تلاش شبانه‌روزی مدافعان سلامت برای درمان مبتلایان به کرونا و تقدیم صدها شهید در این مسیر، یادآور رشادت‌ پزشکان و پرستاران کشور در دوران هشت ساله دفاع مقدس بوده و تصویری به‌روز شده و مشابه آن ایثارگری و خودگذشتگی‌ها برای حفظ سلامتی هموطنان را پیش‌روی همگان قرار داده است.

فصل بی خزان ایثارگری کادر درمان، از دفاع مقدس تا کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، جنگ و دفاع از حق و میهن با وجود خسارت های زیادی مانند شهادت نخبگان و جوانان، ثمراتی از جمله شناخت توان و ظرفیت علمی کشور در حوزه پزشکی و بهداشت را به یادگار گذاشت.

ایران به عنوان کشوری که سال‌ها زیر یوغ حکومت مستبد شاهنشاهی بود سیستم آموزشی فشل و ناکارآمدی داشت که در تامین و ارائه خدمات پزشکی عمومی به جامعه با تنگناها و چالش های وسیعی دست به گریبان بود.

شروع جنگ تحمیلی اندکی پس از به بار نشستن انقلاب اسلامی، بار مضاعفی به حوزه سلامت و پزشکی کشور تحمیل کرد و با امکانات ابتر سخت‌افزاری، ضعف سیستم آموزشی و نداشتن تجربه فعالیت پزشکی در زمان بحران به ویژه جنگ،دورنمای سختی برای مدیران ارشد کشور و فرماندهان جنگ ترسیم و نگرانی‌های مشهودی در این بخش ایجاد شد.

وسعت مناطق جنگی، کمبود پرستار و بهیاران مرد، آمار زیاد مجروحان در عملیات‌های سال های آغازین نبرد و نبود امکانات درمانگاهی صحرایی از جمله دغدغه های مدیران کشور بود که باید راهکاری برای آن دیده می شد.

تکیه به سایر کشورها و بهره‌گیری از توان آنها به دلایل مختلف از جمله تحریم، ممکن نبود و در این شرایط مدیران ارشد کشور تصمیم گرفتند با تکیه بر توان داخلی از این گذرگاه سخت عبور کنند.

اقدامات خلاقانه جوانان انقلابی برپایه ایثار و ازخودگذشتگی سبب شد در همان ماه های ابتدایی جنگ پیشرفت های خوبی در حوزه آماده کردن،تجهیز و راه اندازی بیمارستان ها، اورژانس های صحرایی و پست های امدادی به دست آید که پراکنده شدن این اخبار به افزایش اعتماد به نفس و قدرت مانور فرماندهان جنگی کشور منجر گردید.

کسب تجربیات مفید و با ارزش و آب‌دیده شدن درمانگران در انجام اقدامات بالینی در خط مقدم و مراکز درمانی پشت جبهه موجب کاهش مرگ و میر و جلوگیری از معلولیت های بسیار شد .

کار در اتاق عمل صحرایی اورژانس و تریاژ در محدوده جنگی، دیدن تروماهای متعدد در نواحی مختلف بدن و شیوع برخی بیماری های واگیر، تجربیات سازنده‌ای را برای  کادر درمان به همراه داشت و از جوانان کم تجربه، الگوهایی مسلطی ساخت تا در ادامه سال های سخت جنگ تحمیلی به داد کشور برسند.

مجموعه درمانی کشور در طول هشت سال جنگ تحمیلی برای تامین امنیت و حفظ جان و سلامت هم وطنان و رزمندگان مبارزه کرد و جانفشانی های بسیاری در راه آرامش، راحتی و دفاع از میهن ثبت کرد.

اکنون جانشینان آن پزشکان و پرستان با الگوبرداری از منش و راه بزرگ مردان دوران جنگ در پیکار سخت و طاقت فرسایی کرونا حضور دارند و با تحمل مشقت های ناشی از همه‌گیری این بیمار تلاش می کنند پیروز این نبرد سخت و دشوار شوند.

هفت ماه تلاش و تکاپوی شبانه‌روزی کادر درمان سبب شد حتی منتقدان عملکرد وزارت بهداشت و برخی افرادی که از سیاست ها و رویکردهای حاکم در مجموعه کشور گلایه داشتند نیز بر سر یک موضوع به اتفاق نظر برسند که جامعه درمان ایران از هیچ کوششی برای مهار کرونا دریغ نکرده است.

سفیدپوشان جامعه طبابت در ایران برای درمان کرونا بارها و بارها رخت عزا بر تن کردند و در فراق دوستان و همکاران خود گریستند اما لحظه‌ای از خدمت و تلاش به هم نوعان خود غافل نشده و بی محابا و در کمال شجاعت با وجود رنج های بسیار پا پس نکشیدند.

در همین راستا بود که با تدبیر رهبر معظم انقلاب جانباختگان کادر درمان شهدای راه دفاع از سلامت مردم ایران نام گرفتند؛ موضوعی که منجر به شکل گیری پویش همگانی برای ارج نهادن به زحمات کادر درمان کشور شد.

بر اساس اعلام چند روز قبل رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکنون تقدیم ۱۸۰ شهید مدافع سلامت در کشور گزارش شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز شنبه گفت: با فوت ۱۱۶ بیمار کرونای دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۲۳ هزار و ۲۹ نفر رسید و ۲۸ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا قرار دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار