درحالیکه مسوولان میراث فرهنگی گلستان از به ثبت ملی رسیدن زیارتگاه و گورستان «خالد نبی»، این جاذبه و مکان تاریخی شگفت‌انگیز سخن می‎گویند اما تاکنون تمهیداتی در خور یک محل نمونه گردشگری در این مکان انجام نشده است.

عدم ظرفیت بقعه و گورستان «خالد نبی» برای پذیرش بازدیدکنندگان

به گزارش گلستان24؛گلستان علاوه بر دارا بودن جاذبه‎های طبیعی بیشمار که هر ساله گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور را به سوی خود جذب می‎کند دارای جاذبه‎های تاریخی که البته یکی دیگر از پتانسیل‎های این استان برای توسعه گردشگری است، می‎باشد.

یکی از جاذبه‎های تاریخی گلستان که در چند سال گذشته به مدد اطلاع رسانی در شبکه‎های مجازی به گردشگران معرفی شده  زیارتگاه و گورستان «خالد نبی» است، این زیارتگاه در فاصله 90 کیلومتری شمال شرقی گنبدکاووس و 55 کیلومتری شهرستان کلاله قرار دارد.

 در حالیکه زیارتگاه و گورستان «خالد نبی» می‎تواند به عنوان یکی از پتانسیل‎های گردشگری استان محسوب شود اما به دلیل واقع شدن این بقعه در ارتفاعات و نامناسب بودن زیرساخت‎ها موجب شده تا افرادی که از نقاط مختلف برای بازدید به این مکان تاریخی مراجعه می‎کنند چندان تمایلی برای بازدید از این مکان  برای بار دوم یا چندم نداشته باشند.

در حالیکه شعار مسوولان گلستانی در چند سال اخیر بر  توسعه گردشگری و جذب درآمد از این مسیر می‎باشد اما نبود حداقل امکانات از جمله نبود مسیر دسترسی مناسب به زیارتگاه و گورستان، نبود آب شرب و سرویس بهداشتی به اندازه کافی، نبود فضای مناسب برای پارک خودروها و ده‌ها مشکل دیگر در این مکان تاریخی، رفته رفته باید شاهد آن باشیم که این مکان بی‎نظیر مانند سال‎های گذشته تبدیل به یک گورستان متروک شود.

*آسفالت مسیر دسترسی به گورستان خالد نبی تا پایان سال

در همین رابطه قائم مقام مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در خصوص کمبود امکانات در زیارتگاه «خالد نبی» گفت: «خالد نبی» یکی از پیامبران قبل از پیامبر اسلام (ص) بود، با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در آبان سال 1395 مقبره و گورستان «خالد نبی» به ثبت ملی رسید.

احمد تجری در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: با توجه با شرایط خاص گورستان «خالد نبی» اقدامات عمرانی مختلفی برای این مکان آغاز شده  و تا به امروز ایجاد زیرساخت‎هایی همچون سرویس بهداشتی، مسیر آسفالت دسترسی، انتقال برق و فنس‌کشی گورستان برای حفظ و حراست بیشتر در آن منطقه انجام شده است.

وی تصریح کرد: امسال نیز اعتبار خوبی برای زیارتگاه و گورستان «خالد نبی» در نظر گرفته شده تا زیرساخت‎های مناسبی برای توسعه گردشگری در این منطقه فراهم شود سعی خواهیم کرد تا پایان سال جاری آسفالت مسیر دسترسی به گورستان اجرایی شود.

در حالیکه قائم مقام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان از ایجاد زیرساخت‎ها در زیارتگاه و گورستان «خالد نبی» خبر می‎دهد اما افرادی که برای بازدید به این منطقه مراجعه می‎کنند با نبود حداقل امکانات مواجه می‎شوند، وجود تنها دو سرویس بهداشتی برای جمعیت زیاد بازدید کنندگان، نبود آب شرب در زیارتگاه، خاکی بودن نیمی از مسیر  و وجود سرعت‌گیرهای نامناسب در جاده آسفالته و اخذ ورودی برای فراهم نبودن حداقل امکانات در گورستان «خالد نبی»، بدون تردید جزو دستاوردها و اقداماتمسوولان برای جذب گردشگر در این منطقه نخواهد بود!

احمد تجری با بیان اینکه با بیان اینکه زیارتگاه و گورستان «خالد نبی» جزو منطقه نمونه گردشگری محسوب می‎شود، افزود: بخشی از اعتبارات برای ایجاد زیرساخت‎ها در این بقعه تاریخی  از محل اعتبارات عمرانی انجام می‎شود و بخش دیگر نیازمند مشارکت بخش خصوصی است اگر در چند سال گذشته به گورستان «خالد نبی» مراجعه می‎شد حتی همین امکانات اندک امروزی نیز وجود نداشت بنابراین تلاش می‎شود از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سایر دستگاه‌های مرتبط برای ایجاد زیرساخت‎ها اقدامات قابل توجهی انجام شود.

وی ادامه داد: هر منطقه گردشگری با توجه به فضا و وسعت آن، ظرفیت محدودی برای پذیرش بازدیدکنندگان به وجود می‎آورد، در حال حاضر شرایط جغرافیایی سایت گورستان «خالد نبی» عرصه محدودی برای استقرار خودرو و افراد را دارد.

قائم مقام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در خصوص ورودی 3 هزار تومانی از بازدیدکنندگان به زیارتگاه و گورستان «خالد نبی» گفت: ورودی 3 هزار تومانی را هیئت امنای زیارتگاه با هماهنگی فرمانداری کلاله و برای هزینه‎های جاری همچون نظافت و نگهبان دریافت می‎کنند.

تجری بیان کرد: هشت چشمه سرویس بهداشتی در عرصه پایین گورستان «خالد نبی» نیز ایجاد شده است.

*عدم ظرفیت بقعه و گورستان «خالد نبی» برای پذیرش بازدیدکنندگان

فرماندار کلاله نیز در خصوص کمبود امکانات در زیارتگاه و گورستان «خالد نبی» گفت: در فصل بهار به خصوص روزهای تعطیل ظرفیت بازدیدکننده از بقعه «خالد نبی» بسیار زیاد است، جمعه گذشته 10 هزار بازدیدکننده با حدود یک هزار و 200 خودرو برای دیدن این مکان تاریخی مراجعه کرده بودند، اگر چهاستقبال گردشگران در چند سال اخیر از بقعه «خالد نبی» بسیار زیاد بوده است اما در حال حاضر این مکان ظرفیت پذیرش این تعداد زیاد از بازدیدکنندگان را ندارد.

محمد حمیدی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان با بیان اینکه بقعه و گورستان «خالد نبی» اثری منحصر به فرد است و می‎توان به عنوان یکی از پتانسیل‎های گردشگری مهم در استان از آن استفاده کرد، افزود: امسال یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای آسفالت جاده دسترسی به بقعه در نظر گرفته شده است که تاکنون 600 میلیون تومان تخصیص اعتبار داشتیم.

وی در خصوص نبود آب شرب در بقعه «خالد نبی» گفت: لوله‌کشی آب حتی در روستاهای مجاور این مکان وجود ندارد از طرفی اجازه لوله‌کشی آب و احداث سرویس بهداشتی در بالای کوه به ما داده نشده است از این رو در مسیر پایین‌دست کوه مخزنی برای استفاده از آب شرب درست شده است با این وجود این مقدار آب نمی‎تواند نیاز گردشگران را تأمین کند.

فرماندار کلاله خاطرنشان کرد: برای رفع مشکلات مربوط به پارک خودروها قرار است دو مسیر به بقعه و گورستان منتهی شود تا ترافیک در این منطقه شکسته و مشکلات پارک خودرو رفع شود.

حمیدی با بیان اینکه در مواقع پیک جمعیت مشکل پذیرایی از بازدیدکنندگان «خالد نبی» وجود دارد، گفت: به دلیل آنکه بقعه و گورستان «خالد نبی» بیشتر در سه ماه فصل بهار بازدیدکننده دارد استقبال سرمایه‎گذاران برای اجرای طرح‎های گردشگری در این منطقه بسیار کم است با این وجود برای رفع پاره‎ای از مشکلات بوم‌گردی در این منطقه تشویق می‎شود.

براساس این گزارش، گلستان با دارا بودن جاذبه‎های تاریخی منحصر به فرد از جمله بقعه و گورستان «خالد نبی» که چشم هر بیننده را به خود جلب می‎کند، می‎تواند به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج کشور نیز محسوب شود با این وجود در حالیکه مسوولان میراث فرهنگی گلستان از به ثبت ملی رسیدن این جاذبه و مکان تاریخی شگفت‌انگیز سخن می‎گویند اما تاکنون تمهیداتی در خور یک محل نمونه گردشگری در این مکان انجام نشده است.

توسعه گردشگری و تبدیل گلستان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری نباید تنها بر روی کاغذ و سخن خلاصه شود، لازم است اقداماتی شایسته برای به عمل رسیدن این شعار برای جاذبه‎های گردشگری استان انجام شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار