یک‌سال از سیل فروردین ماه ۹۸ در گلستان می‌گذرد؛ در این مدت دولت بخشی از تعهدات خود را عملی کرده، با این‌حال کشاورزان همچنان منتظر دریافت مرحله دوم کمک‌های بلاعوض هستند.

کشاورزان سیل‌زده گلستانی یکسال پس از سیل
به گزارش گلستان ۲۴؛ داغ سیل بر پیشانی گلستان خورده است، استانی که همه‌ساله در چندین نوبت سیل‌های بزرگ و کوچک را تجربه می‌کند و متحمل خسارت‌های فراوان می‌شود. یکسال از آخرین سیلاب بزرگ در استان که ۴۶۳ روستا و شهر را فراگرفت، می‌گذرد. سیلی که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به این استان وارد کرده و زخم‌هایش برتن نحیف این استان محروم تیمار نشده است.

کشاورزان گلستانی سال سختی را پشت سر گذاشتند؛ سیلاب به بخش‌های زراعی و باغی و صنعت دام و طیور به ویژه پرورش مرغ، خسارت‌های زیادی وارد کرد. با اینکه برآورد‌های اولیه از خسارت بیش از یکهزار میلیارد تومانی به بخش کشاورزی استان حکایت داشت، اما دولت فقط بخشی از خسارت‌ها را در قالب پرداخت کمک بلاعوض تعهد کرد و برای جبران بخش زیادی از خسارت‌ها تسهیلات بانکی در نظر گرفت.


مصوبه ۲۷۲ میلیارد تومانی دولت برای کمک به کشاورزان

دولت مصوبه ۲۷۲ میلیارد تومانی برای پرداخت کمک‌های بلاعوض به کشاورزان سیل‌زده به این استان ابلاغ کرد که به گفته استاندار با توجه به سطح زیاد و تعدد بهره‌برداران، به طور میانگین به ازای هر هکتار از اراضی خسارت‌دیده یک تا دو میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شد، با اینحال کشاورزان یکسال پس از سیل منتظر تحقق همه وعده‌های دولت هستند؛ قول‌ها و تعهداتی که تا کنون نیم بند اجرایی شده است.

بهمن ماه پارسال، مختار مهاجر رئیس سازمان جهادکشاورزی استان  از پیگیری پرداخت مرحله دوم کمک‌های بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده خبر داده بود، اما با گذشت سه ماه هنوز این پیگیری‌ها نتیجه نداده است.

مهاجر با اشاره به وارد آمدن خسارت ۱۰۰ درصدی به ۷۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سیل فروردین ماه گفته بود: علاوه بر پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات، یکی دیگر از اقدامات دولت برای کاهش خسارت کشاورزان سیل‌زده امهال ۳۶۰ میلیارد تومان وام در شهرستان‌های آسیب‌دیده بود.

برخلاف بخش مسکن که اقدامات تقریبا با شتاب خوبی در حال انجام است، اما این روند در بخش کشاورزی چندان رضایت بخش نیست. این را کشاورزان خسارت دیده بیان کرده و معتقدند کسی که یک کشت محصول را از دست داده، خسارتش با یک میلیون تومان جبران نمی‌شود.

عبدالرحیم یلمه، یکی از کشاورزان سیل‌زده آق‌قلایی   گفت: سال قبل ۵ هکتار گندم کاشته بودم که سیل همه محصولم را از بین برد و دولت به ازای هر هکتار یک میلیون تومان بلاعوض پرداخت کرده است.
 
در حالیکه بسیاری از ما کشاورزان برای اینکه بتوانیم محصولی کشت کنیم مجبوریم وام بگیریم یا از کسی پولی قرض کنیم و سر محصول آن را برگردانیم؛ پولی که دولت به عنوان بلاعوض پرداخت کرد چه دردی از ما کشاورزان دوا کرده است. ضمن اینکه قرار بود جهادکشاورزی یک مرحله دیگر پرداختی بلاعوض به خسارت دیدگان داشته باشد که بعد از یکسال هنوز تکلیف آن مشخص نیست.

او با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان آسیب دیده گفت: بسیاری از خسارت دیدگان، در ترکمن صحرا سکونت دارند و برخی از علمای ما دریافت وام را دارای اشکال می‌دانند برای همین ما تسهیلات نمی‌گیریم. دولت باید متناسب با شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هر منطقه‌ای برای جبران خسارت‌ها برنامه‌ریزی می‌کرد.
 


منتظر اختصاص ۱۳۵.۹ میلیاردتومان کمک بلاعوض دیگر به استان هستیم


آمنه جمشیدی رودباری، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی استان هم درباره آخرین وضعیت جبران خسارت کشاورزان سیل‌زده اظهارداشت: هیئت دولت مصوبه ۲۷۲ میلیاردتومانی برای استان گلستان در قالب کمک بلاعوض در نظر گرفت که ۵۰ درصد این مبلغ به استان اختصاص پیدا کرد و متناسب با مبلغ پرداختی و طبق دستورالعمل‌ها، کمک‌های بلاعوض را پرداخت کردیم.

او گفت: در مرحله نخست ۱۳۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به استان اختصاص داده شد و قرار است همین مبلغ برای مرحله دوم نیز به استان پرداخت شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی استان با بیان اینکه پیگیری‌های زیادی از سوی استان و وزارتخانه برای تخصیص مرحله دوم کمک‌های بلاعوض به کشاورزان سیل‌زده شده است، افزود: گزارش‌هایی که داریم حاکی از این است که به برخی از استان‌ها بیش از خسارت سیل، کمک بلاعوض پرداخت شده و حتی اگر بخواهند همه خسارت‌ها را پرداخت کنند باز هم مبالغی مازاد خواهند داشت؛ ما پیشنهاد کردیم که اعتبارات استان‌هایی که مازاد پرداختی دارند، سرجمع و به دیگر استان‌ها از جمله گلستان اختصاص داده شود تا بتوانند مرحله دوم کمک‌های بلاعوض را پرداخت کنند که البته هنوز به نتیجه ختم نشده است.

او گزارشی از نحوه جبران خسارت‌ها ارائه کرد و گفت: بالغ بر ۲۹ هزار فرم خسارت در سامانه امداد و نجات دولت ثبت خسارت شد که مربوط به ۲۱ هزار و ۹۰۰ بهره‌بردار بود و همه این افراد مشمول کمک بلاعوض شدند.
 

جمشیدی با اشاره به روند طولانی جبران خسارت‌های بخش کشاورزی و انتقاداتی که در این زمینه وجود داشت، گفت: پرداخت این کمک‌ها روند طولانی را طی کرد و در نهایت قرار شد مرجعی صحت و سقم اطلاعاتی را که جهادکشاورزی وارد سیستم می‌کند بررسی کند، از ۲۹ هزار فرم خسارت ثبت شده ۲۲۵ فرم تأیید نشد با اینحال ما دلایل و مستنداتی داریم برای اینکه این تعداد هم مشمول دریافت کمک‌های بلاعوض می‌شدند.

او درباره پرداخت تسهیلات به کشاورزان سیل‌زده هم گفنت: ۲۵۰ میلیاردتومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای جبران بخش دیگری از خسارت‌ها در نظر گرفته شده بود که تا کنون ۲۱۰ میلیارد تومان به کشورزان خسارت دیده پرداخت شده و ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز در ماه‌های آینده پرداخت می‌شود.
 
منبع : تسنیم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار