سعید جلیلی با بیان اینکه پیشرفت‌های کشور مرهون مجاهدت سخت‌کوشانه مردان بی‌ادعا است، گفت: نباید اجازه دهیم افراد پرمدعا و بدون کارنامه جای این مردان بی ادعا و سخت‌کوش را بگیرند و مشغول کارهای نمایشی در قالب همایش‌ها و غیره شوند.

 جلیلی: اجازه ندهیم افراد پرمدعا و بدون کارنامه امور را به دست بگیرند/کشور در ۴ سال آینده ‌باید جهش پیدا کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان، سعید جلیلی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم استان گلستان اظهار داشت: این منطقه، سرزمین عالمان، دانشمندان و ادیبان بسیاری بوده و میراث‌دار تمدن‌های تاریخی استرآباد و جرجان است. گلستان در طول تاریخ، الگویی درخشان از صفا و صمیمیت اقوام از فارس و ترکمن، تا بلوچ، سیستانی، ترک، کرد و غیره بوده که در کنار هم زندگی می‌کنند.

وی به علمای معاصر این استان از جمله آیت‌الله سیدحبیب‌اله طاهری و فرزند شهیدش، آیت‌الله علوی‌گرگانی، آخوند عابدی کر و آخوند نبوی نژاد از علمای اهل سنت استان اشاره کرد و یادشان را گرامی داشت و گفت: این استان شهدا و سرداران شهیدی را تقدیم انقلاب اسلامی کرده و در عرصه‌های مختلف حماسه‌های بزرگی خلق کرده که تقدیم 4 هزار شهید که 600 نفر آنان از اهل تسنن و قوم ترکمن هستند، گواه این سخنان است.

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ورق ورق دفاع مقدس پر از جانفشانی فرزندان این سرزمین در قالب لشکر 25 کربلا بوده است. مردم این استان نه فقط در دفاع مقدس بلکه در دهه 90 نیز 18 ستاره درخشان برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) تقدیم کردند.

وی ادامه داد: امروز استان گلستان نه فقط با سرمایه‌ معنوی‌اش بلکه با سرمایه‌های مادی‌اش هم می‌درخشد. گلستان دارای جنگل‌های انبوه، آبشارها، تالاب‌های بین‌المللی و روستاهای زیبای ییلاقی مانند زیارت و جهان نما و دهنه‌هایی مانند محمد آباد و زرین گل است و به معنای واقعی گلستانِ ایران است.

جلیلی با بیان اینکه گلستان، بهشت باغداری، دامپروری و شیلات است، گفت: این استان در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله تولید محصولاتی مانند گندم، با کیفیت‌ترین محصول و از نظر کمی جزو 4 استان برتر کشور است. مزارع زیبای کلزا جلوه توانمندی کشاورزی این استان در تولید دانه های روغنی است.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات 28 خرداد گفت: ما در آستانه یک انتخابات مهم برای 4 سال آینده کشور قرار داریم. در این 4 سال کشور باید چگونه مسیرش را طی کند؟ ایا اداره کشور و اکتفا به روزمرگی کافی است؟ ما 8 سال در دولت سایه همه چالش‌ها و فرصت‌های شهرها و روستاهای کشور را مطالعه کردیم، با نخبگان نشستیم و گفت‌وگو کردیم و به این نتیجه رسیدیم که کشور در 4 سال آینده فقط نباید اداره شود بلکه باید جهش پیدا کند و این جز با برنامه، باور و اراده امکانپذیر نیست.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید فرصت‌های موجود برای جهش در هر منطقه شناسایی شود و مردم بهترین کسانی هستند که می‌توانند این کار را انجام دهند. اگر ما امروز از جهش سخن می‌گوییم لازمه‌اش این است که روستاها به عنوان سلول جهش در نظر گرفته شود. وقتی جوانان هر شهر و روستایی خودشان پیشگام شوند و سند پیشرفت بنویسند و آن را مطالبه کنند، جهش ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت سایه، یک تشکیلات نیست، آن را یک حرکت اجتماعی و گفتمان دانست و گفت: دولت سایه یعنی اینکه سایه مردم بر سر دولت است. مردم باید مطالبات خود را تنظیم کرده و از دولت بخواهند. امروز ظرفیت‌هایی در گلستان وجود دارد که حتی بخش‌هایی از آن را هم برخی کشورهای اروپایی ندارند اما این استان همه ظرفیت‌ها را با هم دارد. اگر امروز گلستان ظرفیت کشاورزی دارد باید صنایع تکمیلی جدی گرفته شود زیرا جهش کشور در زمینه تولید، اشتغال و ایجاد ارزآوری را به همراه خواهد داشت.

جلیلی به ظرفیت‌های گردشگری در این استان اشاره کرد و افزود: توسعه گردشگری برنامه می‌خواهد و باید برای مردم استان سبب فایده و رفاه بیشتر باشد. این بخش اگر مورد توجه دولت قرار داشته باشد زمینه تولید اشتغال و ایجاد درآمد را فراهم می‌کند در غیر این صورت از گردشگری فقط مشکلات آن برای مردم این استان خواهد بود.

وی با اشاره به تنوع اقلیمی در استان گلستان هم بیان داشت: هم‌نشینی با جنگل، کوه، دریا  و صحرا اقلیم متنوعی در این استان به وجود آورده است که باید از آن استفاده شود. همجواری با کشورهای شمالی ایران از طریق دریای مازندران زمینه ترانزیت و تبادلات تجاری و اقتصادی را فراهم ساخته و گلستان را تبدیل به دروازه صادراتی ایران به آسیای میانه کرده است.

این کاندیدای ریاست جمهوری به بهره برداری و حفاظت از جنگل‌ها هم اشاره کرد و گفت: حمایت از تعاونی‌های تولید چوب جنگلی در این استان رویکردی فرصت محور است و جنگلداری بخش اقتصادی مهمی بوده که در کشور ما مغفول مانده است. در برخی کشورهای اروپایی که یک سوم مساحت آنها را جنگل تشکیل می‌دهدجنلگداری یک میلیون شغل و 180 میلیارد دلار درآمد اقتصادی داشته است.

وی تأکید کرد: البته توجه به اقتصاد جنگل به معنای نادیده گرفتن و تخریب محیط زیست و جنگل‌ها نیست. اگر برنامه و مطالعات علمی رعایت شود، می‌توان به بهترین شکل از آن استفاده کرد. این استان از چنین ظرفیتی برخوردار است و می‌توان با حفظ جنگل، بهره بالای اقتصادی هم ایجاد کرد.

جلیلی موضوع استفاده بهینه و حداکثری از اراضی کشاورزی‌ و مراتع را یکی دیگر از موضوعات مورد توجه دولت خود در استان گلستان عنوان کرد و افزود: باید سامانه نظارت جامع در بهره برداری و واگذاری و تغییر کاربری اراضی ایجاد شود تا جلوی زمین‌خواری و فسادهای دیگری از جمله کوه‌خواری گرفته شود. اگر این موضوع جدی گرفته شود می‌توان آزادسازی سواحل و مردمی‌سازی دسترسی به سواحل را انجام داد.

وی ادامه داد: بی شک در زمینه اقتصاد، صنعت، کشاورزی و غیره پیشرفتی حاصل نشده مگر با مردان بی‌ادعایی که در هر گوشه از کشور سخت‌کوشانه کار کردند و موفقیت را به ارمغان آوردند. نباید اجازه دهیم افراد پرمدعا و بدون کارنامه جای این مردان بی‌ادعا و سخت‌کوش را بگیرند و مشغول کارهای نمایشی در قالب همایش‌ها و غیره شوند.

این کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: این امر نیازمند تلاش و جهادی سترگ و همگانی است. ضمن اینکه شناسایی فرصت‌ها و توانمندی‌های هر شهر و روستا و دنبال کردن آنها به توسعه کشور کمک خواهد کرد.

وی گفت: در 8 سال گذشته و در دولت سایه سعی کردیم به دولت کمک کنیم اگر کار خوبی کرد حمایت کردیم و اگر برنامه و کاری را ناقص انجام داد سعی کردیم کمک کنیم. مردم باید نواقص و اشتباهات را به دولت‌های گوشزد کرده و رفع خطاها را مطالبه کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار