رضایی گفت: شیوع اعتیاد در متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ بیشترین آمار را در استان گلستان به خود اختصاص داده است.

کاهش سن اعتیاد در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، اعتیاد بلای خانمان سوزی است که نه تنها فرد معتاد بلکه بنیان یک خانواده را به آتش می کشاند.

 

در هیجانات استعمال مواد مخدر فرد معتاد غرق می شود و در دست و پا زدن های خود خانواده را به منجلاب آسیب های اجتماعی می کشاند.

 

از این رو مسئولان تلاش کردند که برای مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آن برنامه های ویژه ای را تدارک ببینند و برای آنکه خانواده ها نیز آگاهی بیشتری نسبت به مواد مخدر پیدا کنند مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۸۷ میلادی، روز ۲۶ ژوئن مصادف با پنجم تیر ماه را به عنوان روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر اعلام کرده است و در ایران در طول یک هفته برنامه های متنوعی را به این مناسبت در نظر می گیرند تا خانواده ها را با پیامد اعتیاد بیشتر آشنا کنند.

 

هفته مبارزه مواد مخدر بهانه ای شد تا به سراغ «مریم رضایی» معاون پیشگیری از اعتیاد و اداره کل بهزیستی گلستان برویم و با وی در این زمینه گفتگو کردیم که از نظر می گذرانیم.

 

*چه مراکزی در سطح استان زیر نظر بهزیستی در حوزه ترک اعتیاد فعالیت می کنند؟

دفتر پیشگیری و بازتوانی بهزیستی در سطح استان در سه حوزه پیشگیری، درمان و مراقبت های پس از ترک فعالیت دارد.

 

در حوزه درمان 39 مرکز ترک اعتیاد در سطح استان فعالیت دارند و به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال گذشته ظرفیت پذیرش این مراکز به یک سوم کاهش یافت و  پنج هزار و 939 نفر در سال گذشته در این مراکز پذیرش شدند.

 

60 مراکز سرپایی در سطح استان نیز در زمینه اعتیاد فعالیت می کنند که در سال گذشته به  11 هزار و 9 نفر را خدمات ارائه کرد.

 

همچنین یک مرکز نیز به عنوان مرکز اجتماع درمان مدار در مرکز استان فعال است که سطح و روش درمان آن با با مراکز ترک اعتیاد متفاوت است و در سال گذشته به 114 نفر خدمات ارائه کرد.

 

طول درمان معتادان در این مرکز سه تا 6 ماه است و بر روی موضوعات روانشناسی، شناخت درمانی به صورت ویژه کار می کنند و از سال 84 این مراکز در سطح کشور و در هر مرکز استان راه اندازی شده است و در استان ما در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

 

مرکز ماده 16 برای معتادان متجاهر با همکاری دادگستری و نیروی انتظامی در نظر گرفته شده که ظرفیت این مرکز نیز 100 نفر است و به معتادان کارتن خواب و معتادان متجاهر خدمات ارائه می کند.

 

*نظارت ها بر کمپ های ترک اعتیاد استان چگونه است؟

نظارت بر کمپ های ترک اعتیاد در شهرستان صورت فصلی در نظر گرفته شده در این نظارت ها پروتکل ها بررسی شود و در حال حاضر نیز در مرحله پایش مراکز هستیم و براساس این پایش مراکز ترک اعتیاد را به سه دسته تقسیم می کنیم و براساس آن این مراکز از ما تعرفه می گیرند.

 

علاوه بر آن براساس گزارش های مردمی نظارت و پیگیری های خود را بر مراکز ترک اعتیاد انجام می دهیم و برای مثال در یک ماهه گذشته یکی از این مراکز براساس این گزارش ها تعطیل شد.

 

*روند دریافت مجوز کمپ های ترک اعتیاد در استان چگونه است؟

در گذشته موسسات مردم نهاد باید شکل می گرفت که موضوع فعالیت خود را باید به اعتیاد اختصاص می داد و یک سال در این زمینه فعالیت می کرد تا بتوانند مجوز کمپ ترک اعتیاد دریافت کنند.

 

اما براساس قوانین جدید بهزیستی به افراد حقیقی و مجرب با اولویت پزشکان و روانشناسان و همچنین به افراد حقیقی که در مصاحبه نمره عالی را کسب کنند این مجوز را اعطاء می کند.

 

*در حال حاضر گرایش به اعتیاد در رده های سنی چگونه است؟

متاسفانه سن اعتیاد کاهش پیدا کرده است و علت آن یک بخش به عدم آگاهی خانواده ها از اعتیاد و از سویی دیگر نحوه تربیت فرزندان در خانواده بر می گردد.

 

شیوه اعتیاد در متولدین دهه 70 و 80 نیز بیشترین آمار را در استان به خود اختصاص داده و گاهی در کمپ ها مراجعاتی در این زمینه اتفاق می افتد و از آنجایی که پذیرش افراد زیر 18 سال در کمپ ها ممنوع است این افراد را به مراکز ام.ام.سی دانشگاه علوم پزشکی و یا بیمارستان آل جلیل آق قلا برای درمان هدایت می شوند.

 

توصیه ما به خانواده ها این است که هرچقدر که می توانند شکاف خود را با فرزندان کمتر کنند و آگاهی خود را نسبت به مواد اعتیاد بیشتر کنند.

 

والدین فرزندان خود را به آغوش بگیرند و توجه معنوی به فرزندان داشته باشند و این مهم باعث می شود که فرزندان به راحتی به سوی اعتیاد نروند.

 

*مردم برای دریافت مشاوره در خصوص اعتیاد چگونه می توانند با بهزیستی ارتباط بگیرند.

شمار تماس 1480  تحت عنوان «صدای مشاور» در بهزیستی استان گلستان فعال است که از ساعت 8 صبح تا 24 شب مشاوران ما پاسخگوی سوالات مردمی هستند.

 

کسانی که دغدغه و سوالی در خصوص اعتیاد دارند می توانند با این شماره تماس برقرار کنند و مشاوران ما آنها را راهنمایی خواهند کرد.

 

همچنین در سطح کشور نیز شماره تماسی برای مشاوره در خصوص اعتیاد در نظر گرفته شده و هم وطنان می توانند با شماره تماس 09628 از خدمات مشاوره و اطلاعات کافی در خصوص اعتیاد بهره مند شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار