با وجود اینکه گلستان با استان منگستائو در قزاقستان پیوند خواهرخواندگی دارد اما آنطور که فعالان اقتصادی استان معتقدند مشکلات برای توسعه روابط تجاری با قزاقستان هنوز پابرجاست.

 گلستان و منگستائو بی‌نصیب از فواید خواهرخواندگی/ قزاقستان شریک تجاری مطمئن برای گلستانی‌ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، موقعیت مرزی گلستان فرصت‌های کم نظیری را برای توسعه روابط با کشورهای آسیای میانه فراهم کرده است که با وجود زیرساخت‌هایی مانند خط ریلی سراسری، جاده زمینی و هم چنین پورت هوایی، می‌توان انتظار داشت تا با یک برنامه ریزی درست و منسجم از این فرصت‌ها بهره برداری شود.

گلستان در مسیر اتصال این کشورها به آب‌های آزاد در جنوب کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و برای همین است که در سال‌های اخیر توسعه روابط تجاری کشورهایی مانند ترکمنستان و قزاقستان با ایران در دستور کار آنها قرار گرفته است.

در این بین گلستان به دلیل دارا بودن کوتاه‌ترین مرز زمینی و البته قرار گرفتن در کریدور شمال شرق، دارای جایگاه ویژه‌ای است. سفر روسای جمهور دو کشور  و امضای تفاهم نامه‌های متعدد، امیدهای گلستان را برای توسعه تجارت با این کشور زنده کرده است.

روابط تجاری گلستان با قزاقستان که می‌توانست یک بازار مناسب و مستعد برای برخی از محصولات از جمله گوشت مرغ، فرآورده‌های لبنی، سیب زمینی و غیره باشد البته هنوز با چالش‌هایی مواجه است که باید به دنبال رفع آن بود.

با اینکه در سال‌های اخیر گلستان با استان منگستائو در قزاقستان پیوند خواهرخواندگی امضا کرده اما نتوانسته آنچنان باید و شاید از ظرفیت این تفاهم نامه سودی ببرد.

اواسط دهه 90 نیز گروهی از مدیران اقتصادی و تجار گلستانی به کشور قزاقستان سفر کردند و تفاهم نامه‌های زیادی در زمینه سرمایه گذاری‌های مشترک، توسعه تجارت خارجی و غیره به امضا رساندند اما ماحصل این تفاهم نامه‌های مشخص نشده است.

گلستان با ایجاد منطقه آزاد تجاری در اینچه برون و ایجاد صنایعی چون پتروپالایش و شهرک متالورژی به دنبال گسترش همکاری‌های تجاری با قزاقستان است. البته صادرات و واردات مواد معدنی و مازاد غلات از قزاقستان به گلستان، یکی روی سکه توسعه روابط تجاری است.

شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مطلوب، وجود آثار تاریخی و حضور بیش از 6 هزار قزاق در گلستان این فرصت را در اختیار استان قرار می‌دهد تا میزبان گردشگرانی از این کشور باشد.

رئیس اتاق ایران قزاقستان در این باره اظهار داشت: با توجه به اشتراکات بین دو کشور و همچنین ظرفیت‌های تکمیل کننده، متاسفانه مراودات تجاری با قزاقستان در سطح قابل قبولی نیست.

امیر عابدی خاطرنشان کرد: یکی از پیش نیاز های ارتباط تجاری، راه هوایی است که خوشبختانه پرواز گرگان آکتائو شرایط را در این امر مهیا کرده است.

وی به ظرفیت‌های استان گلستان برای توسعه روابط تجاری با قزاقستان اشاره کرد و افزود: نیاز است جمهوری اسلامی ایران و به ویژه استان گلستان برای مردم قزاقستان معرفی و تبلیغ شود، در این راستا پیشنهاداتی ارائه داده‌ایم که امید است با همکاری دستگاه‌های اجرایی این مهم محقق شود.

علی محمد چوپان، رئیس اتاق بازرگانی گرگان نیز در این باره اظهار داشت: اتصال راه آهن عریض در مرز اینچه برون و همچنین برقراری پرواز گرگان آکتائو بستری برای افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه بویژه قزاقستان است.

وی گفت: حضور چند هزار قزاق در استان گلستان نقطه قوتی برای افزایش داد و ستد با قزاقستان است، پس از پایان ایام پیک کرونا آمادگی پذیرش هیئت‌های تجاری فرهنگی این کشور را داریم.

وی خاطر نشان کرد: سهولت در صدور روادید برای تجار، استقبال از پرواز گرگان آکتائو را متحول خواهد کرد.

گلستان به عنوان دروازه ورود ایران به آسیای میانه به شمار می‌رود که باید از موقعیت و فرصتی که دارد برای توسعه مناسبات در تمامی زمینه‌ها، بهره بگیرد. به نظر می‌رسد قزاقستان در آینده و به شرط برنامه ریزی بلندمدت می‌تواند شریک تجاری خوبی برای گلستان باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار