عاشقان سیدالشهدا که برپایی مجالس عزای آن حضرت بر خود لازم می‌دانند و بلند کردن پرچم حسینی را افتخار خود می‌شمارند، برای اینکه زحماتشان هدر نرود باید به یک نکته مبنایی توجه خاص داشته باشند.

تذکری به ولایت‌مداران در اجرای مراسم حسینی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، خدای متعال تصریح کرده که مؤمن فقط در چارچوب فرمان ولی امرش حرکت می‌کند: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ» (حجرات:1)؛ اى کسانى که ایمان آورده‌‌اید (در هیچ کاری) بر خدا و رسول پیشی نگیرید و از خدا پروا کنید، که خدا شنوا و داناست.
پس ادعای پیروی از خدا و حجت‌های او کافی نیست و مدعی باید در هیچکاری به نظر خودش عمل نکند، بلکه فقط در چارچوب فرمان‌های ولی امر حرکت کند.
آیه دیگر دستور می‌دهد که در هر کاری دچار اختلاف شدید، واجب است محور ولی امر باشد: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی‌ شَیْ‌ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلا» (نساء:59)؛ اى اهل ایمان! از خدا اطاعت کنید و «نیز» از پیامبر و صاحبان امر خودتان (آنان که جانشین پیامبر هستند) اطاعت کنید و اگر درباره چیزى (از احکام و امور مادى و معنوى و حکومت و جانشینى پس از پیامبر) اختلاف و درگیری داشتید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، به خدا و پیامبر ارجاع دهید، این (ارجاع دادن) براى شما بهتر واز نظر عاقبت نیکوتر است‌
در زیارت جامعه کبیره در همین راستا می‌خوانیم: «فَالرَّاغِبُ عَنْکُمْ مَارِقٌ وَ اللاَّزِمُ لَکُمْ لاَحِقٌ وَ الْمُقَصِّرُ فِی حَقِّکُمْ زَاهِقٌ‌... مَنِ اتَّبَعَکُمْ فَالْجَنَّةُ مَأْواهُ ، وَمَنْ خالَفَکُمْ فَالنَّارُ مَثْواهُ... وَمُقَدِّمُکُمْ أَمامَ طَلِبَتِی وَحَوَائِجِی وَ إِرادَتِی فِی کُلِّ أَحْوالِی وَأُمُورِ...»؛ پس روگردان از شما خارج از دین و ملازمتان ملحق شونده به شما و کوتاهی‌کننده در حقّتان قرین نابودی است... کسی که از شما پیروی کرد، بهشت جای اوست و هرکه با شما مخالفت ورزید، آتش جایگاه اوست... و جلودار من در همه خواسته‌هایم و حاجاتم و ارادهایم، در همه احوال و کارهایم شما هستید....  
ولایت‌مدار یعنی کسی که چنین باشد، اگر خوارج نهروان را «مارقین» می‌گویند برای این است که از علی(علیه السلام) جلو افتادند و خود را مسلمان‌تر دانستند.

کمیل که از یاران خاص علی (ع) بود، از سرنوشت خوارج با آن همه مقدس‌نمایی تعجب کرد، او با تعجب به عبادت یکی از خوارج خیره شده بود که امیرالمؤمنین متوجه اوشد و فرمود: «یا کُمَیْل لا یُعْجِبْکَ طَنْطَنَة الرَّجُلِ اِنَّهُ مِنْ اَهْلِ النّارِ»؛ کمیل، آهنگ جذّاب قرآن خواندن و مناجات این مرد در دلت ننشیند، او از اهل آتش است».
آیا چنین امتحانی برای ما نخواهد بود؟
اگر کسی بگوید: مقام معصومین با مقام ولی فقیه و نایبان امام زمان فرق دارد، عرض می‌کنیم: امام خمینی در مورد جایگاه ولی فقیه می‌فرمایند: «این توهم که اختیارات حکومتی رسول اکرم (ص) بیشتر از حضرت علی علیه‌السلام بود، یا اختیارات حکومتی امیرمؤمنان علی علیه السلام بیش از فقیه است، باطل و مردود است» (امام خمینی، ولایت فقیه، (قم، انتشارات آزادی) ص55)
همچنین: «حکومت به معنای ولایت مطلقه‌ای که از جانب خدا به نبی اکرم (ص) واگذار شده، از اهم احکام الهی است و بر جمیع احکام فرعیه الهیه حتی نماز، روزه و حج تقدم دارد. حکومت می‌تواند، هر امری را چه عبادی و یا غیرعبادی که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، مادامی که چنین است جلوگیری کند، حکومت می‌تواند از حج که از فرایض مهم الهی است در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی می‌دانست موقتاً جلوگیری کند، ولایت‌فقیه و حکم حکومتی از احکام اولیه است». (صحیفه امام، ج 20، ص452-451.)
«برای فقیه عادل همه آن اختیارات پیامبر و ائمه علیهم السلام که به حکومت و سیاست بر می‌گردد، ثابت است، زیرا تفاوت میان فقیه و آنان، معقول و منطقی نیست» (امام خمینی، کتاب البیع، ج 2، ص 417)
امام تأکید دارند که «ولایتی که برای پیامبر(ص) می‌باشد، برای فقیه هم ثابت است و در این مطلب هیچ شکی نیست، مگر مواردی که دلیل بر خلاف باشد، حکم مرحوم میرزای شیرازی در حرمت تنباکو، همچون حکم حکومتی بود، برای فقیه دیگر هم واجب‌الاتباع بود. مرحوم میرزا محمد تقی شیرازی که حکم جهاد دادند حکم حکومتی بود. «مرحوم نراقی» همه شئون رسول الله(ص) را برای فقها ثابت می‌دانند». (امام خمینی، حکومت اسلامی، (انتشارات امیر کبیر، 1360)، ص3 و 172)
نتیجه:
در اجرای مراسمات محرم و ابراز ارادت به سیدالشهدا باید پیرو ولی امر و رهبری باشیم، وگرنه «مارق» خواهیم بود و نه تنها ثواب نمی‌بریم، بلکه مرتکب گناه شده‌ایم. جلو افتادن و عقب ماندن از ولی امر سبب خسارت است و تنها پیروی و همراهی راه نجات است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار