واقعیت تلخ 400 واحد تولیدی راکد در استان گلستان زنگ خطری برای این ثروت‌های بلاتکلیف به وجود آورده است و حالا مسوولان استان در این آزمون سخت ماموریت احیای این واحدها را برعهده گرفتند تا عیار مدیریتی آنها در سال «جهش تولید» ارزیابی شود.

زنگ خطری برای ثروت‌های بلاتکلیف گلستان/ آزمون سخت مسوولان در احیای واحدهای راکد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، خبر تلخ 400 واحد راکد در استان گلستان آن هم در سال «جهش تولید» حکایت از آن دارد که اوضاع برای برخی از تولیدکنندگان خوشایند نیست و این شرایط؛ اشتغال و درآمد بخشی از مردم را نشانه گرفته تا چرخه تولید به خوبی بر پاشنه اقتصاد نچرخد، در این میان کلینیک عارضه‌یابی طرح‌های اقتصادی فعال شد تا با شناخت علت و معلول در واحدهای تعطیل و بلاتکلیف، مسیر تولید هموار شود اما اینکه مسوولان استان با ماموریت گرفتن احیای این واحدها چقدر می‌توانند موفق عمل کنند، آزمون سختی است که نتیجه آن به زودی خود را به منصه ظهور و بروز خواهد رساند.

مثلث ورشکستگی واحدهای تولیدی بر پایه سه عنصر تورم، رکود و تحریم بنا شده و از طرفی معوقات بانکی کمر تولیدکنندگان را خم کرده است تا در نهایت یک واحد به نقطه بلاتکلیفی یا تعطیلی و شاید هم تملک از طرف بانک برسد وقتی بین منابع مالی واحدهای تولیدی با پرداخت معوقات بانکی توازنی وجود نداشته باشد مالک کارخانه یا واحد به تابلوی «ایست» برمی‌خورد حالا قصه غم‌انگیز واحد بلاتکلیف بماند اما اشتغال کسانی که در این واحدها شب و روز عرق ریختند تا شرمنده خانواده خود نباشند روی دیگر این سکه است که کار را سخت‌تر می‌کند.

*40 واحد تولیدی در شهرستان گرگان راکد است

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با اشاره به اینکه 40 واحد تولیدی در شهرستان گرگان راکد است، گفت: همه تلاش ما این است که این واحدها را از حالت رکود خارج کنیم و آنها احیا شده و به چرخه تولید برگردند.

رضا شهمرادی با بیان اینکه تعدادی از واحدهای راکد به شرایط تملیک دچار شدند، تصریح کرد: اگر این واحدها به مناقصه یا مزایده گذاشته شود با مشکل برخورد می‌کنیم.

وی از بانک‌های استان خواست شرایط نقد و اقساط معوقات بانکی را برای واحدهای تولیدی راکد تمهید کنند تا آنها بتوانند به چرخه تولید برگردند.

* جایگزین سرمایه‌گذاری برای واحدهای تولیدی از واجبات است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان نیز تشکیل کلینیک عارضه‌یابی طرح‌های اقتصادی را یک اقدام مثبت خواند و این اتفاق را به فال نیک گرفت و گفت: لازم است مصوباتی که در این کلینیک به تصویب می‌رسد برای اجرایی شدن آن مورد حمایت جدی قرار بگیرد تا نتایج خوب در پی داشته باشد.

رمضان بهرامی بر لزوم اخذ مصوبه ذیل کارگروه از شورای عالی نظارت استان تاکید کرد و افزود: تعداد واحدهای راکد داخل استان بسیار زیاد هستند و شرایط بغرنج آنها گاهی منجر شده تا مالکان واحدهای تولیدی دست به فروش کیلویی ماشین آلات کارخانه بزنند و چوب حراج به شالکه تولید زده می‌شود که این رویکرد خطرناکی است.  

وی با تاکید بر اینکه جایگزین سرمایه‌گذاری برای واحدهای تولیدی از واجبات است، تصریح کرد: حلقه مفقوده که بخواهد نتیجه بخش باشد این است که دستگاه‌های نظارتی حتما اختیاراتی به ما بدهند که بتوانیم بهترین تصمیم را بگیریم.

* برخی تفکر تولید دارند اما تفکر سرمایه‌گذاری ندارند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ادامه داد: بانک‌ها با تورم ایجاد شده به راحتی می‌توانند بدهی خود را دریافت کنند باید مشکل ما با سیستم بانکی به صورت ریشه‌ای برطرف شود.

بهرامی بیان کرد: کسانی که کننده یک واحد تولیدی یا اقتصادی نیستند طی چهار یا پنج سال با شکست مواجه می‌شوند، برخی تفکر تولید دارند اما تفکر سرمایه‌گذاری ندارند که برای این افراد راهی جز نابودی متصور نیستیم.

وی گفت: اگر قرار باشد ملک کارخانه راکد به سرمایه‌گذار دیگری واگذار شود خوب است که خریدار و مالک واحد تولیدی با یکدیگر مذاکره کنند و فروش هم به نرخ روز انجام شود تا مالک قبلی خیلی متضرر نشود.

* هیچ بانکی به دنبال ملک‌داری نیست

معاون اعتباری بانک ملت استان گلستان نیز با تاکید بر اینکه هیچ بانکی به دنبال گرفتن ملک واحد راکد یا ملک‌داری نیست، ابراز کرد: هر گیرنده تسهیلاتی که پس از سالها نسبت به پرداخت وام خود اقدام نکند با جرایم سنگینی روبرو خواهد شد، وقتی یک طرح تعطیل می‌شود و تسهیلاتی را که از بانک گرفته را پرداخت نمی‌کند تکلیف بانک چیست.

محمدباقر مقصودلو افزود: زمانی که آقایان طرح‌های زودبازده ارائه کردند تا سودآوری کنند و آمدند تسهیلات از بانک گرفتند اما تسهیلات را در جای دیگری به جز اجرای طرح هزینه کردند مشکلات زیادی به وجود آمد که نباید یکطرفه بانک‌ها را مقصر دانست و در این زمینه به قضاوت نشست.

به گزارش فارس؛ واقعیت تلخ 400 واحد تولیدی راکد در استان گلستان زنگ خطری برای این ثروت‌های بلاتکلیف به وجود آورده است و حالا مسوولان استان در این آزمون سخت ماموریت احیای این واحدها را برعهده گرفتند تا عیار مدیریتی آنها در سال «جهش تولید» ارزیابی شود.

و حالا چشم امید چرخه تولید استان گلستان به تدبیر مسوولان دوخته شده تا راه چاره مناسبی برای واحدهای راکد و بلاتکلیف اتخاذ کنند حمایت‌هایی که اگر مقطعی نباشد می‌تواند گره بخش تولید را باز کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار