ایجاد مدیریت شهری تحول آفرین، شفاف‌سازی بودجه‌نویسی، تقویت نظارت بر امور شهرداری و تلاش برای ارتقای جایگاه گرگان در ابعاد مختلف حیات شهری از جمله مطالبات مردم از منتخبان شورای اسلامی شهر تاریخی استرآباد در دوره ششم است.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، از منظر صاحبنظران، گرگان به سبب برخوداری از جاذبه های تاریخی و طبیعی، بافت جمعیتی چند قومیتی و قرار گرفتن در کریدور سفر به مشهد پتانسیل زیادی برای توسعه بیشتر و فراهم آوردن بستر زیست شهری مناسب‌تر برای شهروندان دارد.

مشکلاتی همچون گسترش روز افزون دست فروشی در معابر، مناسب نبودن خیابان ها برای تردد اقشار کم توان، حضور پرتعداد وانت بارها در حاشیه بلوارها، دیوارکشی های غیرمجاز در اراضی کشاورزی و تغییر کاربری، کمبود تجهیزات آتش نشانی و خدمات ایمنی، سرانه اندک فضای سبز شهری و بر زمین ماندن بخشی از وعده های مدیران سال های گذشته، اهالی گرگان را نسبت به آینده این شهر نگران کرده است.

معطلی برخی وعده ها از جمله انتقال و یا تغییر کاربری اداره دخانیات در میدان ولیعصر، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی در جرجان و فرمانداری و پادگان لشکر ۳۰ در محدوده فلکه کاخ موجب کاهش رضایت مردم از عملکرد مدیران شهری در دوره پنجم شورای شهر شده که اعضای دوره ششم شورا و مدیران شهرداری باید با محقق کرده این وعده ها، اعتماد مخدوش شده مردم را ترمیم کنند.

توجه مطلق به ورزش بسکتبال و حمایت نکردن از سایر رشته های ورزشی ، طولانی شدن اجرای برخی پروژه ها  و نواقص موجود در واگذاری طرح‌های شهری به پیمانکاران و مشارکت چند شرکت خاص در اجرای طرح های شهری، تشدید نظارت بر عملکرد حدود سه هزار کارمند و اجرای طرح های پیشگیرانه در راستای سلامت اداری و مقابله با فساد، از مطالبات شهروندان از اعضای جدید پارلمان گرگان و مدیریت شهری است .

نامشخص بودن ارزش ریالی املاک و مستغلات متعلق به شهرداری، حجم بالای شکایت برخی شرکت‌ها و اشخاص از شهرداری در محاکم قضایی و احتمال محکوم‌شدن به پرداخت جریمه و غرامتی افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال ، جابجایی محدود پست های مدیریتی و اداره شهر توسط یک گروه محدود از مدیران در ۲ دهه اخیر و رانت ها و حواشی مرتبط، کم توجهی به نیروهای جوان و تربیت مدیران آینده دار، اختصاص پاداش های چند ده میلیارد ریالی برای برخی مدیران در سنوات گذشته ، چگونگی بیمه واحد های مسکونی شهر در برابر بلایا و حوادث طبیعی و نداشتن رویکرد منسجم برای  حدود ۱۱۰ میلیون کیلو زباله روزانه تولیدی شهر از دیگر مواردی است که شهروندان را نسبت به مدیریت شهر دغدغه‌مند کرده است.

اعتبار هزار میلیارد تومانی امسال شهرداری گرگان در کنار امکان برخورداری از رانت‌ اطلاعاتی و ارتباطی، گستردگی فعالیت شهرداری، حجم بالای مراودات مالی و تجاری در حوزه های عمرانی، فرهنگی و ده‌ها موضوع دیگر سبب می شود شهروندان گرگان همواره نگران بروز تخلف و فسادهای فردی و جمعی با محوریت و سردمداری نیروهای داخلی باشند که لازم اعضای جدید پارلمان شهری گرگان با شفاف سازی اطلاعات و ارائه اطلاعات مناقصه‌ها و مزایده‌ها در بستر وب، اطمینان خاطر لازم را به شهروندان تزریق کنند.

تکمیل سریعتر طرح های در حال اجرا در حوزه عمران، ضرورت تعامل شهرداری با نهادهای بالادستی مانند استانداری و وزارتخانه های مسوول برای کمک به رفع مشکلات حاشیه نشینی و آموزش شهروندان در زمینه حقوق شهروندی برای مطالبه حقوق بر زمین مانده خود از مدیریت شهری و شورا، از دیگر نکات مورد تاکید مردم‌ از منتخبان دوره ششم شورای اسلامی گرگان است .

در این شرایط به نظر می رسد اعضای جدید پارلمان شهری گرگان باید ضمن پرهیز از شتاب زدگی با اتخاذ راهکارهای میان مدت در راستای توسعه همگون و پایدار شهری گام برداشته و سراغ اقداماتی فوری و عجله ای مانند رنگ آمیزی بلوارها نروند.

بیش از صد نامزد برای کسب ۹ کرسی شورای اسلامی شهر گرگان با هم رقابت کردند و در نهایت افرادی که شعار و وعده های مانند "فردایی آباد و شهری زیبا و قانونمند" داده بودند اعتماد مردم را جلب کرده و اکنون باید در فکر اجرایی شدن وعده های خود باشند.

گرگان شهری با جاذبه های طبیعی و تاریخی است که در صورت اندکی توجه، هزینه درست اعتبارات، استفاده از سواد صاحبنظران توسعه شهری و گردشگری و حتی هنرمندان جلوه های بصری قابلیت تبدیل شدن به مکانی برای جذب گردشگران را دارد.

کاهش تشریفات دست و پاگیر اداری، کم کردن تصدی گری و تحقق شهر و دولت الکترونیک، تامین رضایت شهروندان، افزایش بهره‌وری و ارائه خدمات موثر و کارآمد به شهروندان، وحدت رویه و شفاف‌سازی در امور، حذف فعالیت‌های موازی و تصمیم‌گیری سریع و اشتغال و کارآفرینی و ایجاد بستری مناسب برای رشد و توسعه بخش خصوصی از جمله مهمترین‌مطالبات مردم از اعضای جدید شورای گرگان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار