افزایش مصرف انرژی در گلستان

تغییرات اقلیم و آب و هوای گلستان باعث افزایش مصرف انرژی شده و این مسئله می طلبد تا مسئولان پیگیر بازنگری در درجه بندی اقلیم استان و تغییر تعرفه های انرژی باشند.

مسئولان در درجه بندی اقلیم بازنگری کنند

به گزارش گلستان24؛گلستان علیرغم سرسبزی و داشتن جنگل های زیبا شاهد تغییر اقلیم تدریجی است که از مظاهر آن می توان به کاهش بارندگی و بارش های رگباری و نقطه ای اشاره کرد.

این تغییر اقلیم افزایش دما را به دنبال دارد به گونه ای که ایستگاه های هواشناسی استان در سال گذشته بارها دمای بالاتر از ۴۰ درجه را ثبت کردند و این امر آستانه آسایش را تغییر داده و میل مردم به استفاده از تجهیزات خنک کننده را افزایش می دهد.

شهرهای گلستان هم گرمای جان فرسا و هم سرمای سخت دارند؛ این دو مسأله بر مصرف برق و گاز تأثیر گذاشته بنابراین باید درجه بندی اقلیم های گلستان مورد بازنگری مجدد قرار گیرد تا تخفیف هایی در نرخ احتسابی برق و گاز خانگی در ماه ها خاص از سال لحاظ شود.

یک کارشناس برق به خبرنگار مهر گفت: تعیین اقلیم بیشتر یک امر سیاسی است و اگر نرخ دو قبض از دو اقلیم را در گلستان با دمای آن دو شهر مقایسه کنید می بینید که عدالت رعایت نشده است.

گلستان جزو مناطق گرمسیر

در خصوص تعیین این که کدام شهرستان های استان جزو مناطق گرمسیر محسوب می شود، با علیرضا افشار، رئیس گروه فرابری داده های شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان گفتگو کردیم و وی به خبرنگار مهر گفت: کل استان گلستان جزو مناطق گرمسیری محسوب می شود.

افشار ادامه داد: شهرهای مراوه تپه، کلاله، مینودشت، گالیکش، انباراولوم و آق قلا گرمسیری درجه سه و مابقی شهرها درجه چهار هستند.

 

وی با بیان این که در مناطق درجه سه شروع محاسبات از ابتدای خرداد تا ۱۵ شهریور یعنی حدود ۱۰۵ روز است، اظهار کرد: این تعرفه شامل سایر مصارف از قبیل مغازه ها و دفاتر تجاری هم می شود.

افشار ادامه داد: ولی در دیگر شهرها چیزی به عنوان گرمسیری برای سایر مصارف وجود ندارد؛ برای مشترکان عمومی، کشاورزان و صنعت در ماه های تیر، مرداد و شهریور، ۲۰ درصد به بهای برق مصرفی جهت جلوگیری از مصرف بالا اضافه می شود.

وی گفت: تفاوت مناطق در پله های محاسباتی است و نرخ هرکدام در پله ها متفاوت است.

مهدی مقدسی، مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان گلستان هم در خصوص اقلیم ها به خبرنگار مهر گفت: پنج اقلیم در کشور وجود دارد که اقلیم درجه یک سردسیر و درجه پنج گرمسیر است.

مقدسی با بیان این که ما پیگیر آن هستیم که همه شهرستان ها گلستان درجه سه شود، چنین توضیح داد: در منطقه بندی نرخ تعرفه ها فرقی نمی کند بلکه پله های آن با هم متفاوت است؛ یعنی هر اندازه منطقه سردسیر باشد فاصله این پله ها بیشتر شده و نرخ کمتری محاسبه می شود.

برابری گرمای برخی از مناطق گلستان با مناطق جنوب کشور

گفتیم که گلستان در تقسیم بندی اقلیم در درجه سه و چهار قرار گرفته است؛ برای بررسی چگونگی وضعیت این اقلیم ها و ایستگاه های هواشناسی با نوربخش داداشی، مدیر کل هواشناسی استان گلستان، گفتگو کردیم، وی به خبرنگار مهراظهار کرد: در تعرفه های انرژی، گاز و برق مهم هستند زیرا در فصل سرد، مناطقی داریم که با سرمای آذربایجان و در فصل گرم هم مناطقی وجود دارد که گرمای آن با جنوب کشور برابری می کند.

 

وی با بیان این که گلستان حتی گرمترین نقطه کشور بودن را هم تجربه کرده است، افزود: ما نوسانات دمایی زیادی داریم، استان منفی ۱۴ درجه در جاهایی که ایستگاه هواشناسی داریم تا دمای ۵۰ درجه را هم شاهد بوده است و این یعنی حدود ۶۵ درجه تغییر دمایی که باید مدیریت شود.

داداشی گفت: این نوسانات در اردبیل با آن همه ارتفاع اتفاق نمی افتد و میانگین تغییرات دمایی آن نهایتاً ۳۰ درجه است.

تغییر اقلیم همت مسئولان را می طلبد

وی تصریح کرد: تعیین اقلیم توسط وزارت نیرو و پژوهشگاه هواشناسی انجام شده و نواقصی در اطلاعات آن بوده ولی به مرور به روز رسانی شده است.

داداشی اذعان کرد: در سال گذشته شرکت گاز از ما خواست اقلیم های دو شهر گالیکش و مینودشت بررسی و ویرایش شود و گمیشان هم درخواست تغییر اقلیم داد که ما آن را بررسی و گزارش کردیم و این امر همت مسئولان را می طلبد.

وی گفت: مقدار مصرف گاز تا یک درصد شامل تعرفه اقلیم می شود و بیشتر از آن با قیمت آزاد محاسبه خواهد شد.

استاندارد ایستگاه های هواشناسی

داداشی اظهار کرد: سازمان جهانی هواشناسی، استانداردهایی برای قرارگیری ایستگاه های هواشناسی در نظر گرفته  است، مثلاً ایستگاه خارج از شهر، دور از رودخانه، دور از جاده اصلی و دور از سایه درختان و ساختمان ها باشد اما برخی از ایستگاه ها به دلیل توسعه شهرها از شرایط استاندارد خارج می شود.

 

وی با بیان این که این ایستگاه ها هم به ما کمک می کنند، افزود: ایستگاه هایی که برای داده های هواشناسی از آن ها استفاده می کنیم اصولاً در خارج از شهرها و به دلایل خاص ساخته شده اند.

داداشی توضیح داد: مثلاً ایستگاه هواشناسی فرودگاه برای مقاصد پروازی است یا ایستگاه اقلیم شناسی، ایستگاه کمکی است که دما، رطوبت و وزش باد را به ما نشان می دهد تا از آن ها در مواقع خاص استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: گلستان ۱۰ ایستگاه سینوپتیک دارد و هم زمان، کار داده برداری از این ایستگاه ها صورت می گیرد.

داداشی با بیان این که این ایستگاه ها تقریباً حالت استاندارد دارند، تصریح کرد: در گالیکش، آق قلا و آزادشهر ایستگاه نداریم که البته مجوز «مرکز مطالعات هواشناسی کشاورزی» در آزادشهر گرفته شده و ما می توانیم در کنار آن یک ایستگاه هواشناسی تأسیس کنیم.

تأسیس ایستگاه هواشناسی دریایی

وی توضیح داد: ۱۶ ایستگاه اقلیم شناسی یار کمکی ما هستند؛ ممکن است در شهری که ایستگاه سینوپتیک نداشته باشیم اما ایستگاه اقلیم شناسی وجود داشته باشد.

ایستگاه تمام خودکار دریایی در ۵۰ کیلومتری عمق دریا ایجاد خواهد شدداداشی اظهار کرد: سه اصل مهم، ایستگاه، پردازش داده ها و اطلاع رسانی در هواشناسی مهم هستند.

داداشی گفت: ما هیچ اطلاعی از سطح دریای گلستان نداشتیم در نتیجه پیشنهاد تأسیس یک ایستگاه دریایی را دادیم که مورد موافقت قرار گرفت و اعتبار اولیه آن پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: این ایستگاه در ۵۰ کیلومتری عمق دریا ایجاد خواهد شد و ما یک ایستگاه هواشناسی تمام خودکار دریایی را خواهیم داشت.

رادار هواشناسی مازندارن تنها نصف گلستان را پوشش می دهد

داداشی اضافه کرد: از جمله کمبود تجهیزات ما رادار هواشناسی است که از سال های پیش ضرورت آن احساس می شود.

وی بیان کرد: پیش بینی های کنونی ما بر روی نقشه و یک پیش بینی سیستمی است اما حوادثی وجود دارد که تنها راه پیش بینی آن رادار هواشناسی است.

داداشی با بیان این که رادار هواشناسی بندر امیرآباد مازندارن تنها نصف استان ما را پوشش می دهد، گفت: ما باید رشد ابر و ابرهای جوششی را با رادار ببینیم تا بتوانیم اعلام کنیم کدام منطقه در خطر وقوع سیلاب قرار دارد.

 

وی تأکید کرد: با توجه به تغییر اقلیم و بارش های نقطه ای در گلستان که بیش از سایر نقاط کشور است ضرورت وجود رادار هواشناسی بیشتر از گذشته احساس می شود.

داداشی گفت: دکتر نوبخت که به عنوان نماینده عالی دولت برای بازدید از مناطق سیل زده علی آباد آمده بود قول کمک ۱۸ میلیارد تومانی برای ایجاد سامانه رادار داد اما متأسفانه با تلاش های صورت گرفته تاکنون این رقم تخصیص نیافته ولی ما همچنان پیگیر آن هستیم.

سعی شده درجه بندی اقلیم ها عادلانه باشد

معاون پیش بینی اداره کل هواشناسی گلستان، هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از مردم استان در مناطق کوهستانی از جمله خوش ییلاق زندگی می کنند و پایین ترین دمایی که ثبت شده منفی ۱۴ درجه بوده و یقیناً این منطقه دمایی پایین تر از این عدد را هم تجربه کرده است.

محمدرضا رحمان نیا افزود: در پژوهشگاه هواشناسی طرف قرارداد شرکت گاز و شرکت توزیع برق سعی شده با جمع آوری یکپارچه اطلاعات و روش های علمی، ویژگی های اقلیمی مشخص و براساس آن تعرفه بندی برای نرخ عادلانه انجام شود.

پراکنش ایستگاه های هواشناسی در ارتفاعات کم است

رحمان نیا گفت: پراکنش ایستگاه های هواشناسی در دامنه ها و ارتفاعات گلستان کم است.

وی با بیان این که نوع ایستگاه با توجه به مقاصدی هم چون امداد و نجات، هشدار بارش های رگباری و سیلاب متفاوت است، اظهار کرد: از برخی از ایستگاه ها برای اهدافی چون آتش سوزی یا پایش بارش ها استفاده می شود.

رحمان نیا یادآور شد: کار مشترکی را با منابع طبیعی و امور آب در مورد سیلاب انجام داده و تمام شرایط تأسیس ایستگاه و پایش بارش را در آن لحاظ می کنیم.

 

خارج شدن ایستگاه ها از حالت استاندارد

رحمان نیا در خصوص ایستگاه های هواشناسی گفت: ایستگاه ها باید زمان احداث، معرف بخش وسیعی از هوای منطقه باشد اما ممکن است که به مرور با توسعه شهر، آن ایستگاه از حالت استاندارد خارج شود.

رحمان نیا گفت: یکی از معدود اداراتی هستیم که علاوه بر این که باید از قوانین داخلی کشور پیروی کنیم باید از قوانینی که سازمان جهانی هواشناسی برای ما مشخص کرده هم تبعیت کنیم.

وی ادامه داد: قوانین سازمان هواشناسی بیشتر فنی بوده و استانداردهایی را برای تأسیس ایستگاه مشخص کرده است.

رحمان نیا افزود: به دلیل فعالیت مردم در شهر جزیره حرارتی ایجاد و دما به طور کاذب بالاتر می رود بنابراین احساس مردم از لحاظ گرما بالاتر از آن چیزی است که هواشناسی اعلام می کند.

وی با بیان این که ما دمای طبیعی محیط را می خواهیم، گفت: وقتی ما چنین شرایطی را در شهرها برای تأسیس ایستگاه هواشناسی نداریم بنابراین باید در خارج از شهر ایستگاه های خود را تأسیس کنیم.

در تعیین حدود و مصادیق مناطق گرمسیری و دستیابی به محدوده مناطق همگن و در نهایت تعیین حدود قیمت های برق مصرفی هر منطقه باید، شرایط و مقتضیات محیطی و محلی که قاعدتاً بر اساس روش های علمی و با در نظر گرفتن همه پارامتر های اقلیمی محاسبه باشد را در نظر گرفت.

با توجه به نوسانات و تغییرات اقلیمی در گلستان که شامل افزایش دما و وقوع سرماهای سخت است به نظر می‌رسد که سازمان هواشناسی باید بازنگری مجددی در زمینه تعیین اقلیم نواحی مختلف استان داشته باشد و وزارت نیرو و شرکت گاز هم باید نسبت به تعیین تعرفه جدید اقدام کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار