مدیرکل محیط زیست استان گلستان خبر داد

مدیرکل محیط زیست استان گلستان با اعلام این خبر که برمبنای طرح جامع پارک ملی گلستان، مدیریت هوشمند این پارک پیش بینی شده است، گفت: با اجرای محدودیت سرعت در جاده پارک ملی گلستان، تلفات جاده ای حیات وحش به صفر رسیده است.

«مدیریت هوشمند پارک ملی» برای نخستین بار در پارک ملی گلستان اجرایی می‌شود/ تلفات جاده پارک ملی گلستان به صفر رسیده است

به گزارش گلستان 24؛حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در استان گلستان در تعطیلات آخر هفته حاشیه‌ساز شد. برخی حضور وی را سرزده دانستند، اما امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: این حضور سرزده نبود، من از قبل از طرف استاندار برای کلانتری دعوتنامه فرستاده بودم.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان در ادامه تصریح کرد: دعوت از رئیس سازمان محیط زیست برای بازدید از وضعیت تپه پسماند هزارپیچ گرگان بود که پس از 37 سال از 28 اسفندماه سال گذشته این معضل برطرف شده و در حال تبدیل به یک پارک بزرگ است. 

وی حضور سعید نمکی معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در این سفر را برای رایزنی‌های سازمان محیط زیست با سازمان متبوعش و تأمین یک میلیارد تومان جهت هزینه‌های پارک ملی گلستان اعلام کرد و گفت: از جمله این هزینه‌ها تأمین آب و علوفه حیات وحش پارک، لایروبی قنات‌های موجود، کشت علوفه برای آهوان قبل از شروع فصل گرما بوده است. 

عبدوس با یادآوری این نکته که از ابتدای حضورم در این سمت، این اولین سفر رئیس سازمان محیط زیست به این استان بوده است، گفت: در سفر هفته گذشته کلانتری و در جریان جلسه شورای راهبردی پارک ملی گلستان 9 بند در صورتجلسه شد. 

 مدیرکل محیط زیست استان گلستان در خصوص طرح جامع پارک ملی گلستان اظهار داشت: طرح اولیه پیشرفت این پارک تهیه شده و این طرح تعیین می‌کند که اگر می‌خواهیم قراردادی با یک شرکت پیمانکار بسته شود، این شرکت باید چه شرایطی داشته باشد و چه نقشه راهی را دنبال کند. 

وی ادامه داد: تأمین آب از نیازهای کوتاه مدت این طرح و در قدم بعدی تامین امکانات آتش‌نشانی و اورژانس از دو استان همجوار پارک ملی گلستان (استان خراسان شمالی و استان گلستان) دیده شده است. 

مدیرکل محیط زیست استان گلستان با اعلام این خبر که مهمترین برنامه بلندمدت طرح جامع پارک ملی گلستان،‌ هوشمندسازی ومدیریت هوشمند این پارک است، گفت: این طرح براساس اینترنت اشیاء انجام می‌گیرد و به این طریق همه اطلاعات موجود در پارک از طریق سنسورها به یک مرکز منتقل شده و باعث واکنش سریع نیروهای محیط زیست می‌شود. 

وی در ادامه توضیح داد:‌ این طرح بلندمدت، برای نخستین بار در کشور و در حد پایلوت در پارک ملی گلستان از سوی چند شرکت دانش‌بنیان اجرا می‌شود. 

عبدوس، تشکیل مرکز اسناد پارک ملی گلستان را یکی دیگر از بندهای این صورتجلسه عنوان کرد و گفت: با تشکیل این مرکز، همه پژوهش‌های مربوط به پارک در یک جا جمع‌آوری شده و محققین می‌توانند برای تحقیقات بعدیشان از این منابع استافده کنند. 

وی اعلام کرد: برای ساماندهی جاده پارک ملی گلستان هم تصمیماتی گرفته شده که مهمترین آن، ساماندهی ورود گردشگران به این جاده است. 

به گفته عبدوس، این طرح با مشارکت بخش خصوصی و با تعیین عوارض از ورودی گردشگران به این جاده دنبال می‌شود و بخش خصوصی با دریافت این عوارض، مدیریت پسماندهای موجود پارک را ساماندهی خواهد کرد. 

وی در خصوص لزوم ایجاد یک اورژانس حیوانات در منطقه پرحادثه پارک ملی گلستان نیز ابراز داشت: برای اینکه تلفات این جاده کاهش یابد، سرعت مجاز خودروهای عبوری را به 60 کیلومتر در ساعت کاهش داده و این امر باعث کنترل مناسب وضعیت جاده شده است. 

به گفته عبدوس، تقریبا تلفات جاده پارک ملی گلستان به صفر رسیده و این جاده در تعطیلات نوروزی هیچ‌گونه تلفات حیات وحشی نداشته است. 

مدیرکل محیط زیست استان گلستان تأکید کرد: تنها مشکل ما در حال حاضر کنترل سرعت خودروهای عبوری در شب است که برای حل این معضل هم دوربین‌های کنترل سرعتخریداری و با همت اداره برق منطقه نصب خواهد شد. 

وی، فنس‌کشی 17 کیلومتری طول مسیر در بخش شرقی جاده را از دیگر طرح‌های حاضر عنوان کرد و گفت:‌ از آنجایی که در ضلع جنوبی جاده پارک ملی گلستان، مزارع کشاورزی وجود دارد، گاهی آهوها از جنگل با شنیدن بوی علوفه به سمت جنوب کشیده می‌شوند که امکان تصادف با خودروها، شکار و تله‌گذاری و زنده‌گیری آنها وجود دارد، به همین دلیل بحث فنس‌کشی 17 کیلومتری و حتی ایجاد یک مزرعه در دشت میرزابایلو در اراضی و احیای قنات در آن منطقه پیش کشیده شده است.  

 

ارسال نظر

آخرین اخبار