دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان گلستان می گوید: ۵۳ درصد خانواده ها آموزش پیشگیری از اعتیاد را فرا نگرفتند و این مسئله باعث می شود سه تا پنج سال بعد ابتلای یکی از اعضای خانواده خود را به اعتیاد متوجه شوند.

از رشد قارچ گونه مواد مخدر تا فقدان آموزش پیشگیری در خانواده ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، مصرف مواد مخدر در بین آسیب های اجتماعی در ایران مقام نخست را به خود اختصاص داده و مقام معظم رهبری فساد اخلاقی و همچنین اعتیاد را از برنامه های دشمن برشمردند و تاکید کردند که جوانان ما باید مراقبت خود باشند.

 

با تهاجم وسیع اجتماعی و فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی مسئله پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر  و همچنین روانگردان ها بسیار پیچیده شده است.

 

از آنجا که تنوع در مواد مخدر به وجود آمده و جوانان ما از مصرف مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی روی آوردند باید بیش از گذشته خانواده ها برای پیشگیری از اعتیاد آموزش ببینند و نهادهای فرهنگی و اجتماعی باید در این مسیر به وظایف خود درست عمل کنند و نجات یک معتاد را نجات یک خانواده و یک جامعه بدانند.

 

باید به این نکته نیز معترف باشیم که نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد بسیار موثرتر از اقدامات اجتماعی و پیشگیرانه هر نهاد فرهنگی و اجتماعی به شمار می رود و پیشگیری از اعتیاد به مراتب آسان تر از درمان و اقدامات بازتوانی است و این مسئله نیز با همراهی خانواده ها باید از دغدغه های اصلی دستگاه های اجتماعی و فرهنگی باشد.

 

«محمودرضا روحانی فرد»، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گلستان می گوید: افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر به شمار می رود و 85 درصد از مواد مخدر در دنیا را تولید می کند و این کشور در همسایگی ما قرار دارد و این مسئله دسترسی به مواد مخدر را برای قاچاقچیان آسان تر کرده است.

 

وی ادامه داد: از زمانی که آمریکا وارد کشور افغانستان شده آمارهای جهانی بیانگر آن است که میزان سطح زیر کشت مواد مخدر از هفت هزار هکتار به 263 هزار هکتار رسیده و به تبع آن تولیدات مواد مخدر در کشور افغانستان از 200 تن به هشت هزار تن افزایش یافته است.

 

*برآورد وجود  170 هزار معتاد در گلستان

روحانی فرد با بیان اینکه در آخرین شیوع شناسی معتادان در کشور برآورد می شود که دو میلیون و 800 هزار نفر به این بالای خانمان سوز مبتلا هستند، افزود: با احتساب خانواده های این افراد بیش از هشت میلیون نفر در سطح کشور درگیر مسائل اعتیاد و آسیب های اجتماعی برآمده از آن هستند.

 

وی افزود: در استان گلستان براساس آخرین شیوع شناسی در ابتدای سال 95 نرخ شیوع اعتیاد 13.81 درصد است و اگر جمعیت فعال استان را بین رده سنی 15 تا 64 سال بررسی کنیم براساس آن نزدیک به 170 هزار نفر را داریم که معتاد به مواد مخدر هستند و یا آنکه یکبار استفاده از مواد مخدر را تجربه کردند.

 

این مقام مسئول بیان کرد: قاچاقچیان با تنوع مواد مخدر درصدد جذب مشتریان جدید به ویژه جوانان و نوجوانان هستند و ستاد مبارزه با مواد مخدر در قالب پنج کمیته به صورت تخصصی مقابله و مبارزه با مواد مخدر را در استان گلستان پیگیری می کند.

 

روحانی فرد بیان کرد: در این ستاد ما کمیته عرضه که مقابله و مبارزه با قاچاقچیان را در دستور کار قرار داده در نظر گرفتیم و در حوزه فرهنگ پیشگیری کمیته تخصصی راه اندازی شده و در کنار آن کمیته های درمان و بازپروری، کمیته حقوقی و قوه قضاییه، کمیته توسعه مشارکت های مردمی برای کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد و کاهش شیوع آن برنامه هایی را به صورت تخصصی پیگیری می گنند.

 

*53 درصد خانواده های گلستانی آموزش لازم را برای پیشگیری از مواد مخدر ندیدند

وی افزود: ۵۳ درصد خانواده ها آموزش پیشگیری از اعتیاد را فرا نگرفتند و این مسئله باعث می شود سه تا پنج سال بعد ابتلای یکی از اعضای خانواده خود را به اعتیاد متوجه شوند.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر گلستان تاکید کرد: در حوزه فرهنگ پیشگیری، بیش از 300 هزار نفر در سال گذشته آموزش دیدند و 27 هزار و 500 نسخه آموزشی در سطح استان در نظر گرفته شد و همچنین در راستای توسعه فرهنگ پیشگیری از ظرفیت 359 مبلغ دینی استفاده کردیم.

 

روحانی فرد بیان کرد: بیش از 788 مدرسه تحت پوشش اقدامات شورای مبارزه با مواد مخدر استان گلستان قرار گرفته و جامعه هدف دانش آموزان ما در این مدارس 47 هزار و 280 نفر بود که آموزش پیشگیری را دریافت کردند.

 

وی با بیان اینکه یکی از برنامه هایی که ما دنبال می کنیم این است که فردی که به اعتیاد مبتلا شده و قصد برگشت به خانواده دارد کمک کنیم، افزود: توانمندسازی برای اشتغال معتادان بهبود از دیگر برنامه های ما به شمار می رود.

 

*افزایش میزان کشفیات مواد مخدر/ هر ساله 17 تا 20 درصد کشفیات مواد مخدر در گلستان رشد دارد

سرهنگ «مجید زائری»، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گلستان در این زمینه می گوید: خانواده وسیع ترین نهاد اجتماعی به شمار می رود و نقش به سزایی در بحث پیشگیری از اعتیاد دارد.

 

وی ادامه داد: یکی از وظایف ذاتی نیروی انتظامی مبارزه با قاچاقیان مواد مخدر و جمع آوری معتادان متجاهر در سطح شهر و روستاها است و نیروی انتظامی در این مسیر در سطح استان تلاش می کند.

 

زائری بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران مرز طولانی با کشور افغانستان دارد و عمده فعالیت های حوزه مقابله با مواد مخدر در مرز اتفاق می افتد و 76 درصد مواد مخدر کشور در پنج استان مرزی ما کشف می شود.

 

وی افزود: استان گلستان یکی از استان های مصرف کننده مواد مخدر به شمار می رود و در سال گذشته 11 تن مواد مخدر کشف شد که نسبت به سال 98 رشد 17 درصدی داشت.

 

*رشد 41 درصدی کشفیات مواد مخدر نسبت به سال گذشته

این مقام مسئول بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون نیز پنج تن انواع مواد مخدر در استان کشف شده که نسبت به سال قبل در این بازده زمانی 41 درصد رشد نشان می دهد.

 

زائری بیان کرد: 88 نفر از عناصر قاچاق که در قاچاق عمده در سطح استان فعالیت می کردند توسط همکاران شناسایی و دستگیر شدند و همچنین 657 خرده فروش دستگیر شدند و آمارهای ما نیز در این بخش نسبت به سال قبل رشد نشان می دهد.

 

وی به جمع آوری معتادان متجاهر اشاره کرد و گفت: این افراد پس از جمع آوری به مراکز درمانی و ترک اعتیاد معرفی می شوند.

 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گلستان با بیان اینکه مواد مخدر را نباید صرفا در حوزه مبارزه دنبال کرد، گفت: 17 تا 20 درصد هر ساله کشفیات مواد مخدر در سطح استان افزایش یافته است و شاهد آن بودیم که در سال 90 کشفیات مواد مخدر یک تن و 500 کیلوگرم بود ولی امروز به 11 تن رسیده است و امسال شاید از این میزان نیز کشفیات ما فراتر برود.

 

زائری تاکید کرد: تا زمانی تقاضا باشد عرضه نیز صورت می گیرد در سطح استان گلستان برای مبارزه با مواد مخدر 88 شهید و 38 نفر جانباز تقدیم کردیم.

 

*55 درصد همسرآزاری ها ریشه در اعتیاد دارد

وی افزود: براساس آمار رسمی 55 درصد همسر آزاری ریشه در مواد مخدر دارد و 60 درصد از سارقان ما سوء مصرف مواد مخدر داشتند و همچنین بسیاری از آسیب های اجتماعی مثل کودک آزاری ریشه در اعتیاد دارد.

 

زائری یادآور شد: مبارزه با مواد مخدر وسعت زیادی دارد در سطح استان 115 نقطه را آسیب شناسی کردیم و در سطح شهر گرگان و سایر شهرها این نقاط مشخص است و عمده طرح های ما در این مناطق انجام می شود.

 

گفتنی است، گرایش به مواد مخدر در بین جوانان و نوجوانان آغاز می شود و باید دستگاه های فرهنگی و اجتماعی و همچنین آموزش و پرورش در حوزه پیشگیری از مواد مخدر با همراهی خانواده ها برنامه جامعی در نظر بگیرند.

 

جوانان ما باید بدانند که اعتیاد به مواد مخدر همراهی و همراه شدن با مرگ است و هرچه مسیر طولانی تری را در اعتیاد طی کنیم به مرگ نزدیک تر می شویم.

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار