در سی و دومین برنامه مهمان هفته بیان شد

مدیرکل فرودگاههای استان گلستان با بیان این که پس از نصب و راه اندازی دستگاه های کمک ناوبری ILS،DVOR و اپروچ لایتی که در سال 96 نصب شده اند، به یکی از به روزترین فرودگاه‌ها در حوزه دستگاه‌های ناوبری و کمک ناوبری تبدیل می‌شود و انشاالله تا 20 سال آینده به هیچ طرح توسعه‌ای نیاز نداشته باشیم چون به روزترین دستگاه‌های موجود دنیا در فرودگاه گرگان نصب و آماده بهره برداری است.

آذری: تا 20 سال آینده به هیچ طرح توسعه‌ای در فرودگاه گرگان نیاز نداریم

به گزارش گلستان24؛به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سی و دومین برنامه مهمان هفته به میزبانی اداره کل فرودگاههای استان گلستان و با حضور رامین آذری برگزار شد، برنامه ای که برای نخستین بار پس از دو سال برگزاری، برای نخستین با شاهد حضور اصحاب رسانه بود. در سی و یک برنامه پیشین فقط خبرنگاران روابط عمومی شرکت پوشش خبری را ایجاد می کردند.

رامین آذری، مدیرکل فرودگاههای استان گلستان در این برنامه به سوالات کارشناس-مجری این نشست و همچنین اصحاب رسانه پاسخ داد.

با هم مشروح گفتگوی انجام شده در سی و دومین برنامه مهمان هفته را با هم می خوانیم:

اجازه دهید بحثمان را با آنچه که در ابلاغ برای شما(مهرماه 1395) وجود داشت، شروع کنیم. یکی از کارهایی که قرار بود شما در حوزه مدیریتی تان انجام دهید، افزایش مسیرهای پروازی است. مسیرهای پروازی فرودگاه گرگان چه تعداد بوده والان چه تعداد است؟

اجازه دهید قدری درباره فرودگاه های گرگان و فرودگاه کلاله صحبت ‌کنم. فرودگاه گرگان قبل از انقلاب یک باند 1000متری بود که برای نشست و برخاست هواپیمای سم پاشی و ارسال و دریافت محصولات پستی از آن استفاده می‌شد. در سفر سال 1375 مقام معظم رهبری به استان، مصوب شد که اعزام و پذرش مسافر از این فرودگاه انجام بشود. در سال 1379 با بهره برداری از ترمینال فعلی، ساختمان برج و سطوح پروازی، فعالیت فرودگاه گرگان با هفته ای دو پرواز شروع شد. الان که 17 سال از آن موقع می‌گذرد، پروازها به 86 در هفته رسیده است. بعد از اینکه دکتر مه‌آبادی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها شدند، اتفاق خیلی خوبی افتاده است. زمانی که ابلاغ، صادر می‌شود به شما این دیدگاه را می‌دهد که در آن استان چه مشکلاتی وجود دارد و واقعا مشکلات آن اداره کل بررسی شده و پس از آن ابلاغ صادر شده است. ما قبلا فقط به سه شهر پرواز به شهرهای زاهدان، مشهد و تهران داشتیم اما اکنون دو تا مسیر ثابت برنامه ریزی شده به مقصدهای ، کیش و بندرعباس به آن اضافه شده است. همچنین به صورت فصلی به فرودگاههای اصفهان و رشت هم پرواز داشته‌ایم

برنامه آینده شما برای افزایش مسیرها چیست؟

پیش از این فقط سه ایرلاین ایران ایر، آسمان و زاگرس در فرودگاه گرگان پرواز داشتند. اکنون چهار ایرلاین قشم ایر، کیش ایر، آتا و پویا به آنها اضافه شده و ما اکنون هفت ایرلاین فعال در فرودگاه گرگان داریم که به نظرم آمار خوبی است. این استان یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد و حضور هفت ایرلاین برای فرودگاه استان آمار خوبی است. درباره اعزام و پذیرش مسافرو نشست و برخاست پرواز هم باید بگویم که در سال 95، تعداد 2747 پرواز داشتیم که در سال 96 به 4073 نشست و برخاست افزایش پیدا کرد که رشد 48 درصدی را نشان می‌دهد. دکتر مه‌آبادی در سخنانش در نشست خبری اخیر(18 اردیبهشت ماه در گرگان) گفتند که آمار 96 به 95 کل شرکت فرودگاه‌ها رشد 8 درصدی را نشان می‌دهد و این رشد برای ما 48 درصد بوده است. 224 هزار و 262 نفر مسافر در سال 95 داشتیم که این عدد به 295 هزار و 8 نفر در سال 96 رسید و رشد 32 درصدی را نشان می‌دهد. میزان نقل  و انتقال بار هم رشد 45 درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که یک نفر هم به تعداد پرسنل فرودگاه گرگان افزوده نشده است.

این آمار برای شما راضی کننده است؟

هدف ما افزایش این رقم است، برای اینکه می‌خواهیم مشکلات مردم استان را برطرف کنیم. ما پیش از این،  پرواز بندرعباس را نداشتیم و کسانی که می‌خواستند به بندرعباس بروند، باید هوایی یا زمینی به تهران می‌رفتند یا زمینی به ساری می‌رفتند و از آنجا به بندرعباس پرواز می کردند. سعی ما این است که این آمار را افزایش دهیم. شاید دلیل اینکه سعی کردیم "بیس" هواپیمایی پویا و هواپیمای  امبرائر145 را در فرودگاه گرگان قرار دهیم، همین موضوع بود. جمعیت استان ما قدری نیست که بتوانیم با تایپ‌های بزرگ هواپیما پروازهای جدید بین استانی بجز برای تهران را اضافه کنیم. هفته پیش افتتاحیه داشتیم و هواپیمای امبرائر145 شرکت هواپیمایی پویا، بیس فرودگاه گرگان شد و فرودگاه گرگان پایگاه پروازی این هواپیما شد. چون این هواپیما تعداد صندلی‌های کمی دارد، در افزایش مسیرها و تعداد پروازهای فرودگاه گرگان نقش مهمی را ایفا می کند.

بحث دیگر، آغاز به کار سامانه ناوبری ILS است. شما 16 اسفند 95 از آمادگی برای نصب ILS خبر دادید. دوم اردیبهشت هم صحبتی کردید در مورد اینکه می‌خواهید فرودگاه را تجهیز کنید و یکی از علل کاهش دید افقی خبانان بود از 2000به 1200متر بود و گفتید که این فرودگاه را به یکی از به روزترین و مجهزترین فرودگاه‌های کشور تبدیل می‌کنید. نهایتا هم پنجم اسفندماه 96 عملیات راه اندازی اولین صورت گرفت. الان چه خبر ازILS؟

در ابلاغی که جناب مدیعامل هم صادرکرده بودند، تاکید شده بود که دستگاه‌های ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه گرگان را پیگیری و نصب کنید. یکی از اولین جلساتی که ما در مهر سال 95 برگزار کردیم، برای نصب دستگاه ILS بود. دی ماه سال 95 کلنگ نصب دستگاه ILS و DVOR را دکتر باقریان به زمین زدند. از آن زمین ما با عملیات سیویل ورک نصب این دستگاه را شروع کردیم. اردیبهشت ماه نیز عملیات سیل ورک و عمرانی آن تمام شد. اردیبهشت و خرداد 96 نیز درگیر نصب فیزیکی دستگاه  ILSو DVOR بودیم. خوشبختانه الان دستگاه DVOR توسط هواپیمای فلایت چک، وارسی شده و طرح هایش مورد تأیید قرار گرفته است. در حقیقت، مراحل درج در AIP را طی خواهد کرد. بعد از آن در 31 خرداد 97 دستگاه DVOR در فرودگاه گرگان روشن خواهد شد. منتظر هستیم تا هواپیمای فلایت چک، دستگاه ILS را مورد تأیید قرار دهد.  بعد این مرحله نیز برای دستگاه ILS طی می‌شود. شاید دوستان فکر کنند این کار از سال 95 شروع شده و تا الان خیلی طول کشیده ولی به نظر من اینگونه نبوده است.

برای راه اندازی این دستگاه تاریخ خاصی مد نظرتان هست؟

سعی براین است که این دستکاه هرچه سریع‌تر راه اندازی شود؛ با توجه به اینکه حداقل دید را از 2000 متر به 800 متر کاهش می‌دهد. البته به روایتی به 150 متر چون ما دستگاه DVOR هم در فرودگاه گرگان داریم. موردی که دکتر مه‎‌آبادی نیز در نشست خبری به آن اشاره کردند، اینکه فرودگاه گرگان با نصب و راه اندازی دستگاه ILS، DVOR و اپروچ لایتی که در سال 96 نصب شده، به یکی از به روزترین فرودگاه‌ها در حوزه دستگاه‌های ناوبری و کمک ناوبری تبدیل می‌شود و ما شاید برای این منظور تا 20 سال آینده هیچ طرح توسعه‌ای را نداشته باشیم چون به روزترین دستگاه‌های موجود دنیا در فرودگاه گرگان نصب و آماده بهره برداری است.

طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در زمینه تملک اراضی فرودگاهی صورت گرفته است و مسئولان این حوزه توانستند سند بسیاری از فرودگاه‌ها  را بگیرند و مشکلات بسیار زیادی را حل کنند. شما درباره تملک اراضی در فرودگاه گرگان سخن بگویید.

خوشبختانه فرودگاه گرگان جزو اولین فرودگاه‌هایی است که موفق به اخذ سند تک برگی شد. ما 327 هکتار اراضی در فرودگاه گرگان داریم و 309 هکتار در فرودگاه کلاله. من همین جا از مدیرکل سابق اداره کل فرودگاه استان گلستان تشکر می‌کنم چون زحمات زیادی را در این خصوص کشیدند. ما الان سند تک برگی برای فرودگاه گرگان و کلاله را داریم که فکر می‌کنم از این نظر جزو اولین اداره کل‌ها در شرکت فرودگاه‌ها وناوبری هوایی ایران باشیم. خوشبختانه مشکلی درباره اراضی و اخذ سند نداریم.

در ین بخش کمی بیشتر درباره توسعه عوامل پروازی توضیح دهید.

اکنون سه کیلومتر از طول باند فرودگاه گرگان را بهره برداری می‌کنیم، در صورتی که قبلا 300 متر به طول باند اضافه شده است. با بهره برداری از دستگاه‌های  ILS و DVOR این 300 متر هم قابل بهره برداری خواهد بود و طول باند به 3300 متر می‌رسد. در این صورت، ما هیچ محدودیتی برای پذیرش تایپ‌های مختلف هواپیما نداریم. اپرون فرودگاه گرگان 37500 متر با چهار پارک پوزیشن است که انشالله در دوماه آینده توسعه می‌یابد و 16 هزار و 500 متر به آن اضافه می‌شود . این اپرون را جلوی ترمینال جدید خواهیم داشت. البته اپرون فعلی هم تاحدی جوابگوی نیازهایمان هست ولی با این کار شاید بتوان گفت تا 10 تا 15 سال آینده به توسعه بیشتر نیاز نخواهیم داشت. این پنجمین اداره کلی است که در آن کار می‌کنم و جزو بهترین سطوح پروازی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است.

 

در این بخش از برنامه مهمان هفته، خبرنگاران و چند نفر از حاضران در سالن، سوالاتی را از مدیرکل فرودگاههای استان گلستان پرسیدند که این سوالات را با پاسخ های آذری با هم می خوانیم:

 

آقای موذنی،از خبرگزاری فارس: به نظر می‌رسد یکی از رقبای اصلی فرودگاه گرگان، فرودگاه ساری باشد. فکر می‌کنید چه زمانی بتوانید از این رقیب پیشی بگیرید؟

با اینکه همه ما جزو شرکت فرودگاه‌ها هستیم، اما با یکدیگر هم رقابت داریم. در این باره که شما سوال کردید، نکاتی وجود دارد مثل اینکه استان مازنداران جمعیتی بالغ بر چهار میلیون نفر دارد. از 13 ماه گذشته بجز فروردین امسال، تعداد پروازهای ما از فرودگاه ساری بیشتر بوده است. واقعیت این که سوال شما دغدغه ما است. ما مسیرها و مردم استان را نیازسنجی و مطالعه می‌کنیم. سه هفته پیش مسیر بندرعباس را شروع کردیم که دقیقا در حال رقابت با مسیر بندرعباس- ساری است. از نظر تعداد مسافر رقابت با آن‌ها سخت است. دلیل اینکه فرودین پرواز ما کمتر بود هم این که مشکلاتی برای شرکت هواپیمایی آسمان پیش آمد و تعدادی از پروازهای ما باطل شد. البته ما سعی کردیم تا این نقص را هم جبران کنیم.

آقای محمودی از  خبرگزاری مهر: با توجه به اینکه استان گلستان و مردم آن مراودات خیلی زیادی با کشور همسایه یعنی ترکمنستان دارند، برنامه‌ای برای پرواز به این کشور دارید؟ ظاهرا فرودگاه عشق آباد منطقه آزاد هست و ما نباید مشکلی برای اخذ ویزا داشته باشیم.

اتفاقا علت اینکه نتوانستیم پرواز ترکمنستان را داشته باشیم، سخت بودن صدور ویزا بود. کشور ترکمنستان به سختی ویزا صادر می‌کند. ما آمادگی و هواپیمای لازم برای این پرواز را داریم. با هواپیمای امبرائر می‌توانیم این مسیر را به مقاصد پروازی فرودگاه گرگان اضافه کنیم؛ البته اگر ترکمن ها برای صدور ویزا همکاری کنند. برای باکو نیز این برنامه را داریم. اگر مشکل خاصی پیش نیاید، سعی داریم از تابستان امسال مسیر گرگان باکو را اضافه کنیم.

آقای منصوری از خبرگزاری ایرنا: با افتتاح ترمینال جدید، ظرفیت پذیرش مسافر فرودگاه گرگان به چه میزان افزایش پیدا می‌کند؟ پایانه جدید چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟

ترمینال جدید فرودگاه گرگان 9 هزار متر مربع زیربنا و 90 درصد هم پیشرفت فیزیکی دارد. این ترمینال قطعا در سال 97 به بهره برداری خواهد رسید. ما در سال 295 هزار نفر را اعزام و پذیرش می‌کنیم و با افتتاح ترمینال جدید هیچ توسعه ترمینالی تا 20 سال آینده نیاز نخواهیم داشت. می‌توانیم یک میلیون و 600 هزار نفر را در سال جا به جا کنیم. بعد از تکمیل ترمینال جدید، ترمینال موجود نوسازی و بهسازی و برای پروازهای خارجی و پروازهای حج استفاده می‌شود.

آقای ایراندوست، خبرنگار ایرنا مرکز گلستان: استان گلستان در سفر حج پارسال مقام سوم را به دست آورد. برنامه شما برای حج تمتع بعدی چیست؟

در برنامه رسمی که برای حج اعلام شده است، ما از بیستم تا بیست و چهارم مرداد پذیرای پروازهای حج خواهیم بود و شرکت هواپیمایی سعودی پروازهای حج ما را انجام خواهد داد. من در آمار غیررسمی دیدم که امسال رتبه چهارم یا پنجم را داریم.

آقای فرجی از نشریه تخصصی صنعت حمل و نقل هوایی: برای جذب سرمایه گذار چه اقداماتی را انجام داده اید؟

یکی از سیاست‌های جدید استاندار هم جذب سرمایه گذار است. ما به دنبال این هستیم که برای احداث مرکز تعمیراتی هواپیما اقداماتی را انجام دهیم. توافق اولیه بین سرمایه گذار و فرودگاه صورت گرفته است. انشالله بعد از اخذ مجوز از هیأت تشخیص، به این سمت خواهیم رفت. اگر این اتفاق بیفتد، تحول بزرگی در فرودگاه گرگان خواهد بود.

اجازه دهید به سراغ فرودگاه کلاله برویم. بهمن ماه 96 دکتر مه‌آبادی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در جریان از سرگیری پروازهای فرودگاه کلاله از تکمیل زیرساخت‌ها و اختصاص 20 میلیارد ریال به این فرودگاه خبر دادند. چندی بعد، یعنی 22اسفند ماه هم صحبت از فروش بلیت‌های تهران کلاله شد. الان بفرمایید چه خبر؟

از پنجم فروردین 97 پروازهای کلاله دو بار در هفته؛ یکشنبه و چهارشنبه؛ توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(ایران ایر) شروع شده و به صورت منظم این پروازها را داریم. البته یکی دو هفته به خاطر دید پایین، این پروازها لغو شد. ظرفیت پرواز کلاله-تهران-کلاله  نیز این روزها خوشبختانه تقریبا پُر بود. تقاضای من از مردم گلستان این است که حتما از این پروازها استقبال کنند. در طول مدیریت من در اداره کل فرودگاه گلستان دو بار قبلا این پروازها شروع شده و به دلیل عدم استقبال مردم باطل شده بود. امیدوارم این بار به دلیل زمان خوب پروازها، مردم شرق گلستان از آن استقبال کنند. این فرودگاه حوزه نفوذ هفت شهرستان است و باعث توسعه شرق گلستان هم خواهد شد.

مشکل اصلی فرودگاه کلاله چیست؟ گفتید اگر استقبال بیشتر شود، پروازها هم بیشتر می‌شود. آیا مشکل فقط همین است؟ آیا کمبود بودجه دارد؟

نه؛ خوشبختانه در بحث بودجه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در سال 95 و 96 سنگ تمام گذاشت و 70 میلیارد تومان در طی دو سال در فرودکاه گرگان و کلاله هزینه شد. اکنون م اعلام می کنم که فرودگاه کلاله عملیاتی و به روز است.

شما از فرودگاه مهرآباد تهران به اینجا آمدید؛ یک فرودگاه شلوغ و پردردسر با چندین ترمینال. نقش شما را در تح.لات اخیر فرودگاه مهرآباد هرگز نمی‌توان انکار کرد. چه تجربه‌هایی را با خودتان به این ادره کل آوردید؟

بزرگترین خوبی فرودگاه مهرآباد برای من، تجربه ای بود که اندوختم. مهرآباد را با هیچ فرودگاهی نمی‌توان مقایسه کرد چون شما را اصطلاحا آب دیده می‌کند. دوستی به من می‌گفت کسی که به مهرآباد  می‌آید و کار می‌کند، حتما مهرِ مهرآباد  به دلش می‌نشیند. واقعا هم همین طور است.

فکر می‌کنید که روزی به فرودگاه مهرآباد برگردید؟

-نه.

از طرح جامع فرودگاه گرگان چه خبر؟ آیا مشکل خاصی در راه اجرای آن وجود دارد؟

اینجا دو مشکل تقریبا بزرگ داریم. برای اینکه بتوانیم طرح جامع فرودگاهی را اجرا کنیم، باید این دو مشکل حل شوند. یکی این که 35 هکتار از اراضی ما دست هوانیروز است و استانداری باید زمینی را با آن تعویض کند. یک مشکل هم که مانعی بر سر راه گرفتن گواهی نامه فرودگاهی است، تپه‌ای تاریخی به نام "نرگس تپه" است که ما هفته قبل از آن بازدید داشتیم. این هفته در مجاورت باند قرار دارد و برای دریافت گواهی نامه فرودگاهی باید این تپه با شیب ملایمی صاف شود. امیدوارم با همکاری مقامات استان بتوانیم این دو مشکل را حل کنیم.

اگر بخواهید چشم اندازی را برای فرودگاه گرگان ترسیم کنید، چه تصویری را ارائه می دهید؟

دکتر مه‌آبادی در نشست خبری در گرگان جمله‌ای را گفتند که خیلی جمله کاملی بود. ایشان گفتند که تمام پروژه‌های فرودگاه گرگان تا پایان امسال تمام خواهد شد. این اتفاق بزرگی است و شنیدن این جمله از زبان مدیرعامل برای من هم شیرین بود. فرودگاه گرگان به نظر من یک فرودگاه شیک، زیبا و به روز است. امیدوارم به همین روند موفقیت ادامه دهد. فرودگاه کلاله را اگر از بالا ببینید، واقعا زیباست. ما همین امروز در فرودگاه کلاله برنامه چتربازی داریم. این فرودگاه برای پروازهای تفریحی و چتربازی فوق العاده است. امیدوارم فرودگاه کلاله روزی مرکز پروازهای تفریحی و ورزش‌های هوایی کشور باشد.

آقای زمانی، مدیر ایمنی فرودگاه: در همه بحث‌ها به پروازهای مسافری دقت می‌شود، در حالی که پروازها می‌تواند برای صادرات هم باشد. ظاهرا در قسمت کارگو در کل فرودگاه‌های کشور زیاد نیازسنجی نشده است. نظر شما چیست؟

 سال گذشته شش محموله با هواپیمای ایوشین را دریافت کردیم و شش بار دام زنده از کشور قزاقستان توسط فرودگاه گرگان وارد کشور شد. شاید این ارقام نشان دهد که ما در این زمینه فعال هستیم. همچنین یک رکورد تخلیه هم داریم که توانستیم در کمتر از یک ساعت هواپیمای حامل و شش بار دام زنده از کشور قزاقستان را تخلیه کنیم. واقعیت این است که این منطقه می‌تواند صادرات کشاورزی هم داشته باشد. اگر کسی به فکر صادرات از طریق فرودگاه گرگان است، ما می‌توانیم این خدمات را در اختیار قرار دهیم.

عباسیان رئیس اداره عملیات فرودگاهی: چه اقدامی درباره اصلاح چارت سازمانی انجام خواهید داد؟

این موضوع منوط به اجرای قانون خاص است که انشالله در صورت اجرای قانون خاص، ساختار فرودگاه گرگان را دوباره بازنگری می‌کنیم. اکنون قطعا در بعضی از بخش‌های عملیاتی یا همین اداره فنی کمبودهایی داریم و سعی کردیم با انتقال نیروها این موضوع را جبران کنیم. مثلا در سال گذشته دو نفر از پرسنل الکترونیک فرودگاه‌های دیگر را به اینجا انتقال دادیم و در حوزه مراقبت پرواز هم توانستیم دو نفر را منتقل کنیم. انشالله با عملیاتی شدن قانون خاص، این مشکل هم در فرودگاه گرگان حل شود.

گفتنی است؛ در پایان این برنامه یداله آقائی صائم، مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از مطهر خلیلی، مسئول روابط عمومی اداره کل فرودگاه های استان گلستان به دلیل عملکرد قابل تحسین وی و همچنین به مناسبت راهیابی خلیلی در جمع نفرات برگزیده نهایی طرح تربیت نسل آینده مدیران فرودگاهی ایران(اینگام) با اهدای لوح تقدیر قدردانی کرد و آذری، مدیرکل فرودگاههای استان نیز از خلیلی با اهدای لوح تقدیر، قدردانی کرد. نکته جالب این مراسم، قدردانی مدیرکل فرودگاههای استان گلستان از آقائی صائم به دلیل عملکرد بسیار خوب وی در انجام ماموریت های حوزه روابط عمومی به ویژه توجه به فرودگاههای سراسر کشور آن هم در آستانه 27 اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار