​ حجت الاسلام ولی نژاد گفت: برنامه های مساجد در ماه مبارک رمضان تحت الشعاع ویروس کرونا قرار دارد و احتمالاً در ماه مبارک رمضان امسال مساجد استان گلستان بازگشایی نمی شود.

​برنامه های ماه رمضان مساجد گلستان تحت الشعاع کرونا/ از افطاری متفاوت تا طنین قرآن در فضای مجازی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، ماه رمضان را ماه ضیافت الهی می خوانند در این ماه عبادت و بندگی معنی دیگری دارد سجاده ها حس خاصی را در انسان متبلور می کند و گویا عبادت آهن ربایی است که انسان را به سوی معبود می کشاند و بندگی در نهمین ماه قمری سال جان دوباره ای می گیرد.

 

بی راه نیست که در این ماه جرائم کمتر می شود و گذشت و بخشش سفره بسیاری از نیازمندان را رنگین می کند، دعای میان اقامه نماز، صدای دل‌نشین ربنا و صدای اذان هر یک خاطره ای زیبا را در ذهن ما از ماه مبارک رمضان متجلی می کند.

 

شب زنده داری های قدر و اقامه نماز صبح اول وقت و جماعت جان دوباره ای را به مساجد و تکایا می بخشد و شنیدن موعظه حتی برای آنان که اهل نصیحت نیستند در این ماه لذت بخش است.

 

امام صادق (علیه السلام) فرمودند «خداوند روزه را واجب کرده تا دارا و ندار مساوی گردند» و در ماه مبارک رمضان نه در تحمل گرسنگی بلکه در مسیر عبادت و بندگی نیز در یک مسیر قرار می گیرند.

 

بسیاری از بندگان در ایام ماه مبارک رمضان از افطار تا سحر برنامه های خاصی دارند و هر یک تلاش می کنند که از فضائل این ماه به شکل احسن بهره مند شوند.

 

اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از مؤمنان بندگان سؤالات زیادی در ذهن دارند که آیا می توانند همچون گذشته در مساجد حضور پیدا کنند، اطعام و افطاری ها و نذرهایی که دارند چه می شود؟ چگونه پاسخ سؤالات شرعی خود را دریافت کنند و آیا امسال می توانند از دعا و قرائت و ختم گروهی قرآن کریم بهره مند شوند یا خیر؟

 

برای اینکه این سؤالات بی پاسخ نماند در خبرگزاری شبستان به سراغ حجت الاسلام «نورالله ولی نژاد»، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان رفتیم تا شرایط مساجد را در آستانه ماه مبارک رمضان جویا شویم و از برنامه های معنوی، فرهنگی و قرآنی متولیان در ایام ماه مبارک رمضان مطلع گردیم.

 

حجت الاسلام ولی نژاد نیز معتقد است که برنامه های مساجد در ماه مبارک رمضان تحت الشعاع ویروس کرونا قرار دارد و احتمالاً مساجد استان گلستان در ماه مبارک رمضان همچنان بازگشایی نمی شود و این مهم بر اساس دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا و سلامت جامعه در نظر گرفته شده است، در ادامه گفتگو با حجت الاسلام ولی نژاد را از نظر می گذرانیم.

 

*شرایط مساجد در ماه مبارک رمضان در استان گلستان چگونه است؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا به احتمال زیاد عدم بازگشایی مساجد و عدم برگزاری مراسم را در ماه مبارک رمضان به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در دستور کار قرار دهیم.

 

اما برای آنکه مردم در این ایام از معنویات بهره مند شوند برنامه های خاصی در نظر گرفته شده که هر یک از این برنامه ها برای مخاطبین خاص و گروه هدفی است که بتواند از این برنامه ها استفاده کند.

 

در ایام ماه مبارک رمضان از سوی تبلیغات اسلامی ده ها برنامه تدارک دیده شده و در این برنامه ها به مسائل فرهنگی، معیشتی وقرآنی توجه شده و بخشی از این برنامه ها را به شکل مستقل تبلیغات اسلامی استان برگزار می کند و بخش دیگر به صورت مشارکتی در نظر گرفته شده است.

 

با توجه به اینکه در ماه رمضان امسال شرایط استفاده از اماکن مذهبی و مساجد وجود ندارد امیدواریم بتوانیم برای مردم استان گلستان برنامه های متنوع و قابل استفاده را تدارک ببینیم.

 

*چه برنامه هایی در ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است؟

مسابقات قرآنی، مسابقات فرهنگی، مجموعه برنامه عصر زندگی همراه با جوایز نفیس و ده ها برنامه های قرآنی در فضای مجازی در ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است.

 

همچنین در حوزه معیشتی نیز بنا است گروه های هدف و افراد آسیب پذیر شناسایی شوند و بتوانیم به این افراد مساعدت داشته باشیم، پیش بینی شده در ایام ماه مبارک رمضان از تمام مساجد و اماکن مذهبی از طریق بلندگو پخش برنامه شود البته از برنامه های تجمعی خودداری خواهیم کرد.

 

*سنت حسن در آستانه ماه مبارک رمضان در استان انجام می شود که اهالی محل مسجد را غبارروبی و پاکیزه می کنند و همچنین مبلغین به مناطق مختلف استان از سوی تبلیغات اسلامی اعزام می شود، امسال آیا این برنامه ها برگزار خواهد شد؟

امسال با توجه به تعطیلی مسجد بحث بهداشت مساجد و آماده سازی مساجد برنامه ریزی نشده مگر اینکه ستاد مرکزی کشور نسبت به بازگشایی مساجد گرفته باشد.

 

به دلیل شیوع کرونا امسال اعزام مبلغ را نخواهیم داشت ولی برای آنکه زنجیره معنویت مردم در این ماه مبارک رمضان قطع نشود از طریق فضای مجازی روحانیون و امام جماعت مساجد شهر و روستا با اهالی محل خود ارتباط برقرار خواهند کرد و در این امر تبلیغات اسلامی از آنها پشتیبانی خواهد کرد.

 

*با توجه به اینکه اطعام افطار و سحری در ماه مبارک رمضان برگزار نمی شود، چه توصیه ای به خیرین و مردم دارید؟

از همه مردم به صورت جدی درخواست داریم که اگر در این ایام نسبت به افطاری اقدام می کردند هزینه آن را به بسته های معیشتی تبدیل کنند و در اختیار خانواده های نیازمند قرار دهند.

 

تاکید ما بر این است که همه مردم در دستگیری به نیازمندان مشارکت کنند و افراد دارای تمکن مالی چند خانواده نیازمند را تحت پوشش قرار دهند و در تأمین مایحتاج و نیازهای آنها گام بردارند.

 

اعتقاد داریم مردم باید همراهی داشته باشند تا مشکل نیازمندان کم شود و با ستاد مقابله با کرونا همراهی لازم را انجام دادیم تا بتوانیم از آلام و دردهای مردم جامعه بکاهیم.

 

*با توجه به اینکه در ایام ماه مبارک رمضان اعزام مبلغ نخواهیم داشت مردم سؤالات شرعی خود را چگونه بپرسند؟

در تبلیغات اسلامی برنامه ریزی شده که در ایام ماه مبارک رمضان با هماهنگی حوزه های علمیه تعدادی بانوان طلبه و روحانیون مسلط به مسائل شرعی به کارگیری شوند و ساعتی در طول روز پاسخگوی سؤالات شرعی مردم به صورت تلفنی باشند.

 

 برای این مهم یک مجموعه هدفمندی را در نظر گرفتیم و احتمالاً سامانه ای را به این منظور در اختیار مردم قرار دهیم و لیست و شماره تماس مد نظر به این امر در روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

 

*در حوزه رزمایش «مواسات و همدلی» تبلیغات اسلامی چه برنامه ریزی دارد؟

در خصوص رزمایش مواسات و همدلی برنامه ریزی برای مرکز استان انجام شده که در روز (یکشنبه 31 فروردین) با علمای ائمه جماعات مساجد با همکاری فرماندار و سپاه برگزار خواهیم کرد و همچنین این برنامه در شهرستان های استان گلستان نیز تدارک دیده شده است.

 

تلاش می کنیم که مشارکت مردمی با اطلاع رسانی ائمه جماعت در رزمایش مواسات و همدلی در استان گلستان افزایش یابد.

 

در این ایام بسیاری از مشاغل به خطر افتاده و همچنین فشارهای اقتصادی به برخی از خانواده های آسیب پذیر افزایش یافته است و در قالب این رزمایش این فرصت را به وجود می آوریم که جامعه نسبت به کمک مؤمنانه و دستگیری از نیازمندان اقدام کند.

 

*درحوزه مقابله با کرونا در استان گلستان چه برنامه هایی را دنبال کردید؟

علی رغم محدودیت هایی که وجود داشت با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی تلاش کردیم در بخش های مختلف حداکثر همراهی را با ستاد مقابله با کرونا داشته باشیم.

 

در حوزه معیشتی با کمک ستاد مردمی سلامت مسائل را دنبال کردیم و در شهرستان نیز شاهد همدلی و همراهی مردم بودیم و همچنین با هماهنگی تبلیغات اسلامی روحانیون و دست اندرکاران در حوزه غسل و کفن جان‌باختگان کرونایی وارد عمل شدند.

 

همچنین در این ایام  برای حفظ فضای قرنطینه مسابقات مجازی در نظر گرفته شد، تلویزیون مجازی از دیگر برنامه های ما بود تا با جامعه هدف ارتباط بیشتری داشته باشیم و در این تلویزیون مجازی طی برنامه های مختلف در خدمت مسئولان، گروه های جهادی و خیرین بودیم.

 

گروه های جهادی مختلفی را در سطح استان در این ایام فعال کردیم که شامل گروه های طلبه، تشکل های مردمی، مداحان و هیئت های مذهبی بودند که در امر ضدعفونی معابر و اماکن، معیشتی و مشاوره و سایر خدماتی که می توانستند برای نیازمندان و جامعه انجام دهند اقدام کردند.

 

اقدامات خوبی در حوزه مقابله با کرونا رقم خورد و همراهی خوبی با ستاد مردمی سلامت داشتیم.

 

*در ابتدای شیوع ویروس کرونا در بحث تغسیل متوفیان کرونا در استان مشکلاتی وجود داشت، چه تدابیری در این خصوص اندیشیده شد؟

در این حوزه بخش زیادی از علما و روحانیون که وارد این عرصه شدند با پیگیری و یا هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بود.

در حوزه کفن و دفن جانباختگان کرونایی کار جهادی رقم خورد.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان در مساجد استان گلستان برنامه های متنوعی برگزار می شد و برگزاری محافل قرآنی به ویژه در مناطق اهل سنت استان گلستان در کشور زبانزد بود اما امسال با توجه به شرایط کرونا برنامه های تجمعی در مساجد و منازل تحت شعاع قرار گرفته و بسیاری از سفره های افطاری و سحری در این ایام پهن نمی شود.

 

در این ایام نیاز است که به مستمندان و نیازمندان توجه بیشتری شود، گرچه برنامه های مساجد در استان گلستان امسال رنگ و بوی سال های گذشته را ندارد اما معنویت در ماه مبارک رمضان با توجه به شیوع ویروس کرونا در منازل عطر بیشتری خواهد گرفت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار