رئیس صمت گلستان خبرداد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: سال گذشته کارخانه ید گلستان ۷.۲ میلیون دلار درآمد ارزی داشته است.

درآمد ۷.۲ میلیون دلاری ید گلستان/مشکلات پساب در حال بررسی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گلستان24، حسین طلوعیان اظهار کرد: سال گذشته دیواره سد پساب کارخانه ید گلستان شکست و دو ماه این واحد تولیدی تعطیل شد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: با توجه به تعهداتی که شرکت داشت دیواره را تعمیر کرد و بخشی از مناطق خسارت‌دیده احیا و بخشی هم در حال احیا است.

وی اضافه کرد: شرکت تعهدی برای تزریق پساب به اعماق زمین داشت که تاکنون دو چاه حفر شده اما تزریق پساب به چاه با توجه به حجم پساب پاسخگوی محیط زیست نیست.

طلوعیان ادامه داد: از سال گذشته پیشنهادات مختلفی برای دفع پساب انجام شده، نخست اینکه به شرکت، زمینی واگذار شود که بخشی از این پساب از طریق خشکاندن و استحصال نمک کنترل شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: راه دیگر، انتقال پساب به دریا بود که هنوز طرح ها تکمیل نشده و محیط زیست هم در این خصوص نظری نداده است.

وی بیان کرد: مدل دیگر انتقال پساب به لایه های منطقه سنگرتپه است که منطقه‌ای نمک زار و قدیمی بوده و ۳۳ هکتار وسعت دارد.

طلوعیان افزود: انتقال پساب به این منطقه از آلودگی‌های زیست محیطی هم جلوگیری خواهد کرد و شرکت هم می‌تواند از آن نمک استحصال کرده و صنایع وابسته دیگر هم از آن استفاده کنند.

وی متذکر شد: علیرغم تشکیل جلسات متعدد، هنوز به تصمیمات جامعی در این خصوص نرسیده‌ایم و محیط‌زیست با هیچکدام از مدل ها موافقت نکرده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان بیان کرد: تاکنون چند متقاضی دیگر برای ایجاد کارخانه ید درخواست داشته اما تا حصول مدل نهایی برای دفع پساب هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

طلوعیان گفت: ید یک کالای کاملاً استراتژیک بوده و سال گذشته کارخانه ید گلستان ۷.۲ میلیون دلار درآمد ارزی داشته است.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند، افزود: ماده اولیه ید برای تولید محصولات دانش‌بنیان استفاده می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار