مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: در استان گلستان هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود و اگر به همین منوال پیش برویم هر سال از ذخیره آب زیرزمینی استان کم و روان‌آب‌های ما نیز کمتر می‌شود.

۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی استان گلستان برداشت می‌شود

به گزارش گلستان24؛به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، علی نظری اظهار داشت: در استان گلستان هم‌اکنون بیش از 90 درصد آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود و اگر به همین منوال پیش برویم هر سال از ذخیره آب‌ زیرزمینی استان کم و روان‌آب‌های ما نیز کمتر می‌شود.

وی افزود: بارندگی امسال تاکنون 364 میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش را شاهد هستیم اما در درازمدت همین میزان 381 میلی‌متر بوده است که کاهش 4.5 درصدی بارش را نسبت به درازمدت نشان می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر 65 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده که 24درصد حجم مخازن سدهای استان را تشکیل می‌دهد این در حالی است که، سال گذشته 108 میلیون متر مکعب ذخیره مخازن سدهای استان بود که کاهش 40 درصدی را نشان می‌دهد. مشکل دیگر، کاهش روان‌آب‌ها در مهم‌ترین رودخانه‌های استان ، اترک، گرگانرود و قره‌سو است. در سال گذشته در اترک 44 میلیون مترمکعب آورد آب داشتیم در حالی که امسال 60 درصد کاهش آورد داشتیم ونسبت به دراز مدت 90 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود:  ما سعی کردیم سهم استان را از اعتبارات کشوری به استان بیاوریم. در حال حاضر 3 سد در حال اجرا داریم. سد نرماب، آقدکش و چایلی 3 سد در حال اجرای ما است. 3 سد  نیزدر حال مطالعه داریم آب‌بندان‌هایی در دست ساخت داریم که بالای 300 آب‌بندان در استان جود دارد..

نظری در رابطه با وضعیت سد نرماب اظهار کرد: سدنرماب از جمله سدهای مهم در حال ساخت استان است. این سد 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. از سال گذشته در بحث آزادسازی روستاها مشکل داشتیم، که با پیگیری‌های انجام شده از سوی شرکت و پشتیبانی، استاندار و نماینده مجلس در شورای اسلامی توانستیم، پایان سال گذشته نقدینگی بگیریم و در حال جابه‌جایی روستاها هستیم که مسیر برای ادامه کار هموارتر شود.

وی افزود: این پروژه، تنها پروژه‌ای است که از محل ماده 56 و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا می‌شود. اگر تعهدات اعتباری از سوی دولت فراهم شود و بدهی پیمانکاران پرداخت شود، انتهای سال 97 این سد آزمایشی آبگیری می‌شود. این پروژه، از معدود پروژه‌هایی است که 50 درصد حجم مخزن را می‌توان، بدون اینکه شبکه‌های پایاب آن ساخته شود، بهره‌برداری کرد. تامین آب شرب 130 روستا و 4 شهر با جمعیت 560 هزار نفر، همچنین پشتیبانی سد وشمگیر به میزان 56 میلیون مترمکعب از آب این سد، از جمله مزایای این طرح است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان ادامه داد: امروز باید باور کنیم تغییر اقلیم رخ داده است. در همین راستا کارگروه سازگاری با کم‌آبی در دولت تشکیل شده، که متشکل از وزیر نیرو، وزیرجهاد، وزیر صنعت و معدن و تجارت، و رئیس سازمان محیط زیست است، که به تبع آن کارگروه استانی سازگاری با کم آبی در استان تشکیل شده و اقدامات و مصوبات ملی را در سطح استان پیگیری کند.

نظری اظهار کرد: بدیهی است وقتی محدودیت منابع آبی بالا برود کشمکش‌ها و نزاع بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از این موضوع باید صرفه‌جویی را ملاک عمل خود قرار دهیم. در آب شرب می توانیم، تا 40 درصد بدون اینکه به بهداشت ما لطمه وارد شود صرفه‌جویی کنیم.

وی افزود: چاه‌های غیرمجاز فرم یک امسال تعیین تکلیف می‌شود و اگر اظهار به غیر نداشته و در حریم دیگری نباشد تعیین تکلیف شده و پروانه داده می‌شود در غیر این صورت بسته می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان اظهار کرد: کف‌شکنی و جابه‌جایی و شور شدن آب نتیجه برداشت بیش از حد از سفره‌ها است و ما از مردم تقاضا داریم خود مدیریت داشته باشند و اطلاع‌رسانی‌ها نیز انجام شده و در صورت تخلف در این زمینه‌ها با متخلفان برخورد می‌شود.


 

ارسال نظر

آخرین اخبار