با استمرار قطعی های آب و برق تا آغاز فصل خزان و وعده های بی ثمر متولیان، اهالی گلستان از مدیران دولت سیزدهم انتظار دارند تا با حضور در این خطه، برای این چالش دیرینه، چاره ای بیندیشند.

گلستان چشم انتظار گره گشایی/ قطعی آب و برق به فصل خزان رسید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، قطعی آب و برق در گلستان معضل جدیدی نیست و در فصول مختلف سال تنها بازه زمانی آن متفاوت می‌شود.

در نخستین روزهای سال بود که قطعی‌ها مکرر برق و آب در استان نمایان و در ادامه با گرم‌تر شدن هوا این امر تشدید شد.

البته این پایان ماجرا نبود و در بخش آب شرب قطعی آب از ۱۲ ساعت در روز فراتر رفت و در برخی از محلات حاشیه گرگان به ۱۶ ساعت هم رسید و قطعی برق هم به سه بار در روز افزایش یافت.

این معضل حتی با اجرای برخی از سیاست‌ها مانند کاهش ساعت کاری ادارات، قطع برق واحدها و شهرک‌های صنعتی، تعطیلی پنجشنبه‌ها و قطع برق صنایع بزرگ مانند سیمان مرتفع نشد.

قطعی‌ها مکرر برق سبب شد تا برخی از مدیران از جمله مدیرکل اوقاف نسبت به این بی تدبیری‌ها و بی برنامگی‌ها اعتراض کرده و از استاندار بخواهند در این زمینه چاره جویی کند. در این بین فعال سیاسی اصول گرا و رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی در گلستان هم در توئیتی ار رئیس جمهور خواست تا به این استان سفر کرده و برای این مشکل راه حلی بیندیشد.

هم اکنون که روزهای پایانی تابستان را تجربه می‌کنیم قطعی‌ها و خاموشی‌ها همچنان ادامه داشته و مردم انتظار دارند تا با برنامه ریزی صحیح این مشکل به سال‌های بعد تسری نیابد.

مردم گلستان در انتخابات ریاست جمهوری یکی از استان‌های برتر در مشارکت انتخاباتی بوده لذا انتظار دارند به این مشکل دیرینه استان به صورت ویژه رسیدگی شده و مدیران ارشد نظام، گلستان را ویژه ببیند.

مسئولان به حداقل نیازهای مردم توجه کنند

یکی از اهالی کوی شریعتی گرگان در خصوص قطعی‌ها به خبرنگار مهر گفت: کم آبی و قطعی مکرر برق زندگی مردم این محله را در تابستان مختل کرده و در چند ماه گذشته دو الی سه نوبت قطعی برق و آب داشتیم.

موسی میرلکزایی افزود: نوسانات برقی و قطعی برق سبب آسیب رساندن به وسایل برقی شده و مردم را دچار مشکل کرده است.

وی گفت: در خصوص آب، اوضاع به مراتب بدتر است و از ساعت پنج عصر تا هفت صبح آب نداریم و این موضوع در حالی است که به سبب شیوع کرونا باید مسائل بهداشتی را با جدیت بیشتری رعایت کنیم.

قطعی برق میلیاردها تومان به صنایع خسارت شده و مردم را هم دچار مشکل کرده استمیرلکزایی بیان کرد: ما انتظار خاصی از مسئولان نداریم اما توقع داریم همانطور که در انتخابات به عنوان حامیان اصلی نظام مطرح می‌شویم، مسئولان به حداقل نیازهای ما توجه کنند.

طبق گفته مدیران آب و برق این قطعی‌ها همچنان ادامه دارد؛ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان در این خصوص گفت: در روزهای اخیر ۱۲ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم و مجبور شدیم در بخش خانگی و صنایع خاموشی اضطراری داشته باشیم.

علی اکبر نصیری با بیان اینکه مردم باید در روزهای پایانی تابستان در مصرف برق صرفه جویی کنند، افزود: در سطح کشور ۲۴ هزار مگاوات سهم کولرها است و امیدوارم با کاهش دما این امر به برق رسانی بهتر کمک کند.

کمبود آب گلستان مشکل دیرینه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان هم گفت: گلستان سدی برای آب شرب نداشته و مشکل آب، یک معضل دیرینه است.

بهزاد هرمزی افزود: ۳۵ هزار حلقه چاه آب در گلستان وجود دارد که تنها ۶۰۰ حلقه مختص آب شرب است و بقیه در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در فصل کشاورزی تمام چاه‌های کشاورزی روشن می‌شود، گفت: همه این مسائل باعث می‌شود در تابستان دچار کم آبی شویم.

هرمزی از کمبود ۴۷۰ لیتربرثانیه آب در گرگان خبرداد و افزود: شهر گرگان هزار و ۷۵۰ لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارد ولی مقدار آبی که تأمین می‌شود هزار و ۲۸۰ لیتر برثانیه است لذا ناچار به مدیریت فشار هستیم.

وی با اشاره به احداث سدهای نرماب و شصت کلاً گفت: بهره بردای کامل این دو سد چند سال به طول می‌انجامد و نمی‌توان فعلاً روی آنها حساب باز کرد.

خسارت خاموشی‌ها به صنایع

یکی از بخش‌هایی که از قطعی برق بسیار آسیب دید، صنایع هستند، نایب رئیس اتاق بازرگانی گرگان ضمن انتقاد از قطعی بی برنامه برق در شهرک‌های صنعتی استان، گفت: امسال قطعی برق میلیاردها تومان به واحدهای تولیدی استان خسارت زد.

امیر یوسفی افزود: غیر از قطعی برق که به کاهش تولید منجر می‌شود، نوسانات برقی هم خسارت جبران ناپذیری به دستگاه‌های واحدهای تولیدی وارد کرده است.

این تولیدکننده گلستانی با اشاره به نامگذاری سال گفت: نیاز است تا دولتمردان با استعانت از فرمایش رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از تولید ملی، موانع را از مقابل راه تولیدکنندگان برداشته و از آنها حمایت و پشتیبانی کنند نه اینکه با ایجاد کوچک‌ترین مشکل تولیدکنندگان را هدف قرار داده و باری بر دوش آن‌ها بگذارند.

 

ضعف مدیریتی وجود دارد

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس هم به خبرنگار مهر گفت: در آغاز شکل گیری دولت هستیم و سفر دولت به همه استان‌ها ممکن نیست اما ما پیگیری این امر هستیم.

غلامرضا منتظری افزود: مشکل آب و برق نیاز جدی استان بوده و نشست‌هایی با وزیر نیرو داشتیم تا به مشکلات استان به صورت ویژه رسیدگی شود.

وی ادامه داد: شایسته نیست که سال آینده مردم ما دوباره دغدغه آب و برق داشته باشند و باید از هم اکنون در این زمینه چاره جویی کرد.

منتظری اضافه کرد: در برخی از قسمت‌ها، مشکل قطعی‌ها ضعف مدیریت بوده و درست است که بارش‌ها کم است ولی باید از قبل مسئولان به فکر این مسئله بودند تا غافلگیر نمی‌شدیم.

وی با بیان اینکه مشکلات در سطح ملی پیگیری شده است، گفت: گام‌هایی برای احداث سد میرداماد برداشته شده و برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است.

منتظری عنوان کرد: شیرین سازی آب دریا و استفاده بهینه از پساب‌ها از دیگر راهکارها است زیرا تکیه بر استفاده از آب سفره‌های زیرزمینی و چاه‌ها در بلندمدت به مصلحت استان نیست و مقاومت خاک را کاهش داده و زمین را دچار فرونشست خواهد کرد.

رئیس جمهور گلستان را ویژه ببیند

رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی در گلستان و نماینده ادوار قبل مجلس گرگان هم به خبرنگار مهر گفت: مشکل آب در گلستان مبحث جدیدی نیست و از قبل گلستان دچار تنش آبی بوده و امسال به دلیل خشکسالی و کم بارشی مشکلات خود را بیشتر نشان داده است.

حجت الاسلام سیدعلی طاهری افزود: اما یک مشکل اساسی که باید مسئولان آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند این است بودجه‌ای برای هدر رفت آب در شبکه‌های فرسوده زیرزمینی در نظر بگیرند.

وی با اشاره به هدررفت ۳۰ درصدی آب در شبکه، گفت: باید بودجه‌ای برای این منظور اختصاص یابد تا شبکه فرسود اصلاح شود.

طاهری بیان کرد: با توجه به کم شدن بارش‌ها و افت آب‌های سطحی و زیرسطحی همچنین باید بودجه قابل ملاحظه‌ای برای شیرین سازی آب دریای خزر اختصاص یابد.

وی افزود: در گام بعدی احداث سدها باید در دستور کار قرار گیرد؛ به عنوان مثال سد شصت کلاً که سال‌های قبل ردیف اعتباری داشت، پیگیری نشده بود و هم اکنون در مرحله شروع مطالعات است.

طاهری با اشاره احداث به سد نرماب در شرق گلستان گفت: می‌توان از این سد هم سهمیه‌ای برای گرگان در نظر گرفت که البته نیاز به هزینه‌های سنگین انتقال دارد.

طبق گفته وی مجموعه‌ای این اقدامات باید صورت گیرد تا مشکل آب در گلستان حل شود.

طاهری در خصوص مشکلات برق هم اضافه کرد: در هشت سال دولت روحانی توسعه نیروگاه‌ها در کشور اتفاق نیفتاده است.

وی بیان کرد: راهکار این است که دستگاه‌هایی که توان دارند از طریق پنل‌های خورشیدی یا احداث نیروگاه‌های کوچک به کمک دولت بیایند و البته کار اساسی و درازمدت این است که خود دولت در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و برای توسعه نیروگاه‌های برق برنامه داشته باشد.

طاهری اظهار امیدواری کرد که در دولت جدید شاهد سرمایه‌گذاری در این بخش باشیم.

وی با بیان اینکه دولت جدید باید گلستان را ویژه ببیند، ادامه داد: نگاه ویژه به استان لازم است زیرا گلستانی‌ها در انتخابات جزو استان‌های برتر از نظر مشارکت بودند لذا توقع این است که دولت رئیسی که دولت عدالت محور است گلستان را در اولویت قرار دهد.

طبق گفته کارشناسان، کمبود آب و برق پدیده مهاجرت، ناامنی و بیکاری را به همراه دارد لذا در شرایطی که گلستان مشکلات جدی مخصوصاً در زمینه آب را تجربه می‌کند لازم است مسئولان ملی قبل تبدیل شدن این مشکل به بحران، فکر اساسی برای آن بیندیشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار