معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اجرای طرح هادی برای بیش از 38 هزار روستای کشور خبر داد و گفت: 97 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار دارای طرح هادی هستند.

63 روستای در معرض خطر گلستان ایمن سازی و جابجا می شوند

به گزارش گلستان۲۴،محمدرضا شاملو امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان با گرامیداشت ولادت امام زمان (عج) اظهار کرد: تاکنون برای بیش از 38 هزار روستای کشور طرح هادی تهیه شده است و 97 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار کشورمان دارای طرح هادی هستند.

وی با بیان اینکه دوره طرح‎های هادی، 10 ساله است و پس از این مدت باید مورد بازنگری قرار بگیرد، افزود: در همین راستا تاکنون طرح هادی در بیش از 7 هزار و 800 روستا مورد بازنگری قرار گرفته و اجرای طرح هادی برای 18 هزار و 650 روستا صورت گرفته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: اجرای طرح هادی به دو صورت تدریجی و ضربتی است و در اجرای تدریجی تدریجی طرح هادی از زمانی که ابلاغ و مصوب می‎شود اجرای آن آغاز می‎شود اما اجرای ضربتی کار شامل بهسازی محیط روستایی می‎شود و بخشی از پروژه‎های طرح‎های هادی است.

شاملو اضافه کرد: اجرای ضربتی طرح هادی در 18 هزار و 650 روستا اجرایی شده است که حدود 47 درصد روستاها را شامل می‎شود و در اجرای این طرح‎ها حدود 27 هزار و 689 کیلومتر از معابر روستایی در سطح 155 میلیون مترمربع بهسازی شدند،  حدود 200 میلیون مترمکعب عملیات خاکی برای شبکه‎ معابر روستایی تهیه شده و برای 56 هزار کیلومتر اجرای شبکه جمع‎آوری، هدایت آب‎های سطحی و جدول‎گذاری معابر انجام شده است.

وی با بیان اینکه حدود 8 هزار و 910 مورد احداث بوستان‎های روستایی، ساماندهی گلزار شهدا، ایجاد فضای ورزشی و ساماندهی فضاهای ویژه و مراکز محلات در قالب طرح‎های هادی در روستاها انجام شده است، بیان کرد: همچنین حدود 55 هزار و 200 کیلومتر طول اصلاح شبکه‎های آب آشامیدنی، جابه‎جایی و اصلاح شبکه‎های برق در محدوده‎های روستایی صورت گرفته است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما در کنار اجرای طرح‎های هادی فعالیت‎های دیگری در مناطق روستایی داریم که شامل ساخت‎وساز ساختمان‎های عمومی در روستاها اعم از فضای آموزشی، خانه بهداشت، کتابخانه، مسجد، خانه عالم و .. است که تاکنون بیش از یک هزار و 120 مورد از این نوع ساختمان‎ها در روستاها احداث شده است.

شاملو با بیان اینکه بهسازی و احیای بافت‎های باارزش روستایی و معماری بومی روستایی از جمله کارهایی بوده که در قالب طرح هادی عملیاتی شده است، یادآور شد: در همین راستا حدود 3 میلیون مترمربع جداره‎سازی و بدنه‎سازی معابر روستاها انجام شده است.

وی تصریح کرد: سنددار کردن املاک روستایی از برنامه پنج ساله دوم آغاز شده که با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تاکنون بیش از 3 میلیون و 486 هزار واحد مسکونی و تجاری در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر سنددار شدند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه بهسازی و احیای بافت‎های باارزش و گردشگری روستایی از دیگر فعالیت‎های ما در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، گفت: یکی از فعالیت‎های موثر در اقتصاد روستا که موجب ایجاد اشتغال و درآمد برای جامعه روستایی می‎شود گردشگری روستایی است که طی سال‎های اخیر به این مهم توجه خاصی شده است.

شاملو اضافه کرد: در مجموع بنیاد مسکن از برنامه سوم تاکنون برای 150 روستا طرح‎های ویژه بهسازی و احیای بافت‎های باارزش و گردشگری روستایی را تهیه کرده و این طرح‎ها تاکنون در 100 روستا اجرایی شده است.

وی تأکید کرد: براساس اصلاحیه ماده 36 قانون شوراها، دهیاری‎ها برای صدور پروانه ساختمان باید از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استعلام بگیرند و براساس نظر کارشناسی بنیاد مسکن برای صدور پروانه اقدام کنند که تاکنون به بیش از 2 میلیون و 457 هزار استعلام در راستای ارائه خدمات فنی پاسخ دادیم.

*واگذاری نزدیک به 628 هزار قطعه زمین برای ساخت مسکن روستایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیش از 627 هزار و 900 قطعه زمین در مناطق روستایی کشور در ساخت مسکن به افراد نیازمند روستایی واگذار شده است. 

شاملو در ادامه به وقوع سیل و رانش زمین در استان گلستان اشاره کرد و افزود: براساس گزارش اولیه پژوهشکده سوانح طبیعی،  63 روستای گلستان شناسایی شده که باید جابه‎جایی و ایمن‎سازی آن مورد بررسی قرار بگیرد که از این تعداد 30 روستا در معرض مشکل آبگرفتگی و حریم رودخانه بوده و  33 روستا شامل 400 خانوار در معرض زمین لغزش، رانش و ریزش‎های دامنه‎ای قرار دارند.

وی ادامه داد: 63 روستای در خطر سیل و رانش نیاز به جابه‎جایی کلی نخواهند داشت و ممکن است در یک روستا مانند «قلعه‎قافه» نیمی از روستا نیاز به جابه‎جایی داشته باشند که ما تلاش می‎کنیم جابه‎جایی به صورت کوچ از یک نقطه به نقطه دوردست نباشد و اولویت ما این است که در صورت وجود زمین مناسب  جابه‌جایی در مجاور روستا و در همان منطقه انجام شود و در صورت فقدان زمین در مجاور روستا، جابه‎جایی در نزدیکترین منطقه به این روستا انجام می‎شود.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار