استاندار گلستان تاکید کرد

استاندار گلستان گفت:‌ هر فرماندار باید حداقل با شناسایی ظرفیت‌های روستایی حوزه شهرستان و اجرای طرح‌های تولیدی در آن، حداقل در سه روستا نیز بیکاری را ریشه‌کن کند.

هدفگذاری برای احداث ۵۰ تا ۱۰۰ سالن ورزشی در روستاهای استان گلستان

استاندار گلستان با تاکید بر تلاش بیشتر مدیران به ویژه فرمانداران نسبت به جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال برای جوانان به ویژه در مناطق روستایی، گفت: براین اساس رفع بیکاری در ۴۲ روستای این استان در سالجاری هدفگذاری شده است.

به گزارش گلستان24؛به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان، سید مناف هاشمی در مراسم افتتاح نخستین کشتگاه خورشیدی «ارگانیا» در روستای «دوزالوم» بخش مرزی داشلی‌برون گنبدکاووس که با حضور مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید کشور و نماینده مردم گنبدکاووس برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون بیکاری در سه روستای این استان ریشه‌کن شده است.
وی با قدردانی از تلاش‌های بخش خصوصی در راه‌اندازی واحد تولیدی کشتگاه ارگانیا که در حوزه خشک کردن میوه‌ها با استفاده از انرژی خورشید فعالیت دارد، گفت: راه‌اندازی این نوع طرح‌ها که براساس ظرفیت‌های بومی منطقه انجام می‌شود، علاوه بر ایجاد اشتغال موجب رضایت مردم و مسوولان است.
هاشمی با تاکید بر ضرورت توجه به چنین طرح‌هایی در مناطق روستایی گلستان، اضافه کرد: در هر روستا باید براساس ظرفیت‌های موجود نسبت به راه‌اندازی واحدهای تولیدی که به ایجاد اشتغال پایدار جوانان کمک می‌کند، اقدام شود.
وی تصریح کرد: برای راه‌اندازی این گونه طرح‌ها، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان می‌توانند از تسهیلات ارزان قیمت دولت در بخش روستایی، صندوق کارآفرینی امید و بنیاد مستضعفان استفاده کنند.
استاندار گلستان از فرمانداران شهرستان‌های این استان نیز خواست تلاش بیشتری برای شناسایی ظرفیت‌های روستایی و جذب سرمایه‌گذار مناسب برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی متناسب با شرایط روستا اقدام کنند.
هاشمی با بیان اینکه هر فرماندار باید حداقل با شناسایی ظرفیت‌های روستایی حوزه شهرستان و اجرای طرح‌های تولیدی در آن، حداقل در سه روستا نیز بیکاری را ریشه‌کن کند، خاطرنشان کرد: این کار اگرچه سخت، اما شدنی است.
وی افزود: استان گلستان در زیرساخت‌های آب و برق به ویژه درمناطق روستایی با مشکل مواجه است اما می‌توان با آموزش و اصلاح شیوه‌های تولید و مصرف و با مشارکت مردم در این حوزه‌ها گام‌های خوبی برداشت.
وی اضافه کرد: اگر مجموعه این اقدامات به درستی توسط مدیران و با مشارکت بخش خصوصی اجرا شود طی یک دوره پنج تا ۱۰ ساله می‌توان مشکل بیکاری در روستاهای این استان را رفع کرد.
وی، توجه به مسائل زیست محیطی و دفع بهداشتی زباله در مناطق روستایی را از دیگر انتظارات استانداری از فرمانداران و دهیاران ذکر کرد و گفت: دهیاران باید توجه به این موضوع مهم را جدی بگیرند.

*هدفگذاری برای احداث ۵۰ تا ۱۰۰ سالن ورزشی در روستاهای استان گلستان 
استاندار گلستان همچنین از هدفگذاری برای احداث ۵۰ تا ۱۰۰ سالن ورزشی در روستاهای این استان با اولویت روستاهای بالای یک هزار نفر جمعیت درسال جاری خبر داد و گفت: اجرای این طرح‌ها از محل اعتبارات دولتی، دهیاری‌ها و ورزش گلستان محقق می‌شود.
هاشمی به سرمایه‌گذار واحد تولیدی محصولات ارگانیا (خشک کردن میوه) نیز پیشنهاد کرد در صورت صلاحدید نسبت به راه‌اندازی یک مجموعه گردشگری در مناطق روستایی شرق گلستان که با محرومیت بیشتری مواجه است، اقدام کنند.
وی گفت: دولت علاوه بر تسهیلات ارزان قیمت، زمین مورد نیاز اجرای این طرح گردشگری را به سرمایه‌گذار می‌دهد.
وی همچنین از پیگیری حق آبه رودخانه اترک از استان خراسان‌شمالی و رفع مشکل مردم مناطق مرزی در حوزه منابع طبیعی خبر داد و گفت: در خصوص حق آبه رودخانه مرزی اترک با معاون اول رئیس جمهوری و دو وزیر نامه‌نگاری شده است.

*پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد پایین برای توسعه اشتغال پایدار در روستاهای کشور/ سهم گلستان از این تسهیلات ۷۰ میلیارد تومان
همچنین در این مراسم مدیر عامل صندوق کار آفرینی امید گفت: امسال و در مرحله نخست پرداخت مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد پایین برای توسعه اشتغال پایدار در روستاهای کشور پیش‌بینی شده است.
اصغر نورالله‌زاده افزود: سهم استان گلستان از این تسهیلات ۷۰ میلیارد تومان است.
وی گفت: علاوه بر این تسهیلات که از منابع داخلی و اعتباری دولت است، تا پایان امسال چند مرحله دیگر نیز تسهیلات به این صندوق اختصاص می‌یابد.
وی تصریح کرد: این صندوق در سال گذشته مبلغ ۱۰ هزارمیلیارد ریال برای اجرای ۶۷ هزار طرح اشتفالزایی مقیاس کوچک در مناطق روستایی کشور پرداخت کرد.
وی خاطرنشان کرد: توجه به مشاغل کوچک در مناطق روستایی از بهترین راهکارها برای ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق است.
مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید همچنین گفت: رویکرد این صندوق و دولت در ایجاد مشاغل پایدار در روستاها رویکرد تکثیر است یعنی با راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک در روستا، این طرح توسط سایرین نیز تکثیر شود.
نورالله‌زاده افزود: طرح‌های توسعه روستایی باید متناسب با اقلیم و ظرفیت‌های یک روستا باشد.
لازم به ذکر است در این مراسم نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با قدردانی از افتتاح واحد تولیدی ارگانیا در منطقه مرزی داشلی‌برون این شهرستان، گفت: این بخش با کمبود آب و مشکلات مردم با منابع طبیعی مواجه است که مسئولان باید برای رفع این مشکلات تلاش بیشتری کنند.
قرجه طیار افزود: استان گلستان چوب یک سوم مساحت سبز خود را می‌خورد در حالی که دو سوم مساحت این استان بیابانی و نیاز به توجه بیشتر برای رفع کمبودها و محرومیت‌های باقی مانده از سال های قبل دارد.
گفتنی است این پروژه با سرمایه‌گذاری ۹۳ میلیارد ریال و تسهیلات ۴۰ میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید و در فاز اول اشتغالزایی ۵۴ نفر را تامین می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار