در حالیکه مسوولان معتقد هستند با جایگزینی کشت محصولات گلخانه‎ای به جای کشت سنتی می‎توان شاهد استفاده بهینه آب از منابع محدود بود اما کشاورزان گلستانی می‎گویند زیرساخت‎های لازم برای توسعه کشت گلخانه‎ای در استان فراهم نیست و حتی راهکاری برای چگونگی تأمین آب در فضای گلخانه‎ای به آنها ارائه نشده است.

کشاورزان از آب موجود و در دسترس‎شان در فضای گلخانه استفاده کنند

به گزارش گلستان24؛گلستان در چند سال اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی، کاهش آورد آب رودخانه‎ها، تغییر اقلیم، ورود آلاینده‎ها و افزایش دما با بحران جدی آب مواجه است، بحرانی که اکنون این سرزمین سبز را در شرف خشکسالی قرار داده است، در این میان مهمترین راهکاری که از سوی مسوولان امر برای مدیریت بهینه مصرف آب ارائه می‎شود افزایش راندمان آبیاری در بخش کشاورزی است چرا که این بخش در استان همواره بیشترین مقدار مصرف آب را به خود اختصاص می‎دهد، در میان انواع راهکارهای پیشنهاد شده کشت محصولات گلخانه‎ای به عنوان راهکاری که می‎تواند به کشاورزی و مشکلات مربوط به مدیریت مصرف آب در این بخش کمک شایانی کند معرفی می‎شود.

با این وجود در حالیکه مسوولان معتقد هستند با جایگزینی کشت محصولات گلخانه‎ای به جای کشت سنتی می‎توان شاهد استفاده بهینه آب از منابع محدود بود اما کشاورزان گلستانی می‎گویند زیرساخت‎های لازم برای توسعه کشت گلخانه‎ای در استان فراهم نیست و حتی راهکاری برای چگونگی تأمین آب در فضای گلخانه‎ای به آنها ارائه نشده است.

در همین رابطه یک کشاورز گلستانی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: استفاده بهینه آب یکی از مهمترین دلایلی است که مسوولان، کشاورزان را  تشویق به توسعه کشت محصولات گلخانه‎ای می‎کنند اما واقعیت این است که زیرساخت‎ها برای توسعه کشت محصولات گلخانه‎ای در استان فراهم نیست.

نعیم حسینی تصریح کرد: متأسفانه راهکاری برای بهره‎برداری آب در کشت گلخانه‎ای در نظر گرفته نشده است در حالیکه کشت گلخانه‎ای نیاز به آب دارد اما نه مجوزی برای استفاده آب شرب در گلخانه صادر می‎شود و نه مجوزی برای حفر چاه جدید به ما می‎دهند.

وی ادامه داد: با این شرایط چگونه می‎توان از کشاورز انتظار داشت تا به سمت کشت محصولات گلخانه‎ای ترغیب شود؟

*آب جدید به کشت محصولات گلخانه‎ای اختصاص نمی‎یابد/کشاورزان از آب موجود و در دسترس‎شان در فضای گلخانه استفاده کنند

قائم مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص حمایت‎های لازم از کشت محصولات گلخانه‎ای در استان گفت: سه سال متوالی است که بحث کشت محصولات گلخانه‎ای در استان را پیگیری می‎کنیم در واقع کشور با بحران آب مواجه است و با توجه به افزایش جمعیت و تأمین امنیت غذایی باید راهکاری در این رابطه اندیشیده شود.

حسین صادقی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان تصریح کرد: در برنامه پنجم و ششم توسعه تغییر کشت از فضای باز به فضای گلخانه‎ای دیده شده  و در حال حاضر تقاضاهای خوبی برای ایجاد فضای گلخانه‎ای در استان فراهم است.

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی برای خدمت رسانی به کشاورزان در هر نقطه از استان برای ایجاد فضای گلخانه‎ای اعلام آمادگی می‎کند.

قائم مقام معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: در دو سال گذشته برای مجوز ایجاد فضای گلخانه‎ای نیاز به ۱۳ استعلام بود اما با پیگیری‎های انجام شده امروز به سه استعلام کاهش یافته است و در کمتر از یک هفته مجوزها صادر می‎شود.

صادقی بیان کرد: از متقاضیان درخواست کردیم از آبی که امروز مجوز بهره‎برداری آن را در بخش کشاورزی دارند جایگزین کشت در فضای گلخانه‎ای کنند چرا که آب جدید نمی‎توان به کشت محصولات گلخانه اختصاص دارد با این وجود با جایگزینی کشت محصولات گلخانه‎ای راندمان آب افزایش و پایداری تولید ایجاد می‎شود.

وی با اشاره به واگذاری تسهیلات بانکی به متقاضیان کشت گلخانه‎ای گفت: تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای متقاضیان فراهم است در واقع متقاضیان می‎توانند با ۲۰ درصد آورده و سود ۶ درصد از تسهیلات استفاده و در یک بازه زمانی هفت ساله با دو سال تنفس اقدام به بازپرداخت تسهیلات کنند.

*راهکاری مناسب برای تأمین آب در فضای گلخانه ارائه شود

یک عضو هیئت علمی دانشگاه معتقد است با حکمرانی چند سطحی می‎توان مشکلات مربوط به بخش آب را رفع کرد.

محمد فرزانه در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: استفاده از تجارب بین‎المللی در خصوص مدیریت مصرف آب، ایجاد سیاست گذاری‎های جدید در حوزه آب که هم مردم و هم تولید کنندگان را راضی کند و توجه به حوزه آبریز می‎تواند بخش زیادی از مشکلات مربوط به آب را رفع کند.

وی ادامه داد: برای تشویق و ترغیب کشاورزان به استفاده از فضای گلخانه‎ای و بهره‎مندی از راندمان بالای آب باید ساختار انگیزشی در جوامع محلی ایجاد شود و سپس دولت نقش حمایتی و نظارتی خود را به خوبی ایفا کند.

استاد دانشگاه با اشاره به مشکلات موجود در بحث کشت محصولات گلخانه‎ای گفت: در حالیکه میزان منابع آب تجدیدپذیر مقداری مشخص است و تنها حق استفاده از یک میزان مشخص از این منابع را داریم اما نه تنها از این منابع تجدیدپذیر استفاده کردیم بلکه از منابع آب تجدیدناپذیر که سهم ما نیست مجوزهایی برای استفاده از این منابع صادر شده است.

فرزانه بیان کرد: طبق طرح احیا و تعادل بخشی آب‎های زیرزمینی نباید مجوز حفر چاه جدید صادر شود اما باید راهکاری برای کسانی که می‎خواهند از کشت گلخانه‎ای استفاده کنند نیز از سوی مسوولان ارائه شود در واقع شاهد ناهماهنگی در دو وزارت نیرو و جهاد کشاورزی هستیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی تنها راه در استان این است که بهره‎برداری از آب موجود به سمت کشت گلخانه‎ای تغییر یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: کشت محصولات گلخانه‎ای نیاز به یک سرمایه‎گذاری اولیه دارد آن هم سرمایه گذاری بر منابع آبی که ثابت است متأسفانه این شرایط در استان وجود ندارد بنابراین تنها راه این است که از کشاورزی سنتی با راندمان آبی پایین به سمت کشت محصولات گلخانه‎ای با راندمان بالا حرکت کرد و البته در این میان تصمیم نهایی با کشاورزان خواهد بود.

براساس این گزارش با توجه به افزایش جمعیت، تأمین امنیت غذایی یکی از برنامه‎های مهم دولتمردان محسوب می‎شود در شرایطی که کشور ما مانند اکثر نقاط دنیا با بحران آب و خشکسالی مواجه شده و از سویی آب یکی از فاکتورهای مهم در تولید محصولات کشاورزی است لازم است با جایگزینی روش‎هایی هم موجب افزایش راندمان آب شد و هم شاهد پایداری و افزایش تولیدات کشاورزی باشیم.

در حالیکه کشت محصولات گلخانه‎ای یکی از روش‎های مورد تأکید مسوولان برای مدیریت و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی است و البته کشورهای توسعه یافته تجارب خوبی نیز در این زمینه کسب کردند باید از مسوولان تقاضا کرد با ایجاد زیرساخت‎ها و پررنگ‌تر کردن نقش حمایتی و نظارتی خود به توسعه کشت محصولات کشاورزی براساس افزایش راندمان آبیاری، افزایش تولید و در نهایت تأمین امنیت غذایی و عدم وابستگی به دیگر کشورها کمک کنند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار