مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: محوطه باستان شناختی خالدنبی، منگلی تپه، شیشارتپه شهرستان بندرگز و تپه چهارمازو کلاله در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

۴ اثر تاریخی و گردشگری استان گلستان در آثار ملی کشور ثبت شد

به گزارش گلستان24، ابراهیم کریمی اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان روز گذشته محوطه باستان شناختی خالدنبی شهرستان کلاله در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان

وی افزود: محوطه تاریخی خالد نبی  با فرم بیضی شکل و کشیدگی در جهت شمالی – جنوبی  به مساحت 12هکتار در استان گلستان ، شهرستان کلاله ، دهستان تمران و روستای گچی سو واقع گردیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: براساس شواهد سطحی باستان‌شناختی این محوطه مربوط به قرون اول و میانی دوره اسلامی بوده و یکی از آثار شاخص استان و کشور محسوب می شود.

ابراهیم کریمی ادامه داد: محوطه خالد نبی در منطقه ای منحصر بفرد بر روی تپه ماهورهای طبیعی تشکیل و دارای سنگ های آهکی افراشته ای می باشد که محتمل ترین کاربرد آن می تواند گورستان باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان اعلام کرد: با پیگیری های انجام شده و با توجه به شواهد باستان شناختی محوطه خالد نبی روز گذشته 12 با عنوان محوطه باستان شناختی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

کریمی همچنین از ثبت منگلی تپه در فهرست آثار ملی کشور در روز گذشته خبر داد و گفت: منگلی‌تپه یکی از مهم‌ترین محوطه‌های دوره مس و سنگ جدید و مفرغ دشت گرگان است که در روستای قوجمز شهرستان کلاله واقع شده است.

وی افزود: مهم‌ترین علت شکل‌گیری این سکونتگاه با وسعت در حدود 6 هکتار رودخانه آقسو است که در ضلع جنوب و شرق این محوطه جریان دارد.

کریمی ادامه داد: منگلی تپه که در گویش محلی به نام تپه قوجمز مشهور است بر اساس شواهد سطحی از هزاره چهارم پیس از میلاد تا دوران معاصر پیوسته محل سکونت انسان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در پایان اعلام کرد: این تپه با عنوان اثر غیرمنقول و شاخص استان گلستان روز گذشته در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: محوطه باستان شناختی شیشارتپه شهرستان بندرگز نیز در فهرست آثار غیر منقول کشور به ثبت رسید.

کریمی گفت: محوطه باستان شناختی شیشار تپه در شهرک صنعتی باغو شهرستان بندرگز واقع شده یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستان شناختی دشت گرگان بوده که  براساس نظر کارشناسان این اداره کل  و گاهنگاری نسبی صورت گرفته نشانگر فعالیت‌های انسانی در دوران نوسنگی، مفرغ، آهن و دوره تاریخی در این محوطه است.

وی ادامه داد: براساس تحلیل داده‌های سطحی این محوطه یکی از ابتدایی‌ترین سکونتگاه‌های شکل گرفته در دشت گرگان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان اظهار کرد: پرونده ثبت این اثر با اکثریت آراء در جلسه شورای ثبت آثار و تعیین حریم کشور در فهرست آثار غیر منقول به ثبت رسید.

وی افزود: با رای شورای ثبت و حریم کشور همچنین تپه چهارمازو کلاله در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

کریمی تصریح کرد: محوطه باستان شناختی  چهارمازو در شهرستان  کلاله و روستائی به همین نام واقع شده و براساس بازدیدهای به عمل آمده و تحلیل داده‌های سطحی، محوطه باستانی چهارمازو یکی از سکونتگاه‌های اولیه بشر محسوب می‌شود که در مطالعه و پژوهش نحوه شکل‌گیری استقرارگاه‌های انسانی می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد: شواهد سطحی نشان دهنده دوره های استقراری از دوران نوسنگی ،آهن ، تاریخی  و اسلامی در این محوطه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: با رای شورای ثبت و حریم کشور محوطه باستان شناختی چهارمازو در فهرست ملی کشور به ثبت رسید و لوح ثبت آن پس از پیمودن مراحل قانونی به واحد ثبت این اداره کل ارسال می‌شود.

منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار