مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: بارش های اخیر نیز باتوجه به شرایط خشکی که بر خاک استان حاکم بوده و کمبود بالای آب نتوانست مرهمی بر زخم کهنه خشکسالی در گلستان باشد.

بارش های اخیر زخم خشکسالی گلستان را ترمیم نکرد

به گزارش گلستان24، استان به ظاهر سرسبز، معتدل و پرباران گلستان چند سالی است که در پی کاهش نزولات جوی با بحران کم آبی، خشکسالی و چالش تامین آب برای بخش های مختلف از جمله خانگی و کشاورزی مواجه است.

 خشکسالی
این کمبودها که با عدم مدیریت مصرف در این دو بخش همراهی می شود هر روز نگرانی از آسیب های کمبود آب را در استان بیشتر کرده و هیولای خشکسالی را بزرگتر می کند.
براساس اعلام آبفا گلستان محمد هادی رحمتی روز دوشنبه با اشاره به بارش های مطلوب شهریور ماه امسال اظهار داشت: اما نگاهی گذرا به آمارها نشان می دهد میزان بارندگی و ریزش برف در سال آبی جاری (اول مهر 93 تا 31شهریور 94) تاکنون در مقایسه با سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته و گلستان به ویژه در شهرهای گرگان و گنبدکاووس در سال آینده با چالش کمبود آب آشامیدنی مواجه خواهد بود.
کمتر از نیمی از جمعیت استان در دو شهرستان گرگان (مرکز) وگنبدکاووس (شرق) زندگی می کنند.
وی ادامه داد: کمبود بارش ها و کاهش روان آب ها، رشد ناموزون جمعیت و افزایش حاشیه نشینی در شهرها، انطباق نداشتن طرح های توسعه ای با مدیریت آب و اتکا نکردن به طرح های آمایش سرزمین، چالش های مدیریت آب را جدی تر کرده است.
رحمتی تصریح کرد: شاهرگ توسعه در بخش های گوناگون آب است و ضرورت دارد با مدیریت مصرف و استفاده بهینه آب در بخش خانگی، کشاورزی و صنعتی به رفع مشکلات این حوزه کمک و در مسیر توسعه گام برداشته شود.
مدیرعامل شرکت آبفا اضافه کرد: ظرفیت آب های سطحی و زیرزمینی گلستان با میانگین بارندگی سالانه 455 میلی متر، در مجموع 48.2 میلیارد مترمکعب بوده که 49 درصد آن آب های سطحی و 51 درصد زیرزمینی است.
رحمتی با اشاره به تغییر و کاهش نزولات جوی تاکید کرد: بیشتر بارندگی ها طی سالهای اخیر به صورت باران بوده که بیشتر سبب جاری شدن روان آب و سیلاب می شود در صورتی که برف به دلیل ضریب نفوذ بالایی که دارد به بهبود وضعیت منابع زیرزمینی کمک می کند.
وی همچنین پیشنهاد می دهد که برای مقابله با خشکسالی و کاهش اثرات آن و جبران عقب ماندگی استان در ارایه خدمات آب و فاضلاب نیازمند توجه جدی به تکمیل طرح های ملی آبرسانی، بهره مندی از آب های سطحی و سدهای استان، تقویت اعتبارات بخش فاضلاب برای حفظ محیط زیست و منابع آب در دسترس، استفاده از منابع آب غیرمتعارف با کمک آب شیرین کن ها، باروری ابرها، قیمت گذاری اقتصادی آب و افزایش بهره وری آب در بخش های کشاورزی، شرب و صنعت است.
رحمتی تاکید کرد که برای عبور از بحران خشکسالی در استان گلستان با افزون بر یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت باید ابتدا صرفه جویی را ملاک اصلی در مدیریت منابع آبی قرار داد و سپس برای جلوگیری از تبدیل زمین های حاصلخیز به دشت های کویری فکر اساسی شود.
گلستان علاوه بر بحث گردشگری بودن با توجه به طبیعت و جغرافیای طبیعی خود ،یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور بویژه در بخش غلات و دانه های روغنی است./ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار