رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان گفت که پارسال ۴۵ پرونده زمین‌خواری برای ۱۴۸ هکتار تشکیل و تحویل مراجع قضایی استان شد که نسبت به سال ماقبل از لحاظ تعداد پرونده ۱۸ درصد و از لحاظ سطح ۴۷۴ درصد رشد داشت.

رشد ۱۸ درصدی تشکیل پرونده زمین‌خواری در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، سرهنگ عباسعلی پهلوانی‌نسب روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: زمین‌های تصرف شده بیشتر عرصه منابع ملی و سپس تغییر کاربری اراضی بود که کارشناسان ارزش آن را هزار و ۸۱۴ میلیارد ریال برآورد کرده اند.

به گفته وی اغلب زمین های تصرف شده مراتع شرق استان بود ولی زمین های تغییر کاربری داده شده با ارزش ریالی بالا در نواحی جنوبی و مرکز گرگان و غرب استان قرار داشت.

وی با اشاره به این که یکی از وظایف سازمانی پلیس امنیت اقتصادی، مبارزه با زمین‌خواری است، از دستگاه های مرتبط  شامل منابع طبیعی و آبخیزداری، اموراراضی جهادکشاورزی، راه و شهرسازی و حفاظت محیط زیست گلستان خواست نسبت به پدیده زمین خواری قاطعانه عمل کنند.

اجرای طرح مقابله با قاچاق دام زنده در گلستان

رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان همچنین به طرح مقابله با قاچاق دام زنده استان اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح از اسفند پارسال در گلستان آغاز شده و تاکنون افزون بر ۲۲۳ راس دام سبک به همراه پنج دستگاه خودرو حمل آن ها توسط پلیس در محورهای خروجی استان از جمله تیل آباد آزادشهر و تنگراه گالیکش توقیف شد.

به گفته وی برخی از افراد سودجو دام زنده را در استان با قیمت پایین خریداری کرده و برای فروش با قیمت بیشتر به استان های مرزی قاچاق می کنند.

سرهنگ پهلوانی نسب همچنین از رصد و حل کمبود و توزیع گوشت مرغ در قالب قرارگاه ۱۱۷ ربیع الاول در بازار گلستان خبر داد و افزود: پلیس امنیت اقتصادی استان از آذرماه پارسال در کنار سایر دستگاه های مرتبط برای حل این معضل اقدام کرد و از آن زمان تاکنون ۱۱ فقره پرونده با کشف ۵۶ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم گوشت مرغ قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۵۴۶ میلیون ریال در گلستان تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مبادی خروجی استان از جمله تیل آباد آزادشهر، تنگراه گالیکش، مراوه تپه و بندرگز از سوی ماموران پلیس کنترل می شود تا گوشت مرغ ، تخم مرغ و دام زنده بدون مجوز خارج نشود.

کشف هزار تن چوب قاچاق در گلستان

رییس پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان همچنین از کشف هزار تن چوب جنگلی قاچاق در استان خبر داد و گفت: حجم این چوب های جنگلی نسبت به سال ماقبل ۲۴ درصد بیشتر شد.

وی با اشاره به این که قاچاق چوب جنگلی در استان معضل اساسی به شمار می رود، افزود: رفع کمبود امکانات و اعتبار موردنیاز دستگاه‌های مرتبط در حفاظت از عرصه های جنگلی و اصلاح یا وضع قوانین جدید بازدارنده، می‌تواند مانع دست اندازی بیشتر به این عرصه ها شود.

به گفته وی قاچاق چوب جنگلی در گلستان از زمان متوقف شدن طرح بهره برداری و اجرای طرح تنفس جنگل بیشتر شده است.

پلیس امنیت اقتصادی فرماندهی انتظامی گلستان از ۱۷ آبان پارسال در حوزه هایی از جمله جرایم اقتصادی (مبارزه با زمین خواری، فرارمالیاتی، احتکار، اختلاس، پولشویی ، اخلال در نظام اقتصادی، جرایم پولی و بانکی، تسهیلات غیرمجاز بانکی ، بیمه و بورس) و مبارزه با قاچاق کالا و ارز ( سوخت، لوازم آرایشی و بهداشتی غیرمجاز، قاچاق دام ، ماهیان خاویاری، پرندگان نایاب، اموال فرهنگ و تاریخی، چوب جنگلی و گمرک و دخانی) فعالیت خود را آغاز کرد.

استان گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع ، دارای ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار عرصه جنگلی، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار عرصه مرتعی، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل، ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات و ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی است.

این استان شمالی دارای یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام مختلف است که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار