۱۱ شهرستان گلستان پایگاه انتقال خون ندارند و اهدا کنندگان مجبور به طی کردن مسافت طولانی برای رسیدن به نزدیک ترین پایگاه انتقال خون هستند.

مشکلات انتقال خون گلستان/ وقتی اهدا کننده هست اما مرکزی برای خونگیری نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  خودم و خانواده ام خیلی دوست داریم خون اهدا کنیم، اما نه پایگاهی در شهرستان ما وجود دارد نه اتوبوس سیاری که به شهر ما بیاید.

طی کردن مسافت طولانی، هم سخت است هم شرایط کرونا این اجازه را نمی‌دهد.

این صحبت‌ها را آقای پقه از شهرستان مراوه تپه می‌گوید که فاصله اش تا نزدیک‌ترین پایگاه انتقال خون که در شهرستان گنبدکاووس قرار دارد، ۱۲۵ کیلومتر است.

۱۱ شهرستان گلستان پایگاه انتقال خون ندارند

استان گلستان ۱۴ شهرستان دارد که از این تعداد، ۱۱ شهرستان آن پایگاه انتقال خون ندارند و اتوبوس سیاری هم برای خونگیری نیست.

سیدصادق بنی عقیل مدیرکل انتقال خون گلستان در این مورد گفت: در استان تنها ۳ پایگاه ثابت در گرگان، گنبدکاووس و علی آباد کتول وجود دارد که پایگاه علی آباد فقط صبح و دو پایگاه دیگر صبح و بعد از ظهر فعال هستند.

او ادامه داد: مردم دیگر شهرستان‌ها حتی اگر تمایل به اهدای خون داشته باشند، به دلیل نبود پایگاه و یا اتوبوس سیار، عملا نمی‌توانند خون اهدا کنند.

بنی عقیل با اشاره به شرایط کرونایی و کاهش هرچه بیشتر تردد‌ها گفت: لازم است حداقل ۲ اتوبوس برای شرق و غرب استان داشته باشیم.

او گفت: نیاز است که نمایندگان استان در مجلس، استانداری و خیرین برای تامین این ۲ اتوبوس اقدام کنند چرا که جان مردم بسیار با ارزش‌تر از هزینه تهیه این اتوبوس‌ها است.

رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: سال گذشته طی جلساتی با مدیرکل انتقال خون گلستان و سازمان برنامه و بودجه استان بحث خرید اتوبوس را پیگیری کردیم.

او ادامه داد: امسال هم در مجمع نمایندگان پیگیری این موضوع را انجام می‌دهیم.

سنگدوینی گفت: اگر در شهرستان‌های استان پایگاه انتقال خون وجود داشته یا حتی اتوبوسی برای خونگیری باشد، شاهد افزایش ذخایر خونی استان خواهیم بود و این موضوع با توجه به اینکه در شرایط کرونایی هم به سر می‌بریم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: با توجه به اینکه بودجه عمرانی استان ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اعتبار سازمان انتقال خون هم افزایش خواهد داشت و امیدواریم با پیگیری‌های مجدد در سال جاری، خرید اتوبوس برای انتقال خون محقق شود.

چالش کمبود نیرو در پایگاه های انتقال خون گلستان

یکی دیگر از مشکلاتی که سازمان انتقال خون گلستان با آن دست و پنجه نرم می‌کند کمبود نیرو است.

مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ درصد از خون دریافتی سازمان از گنبد کاووس تامین می‌شود، گفت: به خاطر بازنشسته شدن نیرو‌های فعلی و نبود نیروی جایگزین، مجبور هستیم فعالیت ساعات عصر این پایگاه را به مدت ۲ روز در هفته تعطیل کنیم.

او با بیان اینکه برای رسیدن به سطح مطلوب در سازمان انتقال خون نیاز به حداقل ۲۰ نیروی کارآمد و فنی است، افزود: در حال حاضر در کل استان فقط ۴ پزشک در مراکز انتقال خون داریم که برای روال عادی کار حداقل ۸ پزشک نیاز است.

بنی عقیل گفت: انتقال خون در ۱۰ سال اخیر استخدامی نداشته است، سال گذشته هم که این اتفاق در کشور افتاد اسم گلستان و ۴ استان دیگر خط خورد.

او ادامه داد: ما اعتراض کردیم که اگر می‌خواهید کمتر نیرو جذب کنید از مجموع نفرات همه استان‌ها حذف کنید نه اینکه اسم یک استان را کامل خط بزنید، اما اعتراضات ما راه به جایی نبرد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گلستان برای پیگیری مشکل کمبود نیرو تلاش کرد با سازمان برنامه و بودجه استان گلستان ارتباط بگیرد، اما متاسفانه این سازمان برای مصاحبه، تا کنون اقدام عملی انجام نداده است.

چهار هزار بیمار گلستانی نیازمندِ دائم به خون و فرآورده‌های خونی

اهدای خون از آن جهت بسیار با اهمیت است که خون جایگزینی ندارد و زندگی برخی بیماران خاص از جمله تالاسمی و هموفیلی وابسته به خون و فرآورده‌های خونی است.

بیماران تالاسمی ۲۵ درصد خون کشور را مصرف می‌کنند. همچنین بیماران سرطانی، زایمان‌ها، تصادفات، نوزادان و جراحی‌های فوری تاریخ و ساعت نمی‌شناسند و به خون نیاز دارند.

پس وجود امکانات کافی و لازم برای سازمانی که جان مردم به فعالیت آن وابسته ا‌ست، ضروری است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار