بیش از ۲۴۰ مسجد و ۴۰۰ هیئت مذهبی در شهر و روستاهای گرگان مهیای «فصل بندگی» شدند و با پویش «محله همدل» در آستانه ماه مبارک رمضان قرار است گره از مشکلات مردم باز کنند تا اثرات گنجینه‌های معنوی بیش از پیش محسوس شود.

گرگان با «محله همدل» به ضیافت ماه مبارک رمضان می‌رود/ ۶۴۰ مسجد و هیئت مذهبی مهیای «فصل بندگی»

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، شهری که مملو از گنجینه‌های معنوی است و شناسنامه‌اش به دارالمومنین مزین شده، با فعالیت بیش از ۲۴۰ مسجد و بیش از ۴۰۰ هیئت مذهبی در شهرستان گرگان پای کار انقلاب اسلامی است تا برنامه‌های معنوی، فرهنگی و پاسخگویی به شبهات اعتقادی به جامعه جانی دوباره بدمد.

اکنون در آستانه بهار قرآن، ماه ضیافت الهی و پربرکت رمضان دستگاه‌های فرهنگی و فعالان مذهبی در تکاپوی تدوین و اجرای برنامه‌های ماه خدا هستند تا مردم در مسیر سیر و سلوک الی‌الله بهترین توشه را نصیب خود کنند.

یکی از دستگاه‌هایی که در این راستا عزم خود را جزم کرده، اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گرگان است، حجت‌الاسلام «حسن نیشابوری» رئیس این نهاد دینی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در گرگان به تشریح برنامه‌های ماه مبارک رمضان پرداخته است.

*در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم چه تعداد مسجد و هیئت مذهبی در شهرستان گرگان وجود دارد، شیوع ویروس کرونا محدودیتی در فعالیت مساجد ایجاد خواهد کرد؟

نیشابوری: آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنین به‌ویژه متدینی که ماه مبارک رمضان را فرصتی برای رشد و تعالی خود و پیوند خودشان با خداوند تبارک و تعالی می‌دانند را دارم، پیشاپیش فرارسیدن ماه رمضان را تبریک عرض می‌کنم.

شهرستان گرگان که به‌ لحاظ سبقه ایمانی مردم به دارالمؤمنین نامگذاری شده ‌است با بیش ‌از ۲۴۰ مسجد در شهر و روستا مشغول فعالیت‌های مذهبی و معنوی مردم هستند و بیش ‌از ۴۰۰ هیئت مذهبی در سطح شهرستان این مسئولیت را برعهده دارند در کنار آن فاطمیه‌ها، حسینیه‌ها، تکایا، بقاع متبرکه و امامزادگان نیز مهیای ورود به ماه رمضان هستند.

با توجه به شرایط موجود کرونایی که بیش ‌از ۱۴ ماه کل کشور درگیر این ویروس شده است طبیعتاً مراسمات، مجالس دینی و مذهبی نیز از این حیث دست‌خوش تغییرات و تحولات بسیار زیادی قرار گرفته است.

ما خوشحال و خرسندیم از اینکه تشکل‌های دینی، مساجد و هیئت‌های مذهبی در طول این ۱۴ ماه موفق شدند با تمام محدودیت‌هایی که وجود داشت و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و هماهنگ با ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برنامه‌ها را به شکلی مدیریت کنند که فضای جامعه خالی از مباحث دینی، فرهنگی، ‌اجتماعی و مذهبی نباشد، باید از مسوولان هیئت‌های مذهبی، هیئت‌امنای مساجد، ائمه جمعه و جماعات، مسوولان مؤسسات قرآنی و کانون‌های فرهنگی فعال که در طول سال با شرایط کرونایی برنامه‌های خودشان را ادامه دادند صمیمانه تقدیر و تشکر کنیم.

* مساجد گرگان در وضعیت قرمز کرونایی باز است/ ممنوعیت تجمع در مساجد و مراسم‌های آئینی

با توجه به شرایطی که در سال جدید وجود دارد و با توجه به تجربیاتی که از قبل برگزاری مراسمات به ‌دست ‌آمد طبق اعلام ستاد مبارزه با کرونا و مصوبات آن برگزاری نماز جماعت و برگزاری مراسمات آئینی اعم از عزاداری‌ها و مراسمات مختلف به مدت ۱۰ روز در تمامی مکان‌های مذهبی در حال حاضر ممنوع است، اما این ممنوعیت برگزاری نماز جماعت و برگزاری مراسمات آیینی به‌ معنای تعطیل شدن تبلیغات دینی و مذهبی نیست و طبیعتاً تشکل‌های دینی برای برون‌رفت از این مسئله راهکارهای مناسب و متناسب با این ایام را در نظر خواهند گرفت.

بنابراین ما اعلام می‌کنیم مساجد سطح شهرستان گرگان در ایام کرونا حتی در وضعیت قرمز باید باز باشد و فعالیت‌های دینی و مذهبی خود را داشته باشند اما تجمع در مساجد و تجمع در مراسم‌های آئینی ممنوع است.

مسجد تنها رویکرد آن برای اقامه نماز جماعت و یا برگزاری مراسمات نیست بلکه می‌تواند مکانی برای عبادت فردی آحاد مردم باشد و همه مردم از این فضای معنوی استفاده کنند بنابراین درخواستی که از مسوولان هیئت‌های مذهبی و مساجد همچنین تشکل‌های دینی و کانون‌های فرهنگی حتی پایگاه‌های بسیج در سطح شهرستان داریم این است که مسجد را برای حضور و عبادت مردم به ‌صورت فردی فراهم کنند، درب مساجد باز باشد اذان و سایر برنامه‌هایی که می‌شود از فضای معنوی مسجد استفاده کرد برای عموم قابل بهره باشد، مسجد و اطراف مسجد آذین به روایات و آیات قرآن شود، فضاسازی مناسبی پیرامون مسجد داشته باشند.

*برنامه‌های ماه مبارک رمضان امسال با سال گذشته چه تفاوتی دارد؟ برنامه‌های مجازی با توجه به محدودیت‌های کرونایی تمهید شده است؟

 نیشابوری: برنامه‌ای را برای اجرا توسط روحانیون، قاریان قرآن و مؤسسات قرآنی به نام «فصل بندگی» ابلاغ کردیم که رویکردمان بر مبنای آموزش، ترویج و مفاهیم قرآن است لذا ائمه جماعات می‌توانند هنگام نماز ظهر، عصر، مغرب و عشا در مسجد حضور پیدا کنند هرچند اقامه نماز جماعت ندارند اما پاسخ‌گویی به سوالات شرعی مردم، تبلیغ چهره ‌به ‌چهره با مردم به‌ویژه جوانان همچنین با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برنامه‌های خودشان را مدیریت کنند.

ما از روحانیون و مبلغان انتظار داریم با ارتباط‌گیری با مخاطبینی که در فضای مجازی هستند بتوانند شرایط را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که اگر کسی سؤال یا شبهه‌ای دارد یا حتی لازم شد برای آن‌ها یک روایت به‌صورت تلفنی یا در فضای مجازی انجام دهند، منبرهای کوتاه از مفاهیم قرآن در حد دو دقیقه برای ارسال در فضای مجازی برنامه‌ریزی کنند تا بهره‌مندی مردم از این فضاها به ‌نحو احسن باشد.

ارکان تشکیل‌دهنده مساجد «ستاد برگزاری مراسمات» تعریف کنند

انتظار ما از ارکانی که تشکیل‌دهنده مساجد هستند از هیئت‌امنای مسجد، امام‌جماعت، کانون‌های فرهنگی، پایگاه بسیج و اقشار تاثیرگذار در مسجد این است که یک ستاد برگزاری مراسمات تعریف و در این راستا جلساتی برگزار کنند و بتوانند از مواسات و همدلی که در طی این ۱۴ ماه طبق فرمایش مقام‌ معظم رهبری در سراسر کشور در حال اجراست استفاده کنند.

سازمان تبلیغات اسلامی در رأس مواسات و همدلی بخشی از ارزاق را از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت تدارک دیده و آمادگی دارد در اختیار نیازمندان و کسانی که می‌خواهند در باب تواصی بالحق و تواصی بالصبر ورود پیدا کنند در اختیارشان بگذارد ما همچنین از عموم علاقه‌مندان انتظار داریم به‌نحوی مدیریت کنند که برنامه‌های فرهنگی به‌ نحو صحیح انجام شود.

* استفاده از ظرفیت‌های مختلف فرهنگی را تا چه میزان در غنی‌سازی برنامه‌های رمضانی مفید می‌دانید، در این زمینه چه تدابیری اجرایی و یا اتخاذ کردید؟

حجت‌الاسلام نیشابوری: برای برنامه‌ریزی بهتر در سطح شهرستان گرگان جلساتی را با گروه‌های مختلف، تشکل‌های دینی ،هیئت‌های مذهبی از جمله کانون مداحان و بخشی از روحانیون برگزار کردیم، نشست با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر گرگان، جلسه با امام ‌جمعه شهر سرخنکلاته و جلساتی در قرق با موضوع فرهنگی مساجد برگزار شده ‌است.

ما به ‌دنبال این هستیم با همفکری همه مجموعه‌ها از جمله سازمان فرهنگی‌ ورزشی و اجتماعی شهرستان گرگان برنامه‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که مردم از این فضای معنوی بهره بیشتری ببرند، حتی پیشنهادات‌مان این است که در فضای باز با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی در صورتی که شرایط جوی فراهم باشد بتوانیم از فضای باز در تبلیغات دین استفاده کنیم که تحقق این مهم یک همت و خرد جمعی و عزم جدی می‌خواهد.

با تمام احترام به قانون و تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا با رعایت نکات بهداشتی برنامه‌ها را اجرا می‌کنیم همان‌طور که در ماه محرم و در شرایط کرونایی بیشتری که با آن روبرو بودیم و تعداد کسانی که در آن ایام از مؤمنان هم‌وطنانمان به‌ خاطر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند کم نبودند اما رضایت قلبی و ضمنی مقام‌معظم رهبری و مسوولان ستاد کرونا از جمله وزارت بهداشت را داشتیم طبیعتاً در ماه مبارک رمضان که بالتبع هم جمعیت در مساجد کمتر است و هم برنامه‌ها متنوع‌تر خواهد بود و پذیرایی از مؤمنان در ماه رمضان وجود ندارد لذا می‌توان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را بیش ‌از گذشته مورد توجه قرار داد.

ما انتظارمان این است که مسوولان امر هم به این ‌موضوع توجه داشته باشند و بتوانیم از ظرفیت تشکل‌های دینی و مذهبی و مساجد برای مبارزه با کرونا و پیشگیری از این بیماری استفاده کنیم.

به ‌نظر ما مساجد، هیئت‌های مذهبی مسوولان روحانیون هر کدام از این‌ها یک ظرفیت هستند که می‌توان از آن‌ها برای برنامه‌ریزی و پیشگیری بیماری کرونا استفاده کرد.

*گرگان با «محله همدل» به ضیافت ماه مبارک رمضان می‌رود

*در نقاطی که امام محله قوی داشتیم بسیاری مشکلات و معضلات آن منطقه برطرف شده ‌است

یکی دیگر از طرح‌ها و برنامه‌هایی که اداره تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها به‌صورت متمرکز در کل کشور آن را اجرا خواهد کرد «محله همدل» است، در این طرح مردم، متفکران و افراد مؤثر در مساجد و محلات با یکدیگر همفکری داشته باشند یکی از مشکلاتی که در داخل محله وجود دارد «محله می‌تواند شامل محله‌های شهری یا روستایی باشد» در طول ماه رمضان یک معضل و یا یک مشکل را شناسایی، ارزیابی و در صدد رفع آن اقدام می‌‌کنند.

در استان گلستان بیش ‌از یک‌هزار محله و روستا وجود دارد با همت این گروه‌ها می‌توان هزار مشکل را در روستاها و محلات مختلف برطرف کرد لذا از این فرصت باید به ‌نحو احسن استفاده شود.

برای کسانی که بهترین ایده را در سایت‌هایی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی معرفی‌ شده ارائه کنند جوایزی برای آن‌ها در نظر گرفته ‌شده است؛ برای نفر اول در سطح کشور ۲۰۰ میلیون تومان، نفر دوم یا گروه دوم ۱۰۰ میلیون تومان، گروه سوم ۵۰ میلیون تومان جایزه نقدی در نظر گرفته‌ شده است که این می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی کمک کند.

از روحانیونی که به‌ عنوان امامان محله عهده‌دار کارهای فرهنگی و اجتماعی هستند باید قدردانی کنیم چراکه می‌توانند به عنوان محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در عرصه‌های مختلف حضور جدی داشته باشند ما در نقاطی که امام محله قوی، روحانی قوی، امام جماعت قوی داشتیم بسیاری مشکلات و معضلات آن منطقه برطرف شده ‌است.

یکی از طرح‌های موفق ما بحث امام محله است که ان‌شاءالله این طرح را به ‌شدت در نقاط مختلف شهرستان گرگان گسترش دهیم و از این ظرفیت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی، دینی و مذهبی استفاده شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار