رییس مرکز جهادکشاورزی اترک گنبدکاووس با اشاره به کاهش حدود ۵۰ درصدی بارش باران در سال زراعی جاری و از بین رفتن هزاران هکتار محصول مزارع شهرستان گفت که کشاورزان این منطقه چشم انتظار جبران بخشی از خسارت‌ها توسط دولت هستند.

کشاورزان گنبد برای جبران خسارت خشکسالی چشم انتظار حمایت دولت هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ آنه‌طواق محمدآلق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس درمجموع ۵۷ هزار هکتار اراضی زراعی قابل کشت دارد که از این مقدار حدود ۱۲ هزار هکتار در حاشیه رودخانه اترک به‌صورت آبی کشت می‌شود و ۴۵ هزار هکتار دیگر نیز هرسال به‌صورت دیم به زیر کشت گندم و جو می‌رود.

وی بیان کرد: خسارت ناشی از خشکسالی سال زراعی امسال در بخش شمالی و مرزی داشلی برون با متوسط بارش سالانه حدود ۲۰۰ میلی‌متر درسال به حدی بالا است که به ۱۰۰ درصد ۴۵ هزار هکتار مزارع دیم این منطقه خسارت وارد شد.

رییس مرکز جهادکشاورزی اترک گنبدکاووس افزود: درسال جاری تمام اراضی زراعی بخش داشلی برون به زیر کشت گندم و جو رفت اما به دلیل نباریدن باران در زمان کشت و دوران رشد گیاه، ۲۰ هزار هکتار از سطح کشت انجام شده، سبز نشد و ۲۵ هزار هکتار نیز از رشد مطلوب برخوردار نیست.

محمدآلق ادامه داد: استمرار کاهش بارش‌ها در سال زراعی جاری به خصوص در ماه فروردین که گیاه در مرحله غلاف بندی و خوشه دهی است، سبب شد میزان تولید گندم و جو در مناطق شمالی گنبدکاووس بسیار کمتر از سطح همیشگی یابد.

رییس مرکز جهادکشاورزی اترک گنبدکاووس ادامه داد: اکنون متوسط برداشت از ۲۵ هزار هکتار مزارع گندم و جو بخش داشلی برون این شهرستان، بسته به شوری و شیرینی خاک، رعایت تناوب، شخم و دیسک زنی، خاک‌ورزی و شرایط منطقه بین ۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار متغیر است.

وی گفت: این میزان برداشت کمتر از یک سوم سال های گذشته است و از این جهت در پایان فصل برداشت امسال، خسارت سنگینی به کشاورزان مناطق شمالی و مرزی گنبدکاووس وارد خواهد شد.

محمدآلق وضعیت حدود ۱۲ هزار هکتار مزارع آبی (گندم و جو) بخش داشلی برون گنبدکاووس را مطلوب توصیف کرد و افزود: متوسط برداشت این مزارع بین ۲.۲ تا  ۲.۵ تن در هکتار است.

وی درخصوص بیمه محصولات کشاورزی این منطقه نیز گفت: سال گذشته ۵۰ هزار هکتار از مزارع بخش داشلی برون گنبدکاووس بیمه شد اما به سبب مشکلاتی که در پرداخت خسارت و تعیین مقدار آن برای کشاورزان وجود داشت استقبال کشاورزان کاهش یافت به طوری که امسال فقط هفت هزار هکتار از مزارع منطقه بیمه شد.

پیش از این نیز مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس با اشاره به کاهش بارش‌ها در سال زراعی جاری به خبرنگار ایرنا گفته بود: وقوع خشکسالی امسال که طی ۵۰ سال گذشته در منطقه کم سابقه بود، محصول زراعت پاییزه (گندم، جو و کلزا) این شهرستان را ۱۳۱ هزار تُن کاهش داد.

غلامعلی نورا، میزان کاهش بارش‌ها در فصل پاییز و زمستان ۹۹ که زمان کشت، سبز شدن و رشد زراعت گندم، جو و کلزا است را نسبت به مدت مشابه سال ماقبل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و در فروردین امسال نیز حدود ۷۰ درصد اعلام کرده بود.

به گفته وی، استمرار خشکسالی و کاهش بارش‌ها در فصل زمستان و ماه فروردین در گنبدکاووس سبب شد به ۷۰ هزار هکتار از مزارع گندم، هشت هزار هکتار مزارع جو و ۶ هزار هکتار مزارع کلزا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شود که نتیجه آن کاهش ۱۰۰ هزار تُن تولید گندم، ۲۵ هزار تُن تولید جو و ۶ هزار تُن تولید دانه روغنی کلزا نسبت به سال قبل است.

نورا، پیش بینی تولید امسال سه محصول گندم، جو و کلزا در گنبدکاووس به ترتیب ۲۲۰ هزار، ۱۵ هزار و ۵۰۰ و ۱۲ هزار تُن اعلام کرد.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۷۰ هزار نفر جمعیت، ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار