خبرهای تلخ و گاه مطالبات تکراری جامعه رسانه‌ای استان گلستان و از طرفی نخستین تجربه ناپخته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه مطبوعات و رسانه که به رفتار «افتضاح» ایشان تعبیر شد از مهمترین حاشیه‌های جشن روز خبرنگار بود.

تفکیک بازاریاب از خبرنگار و جوان مرگ شدن 32 نشریه در گلستان

به گزارش گلستان24؛17 مرداد دوباره از راه رسید تا بهانه‌ای برای بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های اهالی رسانه در استان گلستان شود خبرهای تلخ و گاه مطالبات تکراری جامعه رسانه‌ای استان گلستان و از طرفی نخستین تجربه ناپخته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه که به رفتار «افتضاح» ایشان تعبیر شد از مهمترین حاشیه‌های جشن روز خبرنگار بود که در این مراسم به عادله کشمیری در تالار فخرالدین اسعد گرگانی گوشزد شد.

در این مراسم علاوه بر آنکه کلیپی از مطالبات خبرنگاران استان تهیه شده بود و برای حاضران پخش شد؛ چهار نفر از فعالان رسانه به عنوان افراد از پیش تعیین شده پشت تریبون قرار گرفتند و سه نفر از اهالی رسانه نیز بدون هماهنگی و با اجازه استاندار لب به سخن گشودند.

* تفکیک بازاریاب از خبرنگار و جوان مرگ شدن 32 نشریه در گلستان

نخستین کسی که پشت تریبون قرار گرفت محمدرضا بابایان از هفته نامه محلی گلستان سلام بود و حرف‌های خود را اینگونه آغاز کرد که برای توسعه استان نیازمند خبرنگاران حرفه‌ای و آموزش‌دیده هستیم.

این فعال رسانه با بیان اینکه سیستم آموزشی و رتبه‌بندی زمانبندی شده برای خبرنگاران درنظر گرفته شود از اصحاب رسانه استان خواست تا خواسته‌های خودشان را تنزل ندهند و از استاندار بخواهند تا هزینه یکسال آموزش خبرنگاران و اعزام آنها به خارج همچنین استفاده از اساتید بین‌المللی را در دستور کار قرار دهد.

بابایان ادامه داد که زمانی استان گلستان پنج نهاد صنفی و مدنی روزنامه‌نگاری داشت که اکنون تعداد آنها به دو مورد رسیده و باید برای احیای آنها تلاش شود.

این فعال رسانه همچنین به تقویت اقتصاد رسانه، ساماندهی آگهی‌های دولتی، ساماندهی خبرنگاران، تفکیک بازاریاب از خبرنگار، اشتراک نشریات توسط ادارات، جوان مرگ شدن 32 نشریه در استان، پاسخگویی مسوولان به خبرنگاران اشاره کرد.

بابایان از اینکه گلستان و کردستان تنها استان‌هایی هستند که روزنامه ندارند سخن گفت و بر لزوم تهیه سند و نقشه راه رسانه‌ای در استان تاکید کرد همچنین از صدا و سیمای استان خواست تا رسانه‌های دیگر را به عنوان رقیب نبیند و برای توسعه گلستان با سایر رسانه‌ها رفیق باشد.

* خبرنگاران طاقت برنامه‌های کلیشه‌ای و خسته‌کننده را ندارند

دومین فعال رسانه که پشت تریبون قرار گرفت صالح افتخاری از سایت البرز گلستان بود که تولد هر رسانه در یک جامعه محلی را نشان از توسعه دانست و خطاب به همکارانش گفت که از تعطیلی یک رسانه نباید خوشحال شد.

این فعال رسانه بر لزوم حل مشکل بیمه خبرنگاران نیز تاکید کرد و رسالت رسانه و مطبوعات را بسیار خطیر دانست.

عبدی خبرنگار خبرگزاری تسنیم از شرق گلستان نیز در این مراسم گفت که خبرنگاران طاقت برنامه‌های کلیشه‌ای و خسته‌کننده را ندارند و مطالبات باید از سوی مسوولان جدی گرفته شود همچنین استاندار گلستان در شرق گلستان نیز جلسه با اهالی رسانه بگذارد.

* یکی از خبرنگاران شرق استان گلستان بازداشت شد

آخرین نفری که پشت تریبون قرار گرفت محمد چراغعلی سرپرست استانی خبرگزاری مهر در استان بود که در قالب حرف‌های خودمانی و فارغ از تهیه یک متن شیک مجلسی به بیان دغدغه‌های اهالی رسانه پرداخت و گفت که لیستی از مشکلات خبرنگاران تهیه کرده اما نخواسته تا در این جشن از گرفتن حقوق 300 هزار تومانی خبرنگاران، نداشتن بیمه، شب‌زنده‌داری برای نوشتن خبر، نداشتن حق ماموریت در هنگام سفر وزرا به استان، فقدان ایاب و ذهاب برای تهیه گزارشهای خبری، ایجاد مشکلات خانوادگی در پی سختی کار خبرنگاری؛ حرفی به میان آورد.

چراغعلی در کنایه‌ای به مدیرکل ارشاد گلستان در پی رفتار تامل برانگیز رئیس شورای شهر گرگان این انتقاد را کرد؛ که چه خوب خانم عادله کشمیری نگفتند نیازی به حضور خبرنگاران در جشن روز خبرنگار نیست! و از اینکه خانم مدیرکل در پنج روز از برگزاری نمایشگاه به حضور نمادین بسنده کردند و لطف ایشان شامل حال اهالی رسانه نشد ابراز نارضایتی خود را به عنوان نماینده جامعه خبری عنوان کرد.

این فعال رسانه همچنین به یک خبر تلخ اشاره کرد و از اینکه ظهر امروز یکی از خبرنگاران شرق استان گلستان به جرم شکایت بازداشت شده است ابراز تاسف کرد.

پس از پایان یافتن دغدغه‌های فعالان رسانه نوبت به سخنرانی استاندار گلستان رسید اما خبرنگاری از میان جمع درخواست شنیده شدن صدای مطالبات سایر خبرنگاران را کرد؛ گرچه مجری برنامه مانع از این کار شد اما سیدمناف هاشمی این فرصت را به تعدادی از خبرنگاران داد تا حرفهای آنها را نیز بشنود.

*مدیرکل ارشاد گلستان یک بار هم پای درددل خبرنگاران ننشست

فریده ستایشگر یکی از فعالان رسانه در استان بود که در ابتدای سخنانش با انتقادی تند و آتشین؛ مدیرکل ارشاد را مخاطب حرفهای خود قرار داد و از اینکه در طول پنج روز از بازگشایی نمایشگاه مطبوعات و چشم‌انتظاری فعالان رسانه اما عادله کشمیری هیچگاه در غرفه رسانه‌هایاستان پای درددل آنها ننشست گلایه کرد.

این فعال رسانه ادامه داد: خانم کشمیری؛ توقع ما از شما که یک بانوی فرهیخته هستید بیشتر از اینهاست اینکه در طول برگزاری نمایشگاه دو بار آمدید و فقط سرتان را تکان دادید و به فعالان رسانه‌های استان خداقوت نگفتید این رفتار شما جای بسی تاسف دارد.

ستایشگر گفت که در مدت برگزاری نمایشگاه مطبوعات بیش از 70 خبر از سوی خبرگزاری تسنیم مخابره شده اما در سایه بی‌تفاوتی مدیرکل ارشاد قرار گرفته و جای انتقادات را برای ما باز گذاشته است.

این فعال رسانه دوباره مخاطب صریح خود را خانم کشمیری قرار داد و افزود خانم اندیشمندی که معاون استاندار در مراسم معارفه شما سنگ تمام گذاشتند اما باید به شما بگویم که اولین تجربه‌تان افتضاح بود.

*خبرنگارانی که در مراسم روز خبرنگار تجلیل نشدند

به گزارش خبرنگار فارس؛ جشن روز خبرنگار امسال در کنار نقاط قوتی که داشت به سان سالهای گذشته با نقاط ضعف متعددی همراه بود که از نگاه تیزبین رسانه مخفی نماند، از بنر تبریک روز خبرنگار در جایگاه مراسم که به آرم دستگاه‌های اداری مزین شده بود و بیشتر نقش بیلبورد تبلیغاتی را داشت؛ تا توهین به فعالان رسانه از زبان طنزپرداز گلستانی که گاهی با واژه حیوان و حرف های ناپسند همراه بود تا شاید در سایه لودگی و بی‌حرمتی؛ خنده بر لبان این قشر فرهیخته نشانده شود.

گرچه حضور سیدمناف هاشمی استاندار گلستان از ابتدا تا انتهای مراسم روز خبرنگار ستودنی بود و مورد تفقد مجری برنامه قرار گرفت اما این حرکت زیبنده هم نتوانست جلوی نقد خبرنگاران را در عدم حضور ایشان در طول پنج روز از برگزاری نمایشگاه مطبوعات بگیرد.

از دیگر انتقاداتی که به این مراسم وارد شد، تجلیل از 10 پیشکسوت رسانه در استان بود که در این میان هیچ‌کدامشان خبرنگار نبودند و در جایگاه مدیرمسوول، عکاس، مدیر خبرگزاری و یا دکه‌دار فروش روزنامه و یا توزیع‌کننده روزنامه مورد تجلیل قرار گرفتند.

جالبتر آنکه قرعه غرفه برتر نمایشگاه رسانه و مطبوعات به نام کسی افتاد که رئیس خانه مطبوعات و به عنوان میزبان این مراسم بود و هم آنکه با بیشترین هزینه روی غرفه‌‌اش توانست دریافت جایزه برتر را به عنوان تنها غرفه برگزیده از آن خود کند و مراسم خودتقدیری را در شرایطی شاهد بودیم که رسانه باید در جنگ اقتصادی که دشمن به راه انداخته؛ مروج مولفه‌های اقتصاد مقاومتی باشد و با کمترین امکانات؛ بیشترین بهره‌وری را در جامعه تسری دهد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار