی غلط و عدم تحرکت و استرس‎ها برای کاهش زنان سرپرست خانوار باید به شکل جدی در جامعه دنبال شود.

مدیرکل بهزیستی استان گلستان با اشاره به موضوع تصادفات، علل انسانی، جاده‎ای و استاندارهای اتومبیل را در کاهش تصادفات منجر به فوت مهم برشمرد.

60 هزار زن سرپرست‎خانوار در گلستان وجود دارد

وی با اشاره به میزان طلاق در استان گلستان تأکید کرد: باید دستگاه‎های متولی نسبت به این مهم وظیفه‎مند باشند بر اساس قانون برای برخی دستگاه‎ها نقش‎ها به‌منظور کاهش طلاق در جامعه تعریف‌شده است.

‎غفاری با بیان اینکه متأسفانه در استان گلستان بالای 60 هزار زن سرپرست خانوار وجود دارد، گفت: در سال 1390 این تعداد 54 هزار نفر بوده و خوشبختانه در طی این سال‌ها رشد زیادی نداشتیم ولی از سال 1385 تا سال 1390 رشد زنان سرپرست‎خانوار در استان گلستان بالا بود.

وی با بیان اینکه تنها یک درصد در سال‎های 1390 تا 1395 به تعداد زنان سرپرست‎خانوار استان گلستان افزوده شد، افزود: متأسفانه در طی این‎ سال‌ها میزان طلاق استان گلستان زیاد بوده است، اگر به آمار طلاق کشور نگاه بیندازید متوجه می‎شوید که از سال 1383 تا 1394 رشد 94 درصد طلاق داشتیم این عدد بسیار بزرگ است، یعنی به ازای هر 4 ازدواج تقریباً یک طلاق در کشور اتفاق می‎افتد و این عدد بزرگی برای کشور است.

4900 مددجوی زن ‎سرپرست خانوار گلستانی به‌تنهایی زندگی می‎کنند

مدیرکل بهزیستی استان گلستان ادامه می‎دهد: 41 درصد زنان سرپرست خانوار در کشور به‌تنهایی زندگی می‎کنند و این مهم باعث می‎شود که در بهزیستی استان گلستان بیش از 4 هزار و 900 زن سرپرست خانوار که به‌تنهایی زندگی می‎کنند را تحت پوشش بگیریم و 3 هزار و 500 نفر از این افراد از بهزیستی مستمری دریافت کنند و ما بیقه پشت نوبت هستند.

غفاری افزود: در سازمان بهزیستی حوزه توان‌بخشی وضعیت بدتر است، در توان‌بخشی 3 هزار نفر پشت نوبتی داریم، هیچ محدودیتی برای زیرپوشش قرار دادن زنان سرپرست خانوار ندیدیم و به شکل غیرمستمر به آن‌ها خدمات می‎دهیم

وی با بیان اینکه زنان سرپرست خانوار نیازمند حمایت هستند، گفت: سازمان بهزیستی به زنان سرپرست خانوار که دانشجو باشد هزینه‎اش را می‎پردازد و همچنین برای معافیت سربازی فرزندانشان و اشتغال آن‌ها نیز گام‎هایی برداشته است.

پرداخت بیش از 17 میلیارد تومان تسهیلات به زنان‎سرپرست خانوار گلستانی

مدیرکل بهزیستی استان گلستان به موضوع ایجاد کسب‌وکار برای زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و یادآور شد: امسال تسهیلات خوداشتغالی برای بانوان سرپرست خانوار رشد خوبی داشته، دولت حمایت جدی انجام دادند در سال گذشته 5 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال داشتیم و امسال بالای 17 میلیارد تومان این عدد رسیده و ما به زنان سرپرست خانوار تا سقف 20 میلیون تومان می‎توانستیم تسهیلات کم‎بهره ارائه دهیم.

غفاری افزود: برای زنان سرپرست خانوار استان گروه همیار ایجادشده، کاهش سرپرست خانوار فوت همسر باید موردتوجه جدی قرار گیرد، فرهنگ‎سازی مسائل ترافیکی، استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران و آموزش آن‌ها در استان دنبال شود.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار