رئیس اداره بهداشت دامپزشکی گلستان گفت: نوغانداری‌های استان عاری از بیماری "پبرین" هستند.


نوغانداری‌های گلستان عاری از بیماری "پبرین"

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، پری کرمی رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم دامپزشکی استان گلستان گفت: با شروع فصل پرورش کرم ابریشم کارشناسان دامپزشکی بر نوغانداری‌های سطح شهرستان‌های مینودشت، کلاله، گالیکش و گنبد کاووس نظارت‌های مستمری دارند که خوشبختانه تا کنون موردی از بیماری پبرین مشاهده نشده است.

او با اشاره به اینکه بیماری پبرین یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌های کرم ابریشم است، افزود: این بیماری ازجمله بیماری‌هایی است که بروز آن موجب زیان بسیار شده و لطمهٔ اقتصادی جبران‌ناپذیری را به تولید کننده وارد می‌کند.

کرمی گفت: مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین راه پیشگیری از ورود آلودگی به نوغانداری‌ها ضدعفونی مناسب محل پرورش کرم ابریشم است، همچنین باید دقت کرد کرم ابریشم در معرض حالت‌های استرس‌زا مانند حرارت نامطلوب و رطوبت نامناسب، تهویه بد، تغذیه ناکافی و نامناسب که می‌تواند به‌راحتی باعث بیماری شود، قرار نگیرد.

او افزود: از آنجایی که بیماری‌های کرم ابریشم ضرر مالی قابل‌توجهی به واحد‌های پرورش کرم ابریشم وارد می‌کنند، بنابراین پایش مستمر از واحد‌ها تاثیر بسزایی در پیشگیری وکنترل بیماری خواهد داشت.

از ابتدای سال تا کنون پنج هزار جعبه تخم نوغان بین چهارهزار و ۲۰۰نوغاندار در گلستان توزیع شده است.

گلستان رتبه سوم تولید پیله ابریشم را در کشور داراست.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار