کیفیت یافتن نماز یعنی نماز، باحال و حضور ادا شود؛ نمازگراز به نماز با چشم «میعاد ملاقات باخدا» بنگرد و در آن، با خدای خود سخن بگوید و خود را در حضور او ببیند؛ نماز را تا می تواند در مسجد و تا می تواند به جماعت بگزارد.

چرا نماز با کیفیت در گرو قبولی ولایت است؟

گلستان 24 ، کیفیت یافتن نماز یعنی نماز، باحال و حضور ادا شود؛ نمازگزار به نماز با چشم «میعاد ملاقات باخدا» بنگرد و در آن، با خدای خود سخن بگوید و خود را در حضور او ببیند؛ نماز را تا می تواند در مسجد و تا می تواند به جماعت بگزارد.

امام خامنه ای (مدظله العالی):

نماز باکیفیت یعنی آمادگی کامل برای عرض عبودیت در محضر معشوق؛

نماز باکیفیت یعنی آمادگی برای جهاد، چرا که شرط قبولی نماز ولایت است و هنگامی که ولی خود را پذیرفتی آن هنگام است که دستورش برای آماده باش فرهنگی و سیاسی و...و جهاد راهم می پذیری.

یادمان باشد اماممان یاری که اهل تلاش و عبودیت نیست نمی خواهد!

اما مسئله مهم این است که شرط قبولی نماز، قبول کردن ولایت است. براستی رمز ولایت در چیست که این همه تاکید بر آن شده است. بهتر است بیشتر با مسئله ولایت فقیه آشنا شویم.

تفاوت ولایت فقیه با حاکمان دنیا چیست و رمز ماندگاری آن کدام است؟ در زیر نظر عالمان دینی در رابطه با مسئله ولی فقیه به صورت مختصر آمده است:

emam

امام خمینی(ره) :

اینایی که می گویند دیکتاتوری، اسلام را نمی فهمند چی هست. فقیه اسلام را نمی دانندکیست. خیال می کنند هر فقیهی هر چقدر هم که فاسد باشد حکومت می کند. فقیه اگر یک گناه صغیره هم بکند از فقاهت، ولایت ساقط است. مگر ولایت یک چیز آسانیست که بدهند دست هرکس. اینایی که می گویند دیکتاتوری پیش می آید، اینا نمی دانند که حکومت اسلامی، حکومت دیکتاتوری نیست. مذهب و اسلام مقابل دیکتاتورها ایستاده است و ما می خواهیم که فقیه باشد که جلوی دیکتاتورها را بگیرد. نگذارد رئیس جمهور، نخس وزیر، رئیس لشکر و ژاندارمری دیکتاتوری کند. فقیه می خواهد چه کند دیکتاتوری را ؟ کسی که یک زندگی عادی دارد و نمی خواهد این مسائل را، دیکتاتوری برای چه می خواهد بکند. حکم فرمائی در کار نیست در اسلام.       

امام خامنه ای(مدظله العالی) :  ولایت مطلقه را دشمنان به معنای استبداد گرفتند. یعنی میل فقیه عادل به صورت دل بخواه. که این در دل خودش یک تناقض دارد، یعنی اگر عادل است نمی تواند مستبد باشد. اگر مستبد است، بر اساس دلخواه عمل می کند، پس عادل نیست. این را معتقد نمی شوند، نمی فهمند این معنا را. این نیست مسئله ی ولایت مطلقه که فقیه هر کاری دلش خواست بکند، یک وقت یک چیزی را به نظرش رسید این کار را باید انجام دهد، فوراً انجام بدهد. این نیست قضیه. قضیه این است که یک حالت انعطافی در دست کلیددار اصلی نظام وجود دارد که می تواند در آن جایی که لازم است مسیر را تصحیح کند، اصلاح کند، بنا را ترمیم بکند. یک چنین حالتی وجود دارد. 

شهید مطهری : مسئله ی ولایت فقیه این نیست که فقیه خودش در راس دولت مثلاً قرار می گیرد، خودش بخواهد عملاً حکومت بکند و اجرا بکند. نقش فقیه در کشورهای اسلامی و بالاخره  در یک کشور اسلامی که ملتزم و متعهد به اسلام است و اسلام را بعنوان یک ایدئولوژی پذیرفته است، نقش یک ایدئولوگ است نه نقش یک حاکم. وقتی که مردم آن ایدئولوژی را پذیرفته اند، قهراً برای ایدئولوگ هم یک نقشی قائلند. یعنی اوست که نظارت می کند بر اینکه این ایدئولوژی درست اجرا می شود یا درست اجرا نمی شود. آیا این شخص که می خواهد بعنوان مجری قانون و می خواهد در کادر اصول این ایدئولوژی حرکت بکند، که می خواهد رئیس دولت بشود، آیا این صلاحیت چنین کاری را از نظر آن ایدئولوژی دارد یا نه؟ ولایت فقیه ولایت ایدئولوژیکی است. 

آیت الله مصباح یزدی :  چه مردمی دیندار باشند، چه بی دین، چه ضد دین، آنجایی که دسترسی به مرتبه ی اعلاء نباشد، به مرتبه ی نزدیکترش مراجعه می کنند. خب وقتی ما دسترسی به مرتبه امام معصوم نداریم، باید به کسی مراجعه کنیم که اشبه به امام معصوم باشد. اقرب به امام معصوم باشد در سه شرط : احکام دین را بهتر بشناسد، اگر معصوم نیست تقوای فوق العاده داشته باشد، درک مصالح داشته باشد. 

 حجت الاسلام پناهیان :  آیا شما اکثراً از مردم نمی شنوید که ولی فقیه  اگر مشکلات را می داند قدرت هم که دارد، حل کند دیگر. می بینید مردم الان چقدر بی جا از ولی فقیه انتظاراتی دارند. راحت مردم انتظار دارند ولی فقیه جای فکر مردم، جای اندیشه مردم بیاید خرابی ها را اصلاح کند. این کار را حضرت علی(ع) هم نکرد! این کار را پیغمبر(ص) هم نکرد! چرا مردم از ولی فقیه دیکتاتوری به حق انتظار دارند؟ وقتی مردم به این تشخیص نرسند که با تقواترین انسان ها را که یقین دارند به تقوایشان باید آنها را در مسندها قرار بدهند، ولی فقیه چه چیزی را باید بیاید جبران کند؟ مگر علی بن ابی طالب این کار را کرد؟ مگر پیامبر افشاگری کرد؟                                                                      

  دکتر رحیم پور ازغدی:  یک وقتی یکی از دوستان گفت چرا برای ولایت فقیه زمان نگذاشتند؟ ادواری نیست؟ برای ولایت فقیه زمان گذاشتند، منتهی برای حاکمان دیگر دنیا زمان 4 سال است، برای ولی فقیه واحد زمان ساعت و ثانیه است. ولایت فقیه مادم الصلاحیه است نه مادام الزمان!

ارسال نظر

آخرین اخبار