مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: آفت مگس میوه ترانه‌ای اگر کنترل نشود صادرات استان را به خطر می‌اندازد.

تهدید آفت مگس میوه مدیترانه‌ای برای صادرات گلستان
به گزارش گلستان ۲۴؛ کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  گفت: در حال حاضر مگس میوه مدیترانه ای در بندرگز، کردکوی، گرگان و محدوده ای از علی آباد کتول مشاهده شده است.

او افزود: در حال حاضر 90 درصد باغ های هسته دار استان برداشت شده است و اگر مشاهده تعداد مگس ها به زیر 2 عدد برسد می توانیم توصیه کنیم سم پاشی روی درختان کمتر شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه این آفت بیش از ۳۰۰ محصول را درگیر کرده است، گفت: یک مگس ماده می‌تواند در طول فصل سبب ریزش یک میلیون و ۲۵۰ هزار میوه شود.

حق نما ادامه داد: مشکل باغ های در حال برداشت این است که توجیه سم پاشی نداریم و شکار با استفاده از طعمه پاشی و استفاده از تله انجام می شود و باغداران باید سم پاشی درختان را تاجایی ادامه دهند که مشاهده این آفت به زیر 2 عدد برسد.

او افزود: وجود خانه باغ ها و یا نارنج های کاشته شده درسطح شهر یکی از عوامل شیوع این آفت بوده و صاحبان این خانه باغ ها باید نکات لازم در جمع و اوری میوه های روی درخت را مد نظر قرار دهند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در کنترل آفت مگس میوه ترانه ای به روزترین روش های دنیا به کارگیری می شود.

حق نما ادامه داد: آفت مگس میوه مدیترانه ای جزو آفت های همگانی است و دولت در رابطه با این افت وظیفه آگاهی رسانی دارد و هیچگونه عملیات کنترلی را انجام نمی دهد و کنترل آفت بر عهده خود باغدار است.

او گفت: سال گذشته در تاریخ 7 مرداد ماه برای نخستین بار اولین گزارش از وجود مگس مدیترانه ای اعلام شد، در حالی که 95 درصد باغ های استان برداشت شده بود اما امسال 40 روز جلوتر نخستین گزارش از وجود این آفت به دست ما رسید.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: اگر اقدامات کنترلی در رابطه با این آفت انجام نشود خسارت های اقتصادی زیادی به بخش باغداری استان می رسد و اگر کشورهای اورآسیا متوجه وجود این آفت در محصولات ما شوند صادراتی به این کشورها انجام نخواهد شد و این خسارت بزرگی برای ما خواهد بود.

حق نما افزود: عمق فاجعه کنترل نکردن این آفت باید به باغداران اطلاع رسانی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار