معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت که خشکسالی و کم‌آبی ابتدای سال زراعی جاری تاکنون حدود ۴۲ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرد.

برآورد خسارت ۴۲ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به کشاورزی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ آمنه جمشیدی رودباری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این خسارت‌ها به همه حوزه های زیرمجموعه بخش کشاورزی گلستان از جمله زراعی، باغی، دام و طیور، شیلات، مرتع و جنگل وارد شد.

وی با اشاره به این که طبق رصد دستگاه های مرتبط، در حال حاضر حدود ۹۱ درصد از مساحت گلستان درگیر خشکسالی است گفت: برای مقابله با این پدیده تسریع در سازگاری با شرایط موجود و حمایت بیشتر از فعالان بخش کشاورزی ضروری است.

وی همچنین خواستار رفع موانع اجرای امهال وام بهره برداران بخش کشاورزی گلستان شد و افزود: هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی در اختیار بخش کشاورزی استان قرار دارد و با وجود برخورداری از مصوبه هیات وزیران، در انتظار ابلاغ دستورالعمل بانک ها است .

جمشیدی رودباری با گلایه از تاخیر پنج ماهه صدور ابلاغیه بانک ها برای استفاده از  این تسهیلات خواستار تسریع در صدور این ابلاغیه بانکی و انجام امهال وام کشاورزان استان شد.

به گفته وی با اجرای این ابلاغیه، سه هزار بهره برداری بخش کشاورزی گلستان از تسهیلات امهال برخوردار خواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین بر اختصاص اعتبار خسارت خشکسالی و کم آبی به استان برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: با اختصاص این اعتبار، زیرساخت ها از جمله آب بندان، خط لوله انتقال آب، ایستگاه پمپاژ آب، پوشش انهار سنتی و یکپارچه سازی اراضی اجرا خواهد شد.

جمشیدی رودباری به تهیه طرح کشاورزی مرتبط با سازگاری کم آبی توسط معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان برای فعالیت در سال زراعی آینده خبر داد.

مطابق گزارش شرکت آب منطقه ای گلستان در شرایط عادی، ظرفیت منابع آبی اعم از سطحی و زیرزمینی در استان حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب است که حدود ۹۰ درصد در بخش کشاورزی و بقیه در بخش شرب و صنعت مصرف می شود.

در گلستان با حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است، سالانه پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می شود.

بهره برداران‌ کشاورزی گلستان در تولید ۱۵ محصول رتبه اول تا ششم کشور و در برخی محصولات استراتژیک همچون گندم و دانه‌های روغنی سویا، کلزا و آفتابگردان رتبه‌های اول تا سوم را در اختیار دارند.

گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که حدود ۱۵۰ هزار آن‌ها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار