نائب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: جدای از شرایط اقتصادی عوامل فرهنگی جز دلایلی هستند که در ازدواج پایدار نقش مؤثری دارند.

نگرش امروز به ازدواج نتیجه کنار گذاشتن فرهنگ از اقتصاد خانواده است

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامرضا منتظری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد  نقش پررنگ مسائل فرهنگی در ترویج ازدواج گفت: تشکیل خانواده تضمین کننده آرامش فردی و اجتماعی بشراست؛ ازدواج، پیوندی مقدس و عامل تکوین مودت، رحمت و حفظ دین انسان است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جدای از شرایط اقتصادی، عوامل فرهنگی جز دلایلی هستند که در ازدواج پایدار نقش مؤثری دارند، در کنار تاثیرات مقوله‌های اقتصادی، موضوعات فرهنگی ابعاد متفاوت و گسترده‌تری از ازدواج را در تحت تاثیر قرار می‌دهد که مهمترین آنها عبارتند از اشتراک در دین و مذهب؛ تشابه در اعتقاد، آداب و رسوم, تشابه در مراسم مختلف، لباس پوشیدن و آراستن ظاهر, سنت‌ها, اعتقادات و باورها و … است به عبارتی شباهت زن و مرد در سلایق و معیارهای فرهنگی را شامل می شود.

ازدواج‌های درست مانع از رشد آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است 

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود:  ازدواج درست شیوه نگهداری از حریم عفت و پاکدامنی است. مکتب اسلام ازدواج را منجر به رشد و کمال، تأمین سلامت جامعه و بقای نسل می‌داند، در آیات و احادیث متعددی به موضوع ازدواج و آرامش انسان اشاره شده به فرض مثال؛ «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً» که خداوند در قرآن می‌فرماید، انسان با ازدواج به سه رکن آرامش، مودت و محبت می‌رسد، اولین فلسفه ازدواج رسیدن به آرامش است، بر همین اساس باید پایه ازدواج درست در جامعه را تقویت کنیم تا از بیشتر آسیب‌های فردی و اجتماعی در امان باشیم.

وی ادامه داد: هدف والای ازدواج پرورش فرزندان صالح است که موجب تداوم و دلگرمی زندگی است. باید بپذیریم هرم سنی ایران در شرایط مناسبی قرار ندارد. در حال حاضر کشور به سرعت در حال حرکت به سمت کاهش جمعیت و پیری است، این کاهش جمعیت تهدیدی ملی و بین المللی برای کشور محسوب می‌شود،  باید تمام شرایط از موقعیت اقتصادی گرفته تا اجتماعی و فرهنگی برای آسان‌تر شدن شرایط ازدواج جوانان مهیا شود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: بزرگترین سرمایه و ثروت هر کشوری نیروی انسانی آن کشور محسوب می‌شود که افزایش سرمایه اجتماعی در سایه خانواده سالم ممکن می‌شود، مسئولان و متولیان امر باید شرایط اقتصادی را به گونه‌ای فراهم کنند که موانع  مسیر ازدواج جوانان برداشته شود و به رشد جمعیت ختم شود.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: برای تقویت سرمایه اجتماعی سالم باید از وجود مشاوران فرهیخته علمی و دینی استفاده کنیم تا جامعه را به سمت پویایی سوق داده و زمینه شکوفایی را برای آنها مهیا کنیم. 

منتظری تصریح کرد: نامگذاری روز اول ذی الحجه مصادف با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) به نام روز ازدواج می‌تواند حرکت فرهنگی سازنده‌ای برای تشویق جوانان به ازدواج‌های ساده و با دوام باشد به شرطی که بتوانیم در کنار فرهنگ‌سازی به لحاظ اقتصادی جوانان را حمایت کنیم.

بی‌توجهی به مقوله ازدواج عواقب سنگینی دارد

منتظری یادآور شد: باید بپذیریم که در اقتصاد خانواده به  مقوله فرهنگ توجه زیادی نشده است و بی‌توجهی به موضوع فرهنگ در کنار مسائل دیگر به قدری در زندگی جوانان امروز تاثیری گذاشته که در مبحث ازدواج شاهد تغییرات بسیاری بودیم. باید در برنامه هفتم توسعه به این موضوع توجه ویژه‌ای شود؛ بدون شک بی‌توجهی به مقوله ازدواج عواقب سنگینی را به همراه خواهد داشت.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شواری اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده اگر به مرحله عملیاتی شدن برسد قطعا شاهد افزایش ازدواج در جامعه خواهیم بود

 

ارسال نظر

آخرین اخبار